• Norah

Spricka i vindrutan, vem betalar?

Hej! För två dagars sedan upptäckte jag en spricka i vindrutan på våran bil. Den var ungefär 10 cm lång och sträckte sig från vänster sida längst ner ungefär en 10 cm upp, i morse när vi skulle iväg så sa det "knak" och sprickan sträckte sig till andra sidan tvärs över vindrutan. Vi vet inte vad som orsakat detta??

Vi måste byta ut hela rutan och nu undrar jag vad försäkringsbolaget kommer att säga, vad det bedöms för slags skada?? Någon som vet??

Hoppas på svar....

• Svar på tråden Spricka i vindrutan, vem betalar?
  • Supertesco

Vi byter alltid våra vindrutor genom försäkringsbolaget, kostar typ 1100:- eller nåt sånt.

Jag är jag och du är du, så är det bara!
  • Muminski

Vad har du för försäkring? Har du full försäkring som innefattar glas  får du betala självrisk men resten står f-bolaget för.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Mozarts Nachtmusik

låter som ett stenskott.
    de kan lätt spricka upp.

jag har bytt o betalat själv.. har för hög självrisk via förskringen ...

• Norah

Vi har Sveland som försäkringsbolag, självrisken ligger på 2000kr

Mozarts Nachtmusik: Vad har du för självrisk?

Vad är den totala kostnaden för ett vindrutebyte ( inklusive självrisken ) någon som vet??

Gud vad det känns surt det här!

• Mozarts Nachtmusik

norah 4000
    billigare månadsavgift om mman har högre självrisk,,

tror rutan o bytet kostade 1500

• Norah

Mozarts Nachtmusik: Jag har hört att det kostar runt 4000kr och byta en ruta av en person, många andra har däremot sagt 1000-1500kr. Ja ja det visar väl sig... Hur har du gjort, ringt försäkringsbolaget först eller bytt rutan och sedan skickat fakturan? Eller måste försäkringsbolaget "godkänna" verkstaden?

• Mozarts Nachtmusik

ja ringde f bolaget först..
    de sa att de va upp till mej om ja ville ta det själv eller via självrisken.
    så då ringde ja verkstaden

för mej vart det billigare o ta det själv..

men runt 4000 hade de kostat om ja tog de på självrisken.. kanske var det så de som sa 4000 hade gjort....

• Norah

Jag ringer försäkringsbolaget först jag med och sen får jag se då vad de säger där och sedan på verkstaden. Tack för dina tips! Var inne och tittade på din sida...hm lite nyfiken...vi skall ha bebis nästan samtidigt,kul!! lycka till med den lilla

Ha en fin kväll!

• Mozarts Nachtmusik

oh tack
    ja har de med rutan förskt i minnet ör de va nämligen i december ja lämnade in den >:)

lycka till du med

• Norah

en sista fråga...tog det lång tid? Måste man vänta på en ruta eller funkar det?

• Mozarts Nachtmusik

de bestllde en och när de fått in den så lämnade jag in bilen. då tog de en dag. hämtade den dagen därpå alltså

• Deliverance

Har ni garage eller står bilen ute på nätterna?
    Om den står ute så kan det med stor sannolikhet bero på kylan.
    När du t.ex stänger dörren så spricker rutan för den är så kall.
    Min karl gjorde det på firma bilen. han skulkle parkera om bilen hemma på gården. när han stod och tankade dagen efter så upptcäkte han att han inte hade någon bakruta. Den hade spruckit och gått sönder helt.

Annars så kan det ju vara stenskott.

Sen kan du ju lyssna på dom andra ang. försäkringsbolag, för när det gäller sånt kan jag ingenting

• 201201232

Det skiljer mycket i kostnad beroende på vilken typ av ruta man har. På äldre bilar är rutan inte limmad utan sitter med gummilist och då kan man faktiskt byta själv utan större problem, dock ska man vara helst tre stycken för det är lite besvärligt att hantera en stor vindruta. På nya bilar är rutan limmad och allt är mycket krångligare.

• VikkeVire

ett vanligt stenskott kan ju vara orsaken, och är det väldigt ofta =)

jag betalar bytet själv, då det oftast är billigare än självrisken på försäkringen =)

• SVejsan

VikkeVire,

Priset på rutan: Beror på om du skall ha en ny ruta eller om du har en bil där rutorna är billiga...

Vi har länsförsäkringar och volvia på bilarna våra...
    Och i dessa är i alla fall självrisken 30-35% av kostnaden för rutan, dock lägst 1200kr. Skulle jag låta byta dem själv hos en glasmästare utan att använda försäkringen så skulle det gå på minst 3900kr (renault med stora vindrutor )

Har du förhandlat fram en högre glas-självrisk för en lägre premie, kan ju förhållandet vara annat...

Norah, Man bör ringa försäkringsbolaget, som ofta har en lista över "godkända glasmästare" - som de har avtal med...

• Bakeapple

Vi kör volvo och har faktiskt bytt vindruta två gånger senaste månaderna på den... Först fick vi ett stenskott som spräckte hela rutan upp i från och ner och nu i januari fick vi en tall över bilen i en storm och spräckte hela rutan tvärsöver....

Vi har bara ringt volvo, de har beställt hem en ruta och sedan bytt den på en dag. De har skött alla kontakter med försäkringsbolaget, så det har inte vi behövt göra alls. Vi har betalat runt 1800:- i självrisk tror jag för bara rutan (efter stormen var det massa annat tjafs också, så självrisken var 6000:- ) Att bara byta rutan med ruta + arbete kostade runt fem eller sex tusen, både på volvo och hos glasmästare, så självrisken är ju helt klart lägre.

Svar på tråden Spricka i vindrutan, vem betalar?