• Anonym (osäker)

är ovanliga namn bra eller dåligt?

Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med ovanliga namn? Vi är ett par som ska gifta oss och vi har en son som heter Sandro. Vi kan inte välja efternamn, antingen Björkman eller Tega. Men vi funderar på om Sandro Tega låter för konstigt. Klingar det utländskt tycker ni? Bra eller dåligt? Hjälp! Tycker Tega är häftigare men Bjrökman är mer neutralt till ett ganska ovanligt namn som Sandro.

• Svar på tråden är ovanliga namn bra eller dåligt?
  • Anonym

Jag kan nog hålla med att Björkman är bättre.
    Tänk vid en anställningsintervju redan vid första namnet undrar man om han är svensk eller inte.
    Tyvärr väljer många bort utländska namn vid intervjuer.

• lindansare

Jag måste nog också gå på det vanligare efternamnet. En vän till mig har ett i Sverige unikt efternamn. Dels frågar alla flera gånger vad hon heter, hon får alltid stava det. Men mest synd är att hon tycker att hon blir bemött annorlunda när hon uppger sitt efternamn som inte klingar svenskt. Tyvärr!

Själv bytte jag bort mitt ovanliga efternamn när jag gifte mig. Jag bytte till mannens, som är lika ovanligare men som är lättare att stava och uppfatta.

• Anonym (dubbel2b)

Vi är den enda släkten i Sverige som bär mitt utländska efternamn. Jag har dock redan ett -dotternamn efter min pappa, och ämnar byta till min mormors namn som ogift (svenskt, men ovanligt).

Min man har ett portugisiskt efternamn, och jag vill att vårt barn ska bära båda våra efternamn - åtminstone tills (om) vi gifter oss. På så vis får barnet möjligheten att presentera sig både svenskklingande och med ett utländskt namn, allt efter önskemål. Som vuxna kan de ju dessutom välja det ena eller andra namnet som "mellannamn" och bara ha ett efternamn.

• Anonym (osäker)

puffar

• Anonym (osäker)

puff

• Alicat

jag tycker Tega är finare. Kanske sätta in Björkman eller Tega som mellannamn? Får han problem senare i livet kan han alltid välja att använda Björkman i samband med jobbansökningar etc.

• Göteborg

Visst klingar Tega utländskt, men jag tycker det var fint

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • aasal

Välj det namn ni tycker är finast och ge f-n i vad andra tycker. Man ska aldrig ge efter för inskränkta människor och spela med för att passa in, det är ingenting som jag iallafall tänker lära mina barn!

• Anonym

Hej i dag är vi ju så månkulturela varför skulle våra barn inte få jobbe om viss antal år för att vi delar våra liv med ike svenskar det låter ju diskrimerande det borde ju gå framåt tycker man.

Svar på tråden är ovanliga namn bra eller dåligt?