• Anonym (klådis)

klåda runt analen

Jag har sån förskräcklig klåda ofta, runt analen. Kan vakna av att jag ligger och kliar. Värst är det när det blir varmt och lite svettigt efter som jag nästan ständigt har små sår. Har haft problemen sedan jag fick barn för 5 år sedan. Jag har prövat med Xyloproct, Xylocain, mild kortison, det mesta tror jag..... vad ska jag göra, håller på att bli galen!!!! Har någon nått tips?
    /K

• Svar på tråden klåda runt analen
  • Anonym

Kolal om det kan vara mask eller svamp..

• Anonym

Du har nog fått mask i magen skulle jag tro!Kolla med en spegel på kvällen så ska du se att dom finns där!Finns medel på apoteket som tar bort dom rackarna!

• Ylwis

springmask, de kommer fram  på nmatten vilket gör att du ligger och  kliar dig.köp maskmedel på apoteket.

Mamma till Alvyn 051015
  • Anonym (Samma här)

Det kan vara mycket enklare också. Jag har samma problem och det beror för min del på att jag är extremt torr i huden just där. Jag brukar smörja in med barnolja och då tar det ett dygn och sedan är det borta! Se till att det inte är fuktigt också det kan förvärra det hela. Jag svettas ganska mycket mellan skinkorna och brukar se till när jag är på toa att torka helt torrt hela vägen. Annars får jag snabbt tillbaka klådan.

• Anonym (klådis)

Det är inte mask, har haft det... Ska testa olja.

• listo

TS: Har du testat att vara utan mjölkprodukter ett tag?
    Jag hade samma problem som du utan att det var hemorrojder eller liknande. När jag av andra anledningar började leva mjölkfritt så kom det som en trevlig bonuseffekt att klådan HELT försvann efter bara några dagar.

Värt att testa!

• seafree

Jag fick bakteriell vaginos vilket tedde sig precis som du beskriver det, jag fick vaginatorer från min gyn läkare och inom kort försvann besvären för gott!

Man tar sig dit man vill med de rätta hjälpmedelen!
  • Anonym (klådis)

Min rumpa trivs bäst när den får vara torr och får luftas

• Anonym (haddis)

Ts. Torkar du dig ordentligt? Vet att det kan börja klia om man slarvar efter toa besök.

• Anonym

Mask är det nog inte. För det brukar kännas som det ilar liksom inuti då.
    Har också fruktansväd klåda ibland. Det kliar så man blir tokig nästan.
    Har en bra kräm, dock receptbelagd som heter Kenacutan.

Hur verkar Kenacutan?
    Triamcinolonacetonid är en medelstarkt verkande steroid (kortison) som motverkar inflammation och klåda i huden. Halkinol har effekt på flera bakterie- och svamparter.
    (FASS)

4.1 Terapeutiska indikationer
    Bakterie- och svampinfekterade eksem. Invers psoriasis.
    (FASS)
    Invers psoriasis är diagnosen jag fått. Psoriasis i hudveck alltså.

• Anonym (klådis)

Japp, här torkas det noga.

• Anonym (jag med)

Jag har samma problem, och fick en salva, tror det var diproderm och jag skulle köra en lång lång kur med den. det var nån form av eksem men den fjällade inte. det är skitjobbigt.

och pinsamt så det räcker.
  • Anonym

Men om man går på toa ofta så kan klådan komma från att man torkar sig FÖÖÖR noga.
    Själv har jag det problemet och brukar ta våtservetter när jag känner att jag torkat mig för mycket..

Alltså.
    Först papper sedan våtservett för att ta det sista.

Även jag använder olja men dock olivolja eftersom den har en "läkande" effekt i sig.
    Jag tvättar hela underlivet med olivolja så jag har inte haft svamp på 2½ år nu.. (hönapöna alltså)
    Men även analgrejen har blivit såå mcyket bättre...

Använde förut ACO imtimolja men det var långtifrån så bra som olivoljan.

Svar på tråden klåda runt analen