• Anonym

Zoloft/Sertralin

Skulle vilja höra erfarenheter av Sertralin (Zoloft)...

Har den hjälpt er?
    Hur lång tid tog det innan den började verka?
    Biverkningar?
    Om ni trappade upp medicinen, hur lång tid tog det innan det gav effekt?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Zoloft/Sertralin
  • Anonym (deppad)

Hej,

Jag äter zoloft, 150mg om dagen. Den enda biverkningen jag har är sexuell, jag blir inte lika upphetsad längre. Väger det mot att vara riktigt deprimerad och väljer då att ta medicinen. Mig hjälper den bra. Det tog c:a 2 veckor innan jag märkte effekt. När jag trappat upp så märker jag resultat på ungefär en vecka.

Av vilken anledning ska du börja med Zoloft? Jag tar den mot depression.

Kram

• Anonym

Anonym (deppad)

Tack så mycket för ditt svar!!

Jag har ätit zoloft i ca 2 månader nu, mot min ångest och sociala fobi.
    Efter ca 1 mån upplevde jag en väldig ökad ångest och det blev bara värre. Åt då 50 mg/dag.
    Nu har jag ökat till 75 mg, sen 1,5 vecka tillbaka.
    Men det känns bara som om det blir värre, har sån otrolig ångest.
    Så jag blir lite rädd, förstår inte vad som händer med mig...

Vad skönt att du har blivit hjälpt av den!
    Hur länge har du ätit medicinen?

Kramis

• Anonym

Ska oxå börja äta denna medicinen nu. Har hört att en vanlig biverkning är att man blir trött? Känner att jag redan är så trött så jag kanpåt orkar med familj, jobb å vänner. Har ni märkt detta? Eller är det kanske från person till person?

• Anonym

Ja, det här med biverkningar är väldigt individuellt.
    Men det brukar vara så att man kan känna av biverkningar (bla. trötthet) de två första veckorna, men det går vanligtvis över.
    Men som sagt, det är väldigt olika. En del drabbas inte av någon biverkning alls.

Vad ska du äta medicinen mot?

Jag hoppas att du kommer må bättre snart!

• Anonym

Har ätit sertralin 100mg om dagen sen i oktober. Har tidigare testat citalopram. Och kan nog erkänna att det är först nu som jag börjat må riktigt bra. Känner mig lugnare och inte alls orolig eller deppig. Det har smugit sig på utan att jag riktigt tänkt på det. Jag vet sen tidigare att det tar tid att få tillräcklig effekt av antidepressiva man får inte vara för otålig, vilket ju är jätte svårt när man har ångest eller depression. Man vill ju bara må bättre så snabbt som möjligt!! För mig har det även varit så, att ju sämre jag mått desto längre har det tagit innan medicinen hjälpt. Det är lång startsträcka!
    Och i början upplever man ju gärna också en massa biverkningar, innan man börjar må bättre. Det är ju en jobbig medicin på det viset. Jag fick hemska humörsvängningar (arg o ledsen om vartannat) och mådde nog både sämre med mer oro och deppighet alldeles i början. Men nu mår jag som sagt riktigt bra med Sertralinet. Lycka till!

• Anonym (Anonymis)

Jag har ätit Zoloft/Sertralin sedan september innan dess hade jag ätit Citalopram utan effekt... jag började med 50 mg Sertralin och nu för ett tag sedan höjde jag till 75 mg... har ff inte känt någon som helst verkan av medicinen... bara biverkningar, rejäla humörsvängningar, sämre tålamod och så sexuell biverkning (mindre sugen och rejält svårt att få det att gå liksom...)

Jag äter för depression... men jag vill sluta för jag tycker inte att det gett någon verkan alls...

Skönt ändå att se att den hjälper för andra!!!

• Anonym (deppad)

Hej igen,

Hann tyvärr inte svara igår.
    Jag har ätit Zoloft i ungefär fyra månader. Började med dem efter att jag varit gravid och ammat. Innan graviditeten åt jag Fontex 60 mg. Jag inbillar mig att Fontex hjälpte mig lite bättre. Skrivs den inte ut i sverige längre? (Jag bor utomlands) Eller så har jag kanske inte kommit upp i rätta dosen av Zoloft? Min läkare sa att jag ev. kunde behöva 200 mg om dagen. Ska vänta ett par veckor och se hur jag känner mig och om jag behöver öka eller inte.

Jag är ledsen att medicinen inte hjälpt dig ännu. Det tar säkert olika lång tid innan det fungerar eller så behöver du kanske en annan medicin eller högre dos.

Svar på tråden Zoloft/Sertralin