• Anonym

Zoloft/Sertralin

Skulle vilja höra erfarenheter av Sertralin (Zoloft)...

Har den hjälpt er?
    Hur lång tid tog det innan den började verka?
    Biverkningar?
    Om ni trappade upp medicinen, hur lång tid tog det innan det gav effekt?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Zoloft/Sertralin
  • Anonym

Tack så mycket för era svar!! Betyder mycket.

Jag blir tokig på det här snart, vill inte må så här mer. Känner mig lite stressad också eftersom jag snart ska iväg på en lite längre resa, och då vill jag inte hålla på o krångla med medicinen.

Någon mer?

• Nevada

Började käka zoloft för lite mer än 2 år sedan ungefär men den har inte hjälpt mig så mycket. Mår mest dåligt av den.

Käkar atarax och inderal istället. (depression/ångest)
    Känns som den hjälper mig lite bättre iaf.

Du har inte kollat upp om du kan få någon annan medicin också då?
    Det brukar underlätta för många iallafall..
    Hoppas det löser sig för dig!

• jessikapersika

vilken medicin är bäst mot vanlig deprisson??

Filip Viggo 060319, mammas och pappas busfrö
  • Nevada

Zoloft är den vanligaste tror jag.. så Jag gissar på den?

• jessikapersika

ok.. men är den bra?? läser så många som säger de blir sämre av den??

hur vet man att man har en riktig deprission??

ngn som kan lista lite symtom eller förklara för mig?

• Nevada

Jag personligen mådde lite bättre av den ett tag, minns inte exakt tid men några månader. I början blev jag konstant trött. Därefter känner jag mig mest "hög" på zoloften, sömnsvårigheter som heter duga, illamående.

Efter en tid började jag må lite bättre och la då av med medicinen, tänkte att jag inte skulle behöva trappa ner utan lägger av helt och hållet.
    Men nu är jag deprimerad igen (dock mest ångest) och försöker börja med just zoloften igen men jag mår bara illa och är "hög" på den.. funkar inte alls.
    För vissa funkar det jättebra.

Vanligaste symtomen vid depression är:

Nedstämdhet
    Avsaknad av glädje och intresse för vanliga aktiviteter
    Aptit-och viktförändringar
    Sömnstöringar
    Förändrad motorik
    Trötthet och känslomässig frusenhet
    Nedvärderande självbild
    Koncentrationssvårigheter och beslutsvånda
    Tankar på döden, självmordstankar, självmordsförsök
    Sexuella störningar, ångest och överdriven misstänksamhet

Du kan ju gå in på denna sida och läsa lite :

www.deprimerad.net/

• Anonym (Zoloft)

Hej! Har ätit zoloft i drygt ett år. Äter det mot panikångest och jag upplever att jag mår mycket bättre nu än innan jag började medicinera. Jag fick biverkningar de två första veckorna som ökad ångest, svettningar, hjärtklappning m.m. Den enda biverkningen jag märker nu är minskad sexlust. Men som någon skrev tidigare i tråden så väljer jag faktiskt att må bra även om sexlivet blir lite lidande.

• Anonym (oxascandis)

hej..

Känner för att skriva av mig lite jag med.Drabbades för ca 6 veckor av svår ångest,bara slog till över en natt.Grät floder varhe dag i 2 veckor.Jättejobbigt.Fick hjälp av en läkare som gav mig oxascand.Dom funkade väll bra tycker jag.Inte lika orolig längre,men saken är den att jag fortfarande varje dag känner att jag vill börja grina,och jag är dunderrädd för mina egna tårar,för jag vill inte känna så mera som jag gjorde för 6 veckor sen.Mådde toppen imorse,på lunchen bjöd killen på fika,och skiten kom krypandes över mig.Har en massa saker på gång och jag känner pressen att denna gång måste jag stå på benen och inte dra mig ur,men jag är hyperrädd att börja grina.
    har inte samma jätteoro/ångest som förr,så jag vill inte ta mina tabletter.Gillar inte att dom är vanebildande,och att jag knäcker mig genom att jag bara sover på dom.Sen börjar jag ana att jag kanske är med barn,så jag vågar inte hålla på att ta dom för det heller.Usch,vad jag önskade att jag var tillbaks för flera månader sen,och såg varningsklockorna...Då kanske jag hade sluppit detta....

• lampfot

>vilken medicin är bäst mot vanlig deprisson??

KBT!

Antidepp botar ingen depression, fobi eller annat, det bedövar men man måste jobba på och förbättra tankarna.

• jessikapersika

lampfot

vad är KBT??

• Anonym (oxascandis)

Lät som nått jag borde få gå på.Har 2 samtal kvar hos min arbetspsykolog,så det känns jobbigt,men letade upp en teraput och skickade nyss ett mail.Så hon kanske vet var jag kan vända mig.Dessa **** väntetider inom psyk nu....

• lampfot

Angående KBT så kan det vara bra och veta att man kan göra massor på egen hand. Det finns mycket information om det på nätet och det är inte så komplicerat.

Det "svåra" är att motivera sig sig samt hitta bra övningar, men det är inte svårare än att man fixar det.

• Anonym (räddad)

Jag fick pröva zoloft för tre år sedan när jag led av nedstämdhet, ångest, och sömnproblem. (vanlig depression)

Medicinen hjälpte då inte alls. Men för ett år sedan drabbades jag av början till psykos. Ångesten var så stark att jag inte ville leva en sekund längre, det kändes som om någon stod med en pistol riktad mot mitt huvud, trots att jag visste att ingen stod där. Jag skakade, kunde inte andas och hade vilopuls på 140 slag i minuten. Jag blev inlagd och fick akutbehandling med stesolid (kraftigt lugnande) och zoloft. Efter bara några dagar med zoloft så kunde jag vara utan stesolid, och jag kunde resonera med läkaren och beskriva hur jag mådde. Efter ytterligare tre veckor kunde jag åka hem och sakta men säkert börja fungera. I dag kan jag med facit i hand säga att zoloft räddade mitt liv. Men det hjälpte inte när jag mådde allmännt dåligt, utan när det var akut. Jag drar ingen generell slutsats av det hela, utan vill bara påpeka att det kan vara fruktansvärt olika. Lycka till TS och var rädd om dig!

• Lindaewer

Jag har ätit Zoloft i ett par år, förutom under mina graviditeter/mning.. Den har funkat jättebra på mig, åt 100mg. Hade ing biverkningar vad jag kan minnas.
    Men vet att jag mådde bra mycket bättre psykiskt.. än när jag inte åt dom.. Har under mina många år som depprimerad med panikångest prövat många olika mediciner, men Zoloft har vart bäst.
    Mvh Linda

Svar på tråden Zoloft/Sertralin