• kimmenlinus

Ersättning från hemförsäkringen

nu har dottern fått ersättning från Försäkringsbolaget och han ringde nu och ville träffa mig angående detta,kommer dom att sätta dit en överförmyndare? flickan ska ha ut sin rätta ersättning via brottsofferjouren och där kommer det med all sonnolikhet bli en förmyndare.Men dessa pengar fick hon genom sin försäkring,vi skulle innerligt behöva dessa pengar för jag och flickan ska flytta själva,jag vill inreda hennes rum som jag och hon vill ha det Nån som varit med om nått liknande?

• Svar på tråden Ersättning från hemförsäkringen
  • kimmenlinus

tillägger att det är från ett övergrepp och hon är 6år

• Anonym (Bankir)

Så är lagen, eftersom pengarna är i hennes namn och hon är omyndig och jag gissr på att det är mer än 4 basbelopp, då måste det tillsättas en förmyndare för föräldrar inte ska kunna göra av med pengar som inte är deras. Sen är det ju upp till Överförmyndaren, han/hon kanske godkänner varför du vill ta ut pengarna.  (spelar ingen roll hur pengarna betalas ut arv/försökring brottsofferjouren - så länge det är i hennes namn...)

• timberhochmandie

Är det mer än två basbelopp hon får ut så blir det upp till överförmyndaren att avgöra om du får förvalta pengarna åt henne. Klistrar in lite från en annan tråd...

"(saxat från Linköpings kommuns hemsida)

Förmyndare för barn
    Den som är under 18 år ska ha en förmyndare. Anledningen är att även ett barns rätt ska bevakas i olika frågor. Normalt är det barnets föräldrar eller vårdnadshavare som också är är barnets förmyndare och i den egenskapen förvaltar barnets egendom. När barnet fyllt 16 år ska han eller hon däremot ha möjlighet att påverka viktiga beslut.

Fri förvaltning

Huvudregeln är fri föräldraförvaltning, dvs föräldrar får själva, utan någon överförmyndarkontroll, avgöra hur barnets tillgångar ska användas eller placeras. Föräldrar får dock inte låna barnets pengar till egna syften utan skall användas till "barnets bästa". Föräldrar förvaltar sina barns tillgångar under skadeståndsansvar och barn har rätt att kräva skadestånd av föräldrarna om de allvarligt har misskött förvaltningen.

Kontrollerad förvaltning

I följande fall används kontrollerad förvaltning:

När värdet av ett barns tillgångar överstiger åtta basbelopp, blir föräldrarna redovisningsskyldiga inför Överförmyndarnämnden. En årsredovisning skall inämnas varje år fram till myndighetsdagen. Arvode utgår ej till förmyndare.
    När socialtjänsten upplyst överförmyndarnämnden om att barnets tillgångar av särskild anledning behöver skyddas. Överförmyndarnämnden kan då fatta beslut om att barnets tillgångar, oavsett storlek, ska spärras hos bank.
    Om barnet fått pengar genom arv, testamente eller försäkring och beloppet överstiger två basbelopp ska utbetalaren sätta in pengarna på spärrat konto hos bank. Därefter får överförmyndarnämnden avgöra i särskilt beslut om spärren ska kvarstå eller om fri förvaltning ska tillämpas.
    Om föräldrarna ska låta barnet köpa, sälja eller inteckna/pantsätta fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt, måste alltid överförmyndarnämnden alltid ge sitt tillstånd. Detta gäller också om barn som fyllt 16 år ska driva näring. Tillstånd behövs även om barnet ska ta ett lån eller om barnets pengar ska lånas ut. Om barnet är arvtagare måste överförmyndarnämnden godkänna arvsfördelningen.
    God man till barn

I följande fall måste ett barn få en god man:

om både barn och förälder är delägare i samma dödsbo
    om barnet ska köpa en fastighet eller bostadsrätt av en förälder eller
    om en förälder ska låna barnets pengar
    En god man som tillfälligt ska ta tillvara barnets intressen i en viss angelägenhet förordnas av överförmyndarnämnden. "

Så vet du hur det ligger till...

• kimmenlinus

Hur mycket är då två basbelopp? kan inte tex mina föräldrar vara förmyndare?

• timberhochmandie

Två basbelopp blir knappt 80 000, så det kommer man ganska snabbt upp i. (Har för mig att basbeloppet ligger på 39 000 eller så i år.)

Du är förmyndare för ditt barn. Normalt sett är vårdnadshavare och förmyndare samma person(er). Överförmyndaren träder in när barnets tillgångar är så stora att föräldrarna inte är riktigt "betrodda" med att sköta det hela utan lite övervakning, eller vid speciella händelser som tex. arv eller försäkringsutfall.

Om din dotter får över två basbelopp kommer pengarna, som sägs här ovan, att sättas in på ett spärrat konto. Sedan tittar överförmyndaren på hela ärendet och avgör om de ska sitta kvar på ett spärrat konto eller om du som "vanlig" förmyndare kan få förvalta pengarna. Hur som helst är du skyldig att förvalta pengarna för din dotters räkning, annars kan du - vilket också nämns här ovan - bli skadeståndsskyldig gentemot din dotter. Som generell regel kan man säga att du inte får lov att använda hennes pengar till sådant som normalt sett ingår i försörjningsplikten - mat, husrum - medan det däremot går bra att använda pengarna för att kunna ge henne "något extra". Sedan finns det naturligtvis gränser för hur mycket "extra" man får strö över sina barn innan det blir att anse som att man slösar bort barnets pengar.

• kimmenlinus

Tack! jag har nu fått en tid till folksam dit jag ska och prata. Men hela summan har hon inte fått av dom och det står på papperet från folksam att hon ska även ha ut det tilldömda skadeståndet fast hon nu har fått ut en del på överfallskyddet.jag ringde boj och dom skulle skicka papper som jag skulle fyll i,men dom betalar bara ut resterande pengar.Kronofogden har skickat papper på att han inga tillgångar har. men hur gör man då? hon har ju rätt till skadeståndet som föll irätten, försäkringen är en helt annan sak,som jag har fattat på dom.

• timberhochmandie

Nej, de som blir skyldiga att betala skadsestånd pga brott har sällan pengar att betala med... Hör av dig till...brottsoffermyndigheten är det väl? Tror att det är de som betalar ut sådana skadestånd.

• kimmenlinus

ja det är brottsofferjouren som jag ringt till,får se vad dom betalar ut.

Svar på tråden Ersättning från hemförsäkringen