• annac87

Måste jag ta det??

Hej, förut ringde de från ett dagis och frågade om jag kunde vika däridag 13-16 och i morgon 8-16, men jag tackade nej.

Eftersom att jag bor i smedby (ligger lite utan för kalmar) och viket låg i trekanten....

Det skulle ta mig ca 1.20 för att komma dit, och jag har aldrig varit där så jag vet inte vart de låg eller nåt...

Kan jag nu bli av med min alfa-kassa eller vad gäller måste man ta ett vik så där bara när de ringer och frågar.

Snälla flera som är arbetslös ai kalmar trakten skriv gärna vill ha kontakt med er......

sockerbiten.webb.se är min nya adress kolla in, kommentera gärna inläggen med.
  • Svar på tråden Måste jag ta det??
  • annac87

ok de ringd eigår med då svarde jag inte men nu så såg jag nte nr och svarade.... nä d åkasnke inte jag ska ringa helen min handläggare och fråg adå får hon reda på det ju...

• LilaStar

nä..
    och jag kanske ska stanna hemma för vab de passen jag jobbar sent.. då får jag v'nta på att  bussen ska gå i 1.5 timmar sen 30 min resa hem sen 10 min gång.
    Slutar jag 19 så är jag hemma 21.10.

Jag har valt att bo utanför stan. jag väljer därmed att ha längre resväg till mitt jobb.
    bor  man på landet kan man inte vänta sig att jobbet finns utanför dörren.

• annac87
    LilaStar skrev 2007-02-13 13:07:00 följande:
    nä.. och jag kanske ska stanna hemma för vab de passen jag jobbar sent.. då får jag v'nta på att  bussen ska gå i 1.5 timmar sen 30 min resa hem sen 10 min gång.Slutar jag 19 så är jag hemma 21.10.Jag har valt att bo utanför stan. jag väljer därmed att ha längre resväg till mitt jobb.bor  man på landet kan man inte vänta sig att jobbet finns utanför dörren.
    nä men att åka in til lkalmar kan jag men allså de tär inte det bara det att amn ska vill veta de tlite innan inte samma dag...
  • LilaStar

men hallå?
    VILL du jobba?
    vad gör du nu istället för att vara på jobbet som du blev erbjuden?
    Kan de inte ordna barnomsorg till dina barn ?

eller vad är det frågan om?

Jag själv har gått på soc i ett år då jag var 17 år när jag fick mitt första barn.
    var inte ens berättigad a.kassa. jag tog alla jobb jag kunde. jag vikade på förskolor och blev mer och mer populär.. fick längre vik därmed.
    Jag gjorde allt för att stå till arbetsmarknadens förfogande. det var tufft. men vad jag lärt mig av livet.

Jag eller ngn annan vill inte stå för din A kassa då du tackar nej till jobb.
    Det kallas även bedrägeri.

• elliis

Lilastar:
    Men lugna ner lillhjärtat!

• sanndris

Fast OK, jag förstår TS att det är långt att åka och sånt.. MEN, är man arbetslös så får man faktiskt ta det som finns... Det är ju faktiskt p.g.a. sånt här som fackavgifterna har höjts.. Tråkigt för dom som faktkskt tar alla jobb, även om det är långt eller tråkigt.
    Så även fast Lilastar kanske låter lite hård så håller jag faktiskt med henne..

• LilaStar

anledningen till att jag kåter "hård" är ju att försöka få ts att förstå.
    Om alla med akassa resonerar som ts så handlar det ju om mijardbelopp varje år.

Jag hoppas verkligen ts att du tar de jobb du blir erbjuden.

jag önskar dig lycka till och att du snart får ditt heltidsjobb!

//ELin

• annac87
    sanndris skrev 2007-02-13 14:06:12 följande:
    Fast OK, jag förstår TS att det är långt att åka och sånt.. MEN, är man arbetslös så får man faktiskt ta det som finns... Det är ju faktiskt p.g.a. sånt här som fackavgifterna har höjts.. Tråkigt för dom som faktkskt tar alla jobb, även om det är långt eller tråkigt.Så även fast Lilastar kanske låter lite hård så håller jag faktiskt med henne..
    LilaStar skrev 2007-02-13 13:18:48 följande:
    men hallå?VILL du jobba?vad gör du nu istället för att vara på jobbet som du blev erbjuden?Kan de inte ordna barnomsorg till dina barn ?eller vad är det frågan om?Jag själv har gått på soc i ett år då jag var 17 år när jag fick mitt första barn. var inte ens berättigad a.kassa. jag tog alla jobb jag kunde. jag vikade på förskolor och blev mer och mer populär.. fick längre vik därmed.Jag gjorde allt för att stå till arbetsmarknadens förfogande. det var tufft. men vad jag lärt mig av livet. Jag eller ngn annan vill inte stå för din A kassa då du tackar nej till jobb. Det kallas även bedrägeri.
    Jag har precis fyllt 20 år, jag bor hemma och jag tackar aldrig ananrs nej till ett jobb, men nu så kändes det bara fel att att ta det eftersom att jag aldrig varit där inte ens i trekanten orten allså... men ingen akn tvinga en att ta ett jobb och de sa att om jag ville så kund ejag tacka nej...
  • LilaStar

Klart ingen kan tvinga dig att ta ett jobb.
    Men du är inte berättigad ersättning från a-kassan när du avstår frivilligt från jobb.
    Det låter ju ganksa rimligt eller hur?

Jag som har ett fast heltidsjobb kan inte välja att stanna hemma och räkna med ersättning från jobbet. vem ska betala mina räkningar, Du? det tror jag inte du vill.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig!

• annac87
    LilaStar skrev 2007-02-13 15:20:18 följande:
    Klart ingen kan tvinga dig att ta ett jobb.Men du är inte berättigad ersättning från a-kassan när du avstår frivilligt från jobb.Det låter ju ganksa rimligt eller hur?Jag som har ett fast heltidsjobb kan inte välja att stanna hemma och räkna med ersättning från jobbet. vem ska betala mina räkningar, Du? det tror jag inte du vill.Jag hoppas verkligen det löser sig för dig!
    ja det förstår jag men om man tack nej pga att man inte kan och har nått annat in planerat som arbetsförmedlingen vill att jag ska gå på.. .

tack för allas var
  • LilaStar

Men jag tycker du mest har suttit vad datorn nu eller?

hörde du med dem om du kunde gå lite tidigare imon isf?

• annac87
    LilaStar skrev 2007-02-13 16:10:51 följande:
    Men jag tycker du mest har suttit vad datorn nu eller?hörde du med dem om du kunde gå lite tidigare imon isf?
    nä jag har skrivt ansökningar till 3 jobb och ringt om 2 st... hehe

nej de tkunde inte jag.......
  • LilaStar

bra att du sökt jobb! Jättebra.

men det hindrade väl dig ändå inte från att jobba idag?

vad ska du på för möte på ams imorgon då?
    går det verkligen före jobb?

Rätta mig om jag har fel
    men är inte anledningen till att du går på ams att du inte har jobb?
    om du då får tillfälligt jobb då du ska dit så borde det väl gå att skjuta fram?

Svar på tråden Måste jag ta det??