• annica83

Scharlakansfeber?

Skrev här igår med, grabben (2½år)hade hög feber som inte gick ner av alvedon. (tack för alla svar) han är fortfarande lika sjuk. Ringde till vårdcentralen för några timmar sen, då jag upptäckte en miljon mini prickar, vid nacke o bröst.
    Dom sa att vi skulle avvakta tills imorn och om de inte försvunnit ringa igen. Och att det ev. kunde vara scharlakansfeber.

Läste i en bok, och han har alla symptom. (ont i halsen, beläggning på tungan, feber, prickar)

Är det smittsamt? Ska få besök imorn, men vet inte om vi vågar ta hit dom. På vuxna alltså. Nån som blivit smittad av sitt barn/nån som har scharlakansfeber???

• Svar på tråden Scharlakansfeber?
  • Hattifnatt

Scharlakansfeber orsakas av streptokocker, alltså bakterier, och smittar via "droppsmitta". Om man inte äter antibiotika smitta rman hela tiden man är sju; om man penicillinbehandlas brukar smittsamheten upphöra efter 48 timmar. Inkubationstiden är 2-4 dagar, men kan ibland vara upp till en vecka.
    Så om din pojke inte penicillinbehandlas bör du i varje fall varna gästerna, speciellt om de har småbarn med sig.

Hoppas att prickarna och febern gett med sig nu dock och att det "bara" var ett virus!

• Firren

Vi har också fått scharlakansfeber! Trodde inte den sjukdomen fanns längre knappt... Lillkillen var som en trasa i fredags då jag hämtade på dagis. Senare svullen och ont i halsen. Åkte till sjukhuset på lördagsförmiddagen och halsprov visade streptokocker-halsfluss trodde vi och doktorn. Senare på kvällen började han få prickar. Dagen efter en hel massa! Och ikväll såg jag den klassiska smultrontungan.

Streptokocker kan ju vara lite luriga. Jag tror att det är bra om hela familjen kollar sina halsar till exempel då man kan vara bärare och smitta andra utan att ha symtom själv. Syskon bör definitivt testas har jag hört. Ofta är det en orsak om det bara går runt på ett dagis.

Ett litet barn ungf. 3-7 år kan få scharlakansfeber läste jag någonstans medans en vuxen som blir smittad då istället får halsfluss. Det är samma bakterier.
    Det smittar ju främst genom droppsmitta och då man är nära. Men dessa små bakterier är ju ganska bra på att hoppa över en bit vod en hostning eller nysning. Och är personen känslig för infektion så är det ju stor risk kanske. Smittar gör han nog garanterat så du bör nog upplysa ditt besök om det så får den vagöra.

Du får nog kontakta läkare angående om du behöver penicillin.
    Lycka till och krya på honom!

Svar på tråden Scharlakansfeber?