Inlägg från: luddigamaskrosen |Visa alla inlägg
  • luddigamaskrosen

Bullmastiff, behöver tips!

Vi har länge funderat på hund, eller Rottweiler rättare sagt. Men nu kommer jag inte ha den tid som det va tänkt för all träning som skulle göras med Rottweilern.
    Så vi har nu börjat fundera Bullmastiff men vi vet ingen som har en sån ras och heller aldrig träffat någon. Vi har läst mycket och planerar att ta kontakt med lite uppfödare för att få komma denna ras närmare inför valet.

Men ni som har/haft en Bullmastiff, vad skulle era "ris och ros" vara till denna ras?
    Vi har två små barn, 7 månader och 3 år.

• Svar på tråden Bullmastiff, behöver tips!
  • luddigamaskrosen

I första hand som sällskap och en familjemedlem.
    Men jag har även tänkt att utföra nån sorts bruksgren, kanske bevakning? Faktiskt ingen aning.
    Läste på bullmastiffens hemsida och där stog det att dom passade till det mesta, så allt beror väl på vad hunden kommer tycka är kul. Jag har tränat mycket olika med hundar så jag "tar vad jag får" inom träning.

Men min första tanke är tik eller hane? Jag hade valt hane inom Rottweiler men jag antar att Bullmastiffen också är stark mentalt, man vill ju bara inte välja en allt för stark hund så det blir fel med barnen. Men det kanske inte finns något typiskt hane/tik beteende inom rasen?

Sjukdommar, hur mycket i regel har dom? Läste även om det att det förekommer men det stog ju inte i hur stor form. Får säkert detta svar av en uppfödare men kul att höra av andra också.

• luddigamaskrosen

Duddelisah.
    Vart det ingen Bullmastiff då eller? När du insåg hur stora dom va.
    Jag vet hur stora dom är, sett såna flera ggr då jag vart på utställningar men aldrig tagit mig för att träffa någon av dom.

Men dom är vackra som få!

• luddigamaskrosen

Rottis77.
    Tack för svaren.
    Är bullen en konfliktsökande hund i allmänhet?
    nej vi har inte kontaktet eller ens tänkt på någon speciell uppfödare. Jag har tänkt att ringa valphänvisningen ang det och bara åka till en uppfödare för att få prata ang rasen och träffa en sån hund. Man vill ju läsa på sså mycket som möjligt.

Känns nästan lite som att jag sviker Rottweilerna, som jag haft och planerat att ha under många år.

Mian76.
    Tack så mycket för länktipset, ska ta mig tid någon kväll att sitta där. Man vill ju prata med vanlliga hundägare också, nite bara uppfödare som vill "sälja in sin ras".

• luddigamaskrosen

Stavar som en jag-vet-inte-vad.

Mian76.
    Kikade in på din hemsdia men kunde tyvärr inte se några bilder.
    Men utefter texten på sidan så antar jag att ni har både tik och hane. Vilken av dom skulle du rekomendera? Är Bullmastiffen så enomrt stark mentalt att det kanske kan bli jobbigt med små barn och en hane, är min tanke?

• luddigamaskrosen

Okey. Jag jag har erfarenhet av Rottweiler, och min va mycket konfliktsökande. Sen va han ingen exemplarisk hund så det kan ju ha varit därför.

Får en känsla av att alla hanar, oavsett ras, har lite mer jävlar annamma i sig och därför kan prestera mer inom sin gren. Eller är min känsla fel? En tik kanske är lika arbetsvillig?

• luddigamaskrosen

Rottis77. (Och er andra)
    Vad är riset om denna ras då? Hört mycket bra men vill även höra dom negativa sidorna.

• luddigamaskrosen

Har nu läst, läst och läst mera. Känner mig mer och mer säker på att det här är rasen som passar oss bäst. Men jag ska ta kontakt med en uppfödare någon gång nästa veckan kanske för att få komma och kolla på hundarna, känna mig för och prata lit mer om rasen i sig.
    Tack för alla svar. Vart till en stor hjälp.

• luddigamaskrosen

Vart finns denna kennel? Hittar ingen hemsida med dom, kanske bara jag som är snurrig. Gillar tanken med att avla på helt fri hundar...

• luddigamaskrosen

Rottis77.
    Ja jag har inte hunnit gå in där och kolla ordentligt ännu. Men det såg himla bra ut.

Svar på tråden Bullmastiff, behöver tips!