Inlägg från: Rottis77 |Visa alla inlägg
  • Rottis77

Bullmastiff, behöver tips!

Hej. Jag har båda raserna. 2 rottisar och 1 Bullmastiff, Båda raserna är helt underbara. Dom är ju lite olika till sätten. Vad hade ni tänkt ha hunden till?? Hade ni tänkt träna eller bara som sällskap??

• Rottis77

Är det mestadels till sällskap hade jag nog satsat på en Bullmastiff, men då får man va medveten om att man kanske inte kan träna så jätte mycket, för Bullmastiffen är det envisaste jag någomsin träffat på, han gör bara det han vill, men det kommer kanske dom är ju rätt sena i utvecklingen och mognar sent, min är bara 1 år. Tyckte dock att Bullmastiffen va MYCKET tryggare i sig själv som valp än vad mina rottisar va.  Båda min rottisar är bevakningshundar i hemvärnet, och det är jätte skoj. Tik eller hane?? Det är svårt!! Tikar är nog lättare att ha med småbarn, men jag kan ju ha fel, men det känns som det inte blir så mycket konflikter med tikar. Angående sjukdomar så har ju båda raserna mycket problem med höflederna, så va noga med att föräldrarna är fria. Bullmastiffen har även lite hudproblem, men vissa uppfödare försöker att inte avla vidare med sådana hundar, dock tyvärr för få....
    Har du funderat på några uppfödare i än?? I så fall vilka??

• Rottis77

Duddelisah: Bullmastiiffen är större! Min väger redan 64 kg, och mina rottisar 36kg och 39 kg, dom är förvisso rätt små rottisar.

• Rottis77

Hej igen. Bullmastiffen är inte en konfliktsökande hund i allmänheten, men är det första gången man har rasen tycker jag peronligen att man ska skaffa en tik. Bullmastifferna mognar väldigt sent, ungerfär runt 3 års ålder. Min är ju baa 1 år så vi har faktiskt inte haft bekymmer med sånt i än.....men det kommer väl. Hade mycket mer konflikter med min rottis hane.....och det har vi fortfarande ibland! Tycker personligen att Bullmastiffen är mer social och lugnare än en rottis.

• Rottis77

Riset måste vara deras envishet helt klart!!! Nä, bara skoja. Dom kan ju tyvärr ha hud problem, har en tendens att få furunkuloser, bölder mellan trampdynorna. Sen är det ju höflederna, som dom flesta andra raser oxå har problem med, men detta blir ju en stor tung hund. På Bullmastifferna får man ju avla på hundar som inte är helt felria, så man ska ju hitta en uppfödare som inte avlar på något sämre än B höfter. A & B är okej, men inte C. Annars tycker inte jag att dom direkt är sjukare än andra raser, tycker att rottisen har fler bekymmer överlag. Bullisen är en bra ras.

• Rottis77

Mian76: Ja, han har redan blivit en bjässe.......han är väldigt hög, alla trodde han va en Grand danois när han va yngre, han hade/har ju hur långa ben som helst.

• Rottis77

Jag är ju lite hemlig, men okej! Han kommer från Kirium´s. har inte lagt ut några bilder i än, för att ingen ska känna igen mig.....Fundersam

• Rottis77

iii: Va kul. Jag är jätte nöjd med min uppfödare, tycker att hennes avel är jätte bra, visst har vi delade åsikter om visa saker, men så är det ju med alla uppfödare. Jag valde henne mycket pga av att hon avlar med bra hundar med bra leder. Det är absolut en kennel jag rekommenderar. Bor du i Skåne????

• Rottis77

iii: Jag bor ca 5 mil från Malmö Glad.

luddigamaskrosen: Nu har jag hittat Bullmastiff forumet, det va ju himla trevligt där Skrattande

Svar på tråden Bullmastiff, behöver tips!