• twinflower

Husdjur, kanin?

Hej!Är i valet och kvalet att ge vår dotter det hon helst av allt vill ha när hon fyller 6år-en kanin...Någon som har en? Kan den bo ute i lekstugan med värmelampa? Är inte så sugen på at ha den inne hela tiden,många sladdar finns at bita på. Vi har redan en papegoja som är bra på det. Har även akvarium...vad tycker ni i husdjursfrågan praktiskt och allergimässigt?

• Svar på tråden Husdjur, kanin?
  • Taggtroden

Ja man kan ha kaniner ute, de kan bo utomhus året om dessutom. Men då måste man vara försiktig när man tar in den och ska he ut den igen, de kan vara känsliga för temperaturväxlingen har jag hört. Fick själv en kanin när jag var 8 år och det gick jättebra. Jag hade honom på mitt rum och senare i källaren. Problemet är ju att man som vuxen måste ha ett intresse i djuret och dess hälsa eftersom ett barn inte kan ta allt ansvar för den själv. Men det vet du säkert redan

Annars skulle jag tipsa som marsvin, som är mindre, lättare att få tama och lättare leka med. Om man har kanin är det svårt för ett barn på 6 år att h ålla i den själv och man får förbereda sig på att ha ständiga rivsår på händer och armar. Marsvin måste man dock ha två av, men de kräver mindre utrymme än kanin och är lättare att ha inomhus och luktar mindre.

Lycka till!

• teddy

Hej... Min son e nio år och har två kaniner bla...
    Tidigare hade han en kanin oxå. Skaffade en när han var ca fyra år...
    Jag får påminna ibland om att han sak ge dem mat. Annars e det inge problem...

Tycker det e en jättebra ide att ge din dotter en kanin. Ett relativt lätt djur att ta hand om...
    Inge svårigheter med kost o grejjer åt den... Äter det messta gör dem ju Och blir väldigt tama o keliga om man håller på med dem mycket...

Att ha den ute i lekstugan kan vara en bra ide... vi har våra ute i en utebur. Men ena kaninen e gammal o sjuk nu så vi fick ta in den. Nu springer den i hallen med buren öppen för det mesta. Håller sig på mattorna för annars halkar hon på golvet...

men frågan e om du ska köpa den nu snart. medans det fortfarande e väldigt kallt ute vissa dagar. Om det inte blir för kallt i lekstugen...
    Mitt tips skulle nog vara att låta kaninen bo inne tills det blivit vår o lite varmare ute. O då ta ut den... Om ni tänkt köpa den nu redan?

ska man vänja inne kaniner att bli utekaniner. så ska man nämligen ta ut dem på försommaren. Nu e det ju lite varmare i lekstugan. Inte massa vind som blåser kallt. plus värme lampa...
    Så våren skulle det nog passa bra.
    väljer ni istället försommaren så behövs inge värmelampa....

Förövrigt verkar det kanoonbra ide med lekstugan som boende... då kan ju dotter din sitta inne där o gosa med kaninen... O kaninen blir snabbare tam... Än en utebur... Lycka till.

Förresten vilken ras har ni tänkt sakffa? Nyfiken.

• teddy

Ser att du fått ett svar redan oxå nu...
    Och hon tipsar om marsvin istället...
    Men då vill jag säga att en kanin kan man göra rumsren...
    Så då behöver man bara ha en liten inne bur eller kattlåda. som kaninen efter den blivit rumsren gör sina behöv i.
    Betydligt enklare.. inte så mycket att städa...

E inte helt hundra på om det går att få marsvin rumsrena.
    har aldrig hört att nån som fått det... men e ej helt säker såklart.

• Taggtroden

Du har rätt i att kaniner får man rumsrena och att gå i låda! Det får man inte med marsvin.

• twinflower

Hm, jag är tidigt ute för hon fyller år i juni..så lekstugan skulle alltså funka, bra! Ras har jag inte ens tänkt på, visst finns det dvärgkaniner, kanske är bra med en lite mindre. Min dotter vill helst ha en "svart och vitprickig!!" är det pellets och hö som gäller, kostnad för en kanin imånaden? känner att jag är helt novis på detta...

• mludvigs

Har själv haft kanin i den åldern. Hade inte en dvärgkanin och det var nog lite dumt för min kanin var så stor att det var jobbigt att bära den.
    Det var ju väldans länge sen jag var så liten så matgrejen kan ju ha ändrats men mycket hö, lite pellets och morötter,sallad, maskrosblad minns jag att min fick iallafall.

Som svar på din generella fråga angående husdjur så tycker jag det är kanon! Om man själv som förälder är beredd att backa upp lite med hjälp för att ta hand om den så kan ett husdjur skänka mycket glädje och få ett barn att lära sig ta ansvar.

• Taggtroden

För kaniner gäller tillgång till hö hela tiden. Lite pellets, om jag inte minns fel ca en dl om dagen (men det varierar säkert i storleken på dem!) och mycket grönsaker. Den mesta pelletsen blir de tjocka av, därför ska man inte ge mycket. Grönsaker är viktigt för c - vitaminen i det! + andra vitaminer såklart!
    Men du kan ju läsa på sidor om kaniner på internet för att veta mer ... här är två jag hittade:

www.smadjursvanner.com/viewarticle.php

home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

• twinflower

Tack, ska surfa runt lite..

• teddy

Hej igen Ts... Absolut! Lekstugan blir perfekt då. Kan nstan inte tänka mig nå bättre ställe för en kanin som inte ska bo inne. En lekstuga e ju större än många uteburar...
    I juni behövs ingen värmelampa...
    Skaffa en liten inne bur eller en kattlåda duger bra.
    Så kommer ni kunna göra den rumsren.

Mat som den behöver dagligen. Hö, lite fröblandning färskt vatten.
    Annat den kan äte exempel: nästan all slags grönsaker, rotfrukter, havre,pellets, men kom ihåg att den måste ha fröblandning eller pellets varje dag. ger du den enbart grönsaker en tid blird en lätt dålig i magen...

Kostnaden e inte så stor på en kanin i matväg...
    en saltsten e bra. Kostar ca en femma på zoo.
    Ett kg fröblandning ca pris på vanlig affär en tjuga kilot. Billigare på en djuraffär oftast.
    Havre kostar här i stan 13kr/kg och pellets 16kr/kg.
    Om du tänkt göra den rumsren så går det bra med kattströ i en låda. vet ej vad det kostar.
    Sågspån går oxå bra... Inte heller dyrt.

Lite svårt att rkna ut en summa i genomsnitt. Det e lite beroende på hur mycket annat än fröblandning eller pellets du ger. en kanin klarar sig bra på llite pellets o hö per dag.
    Men uppskattar såklart en morot ibland.
    Mina kaniner får fröblandning plus nå grönt varje dag. Men det e inget måste. bröd gillar dem oxå ... Hårt som mjukt...
    E preaktiskt när man har bröd som torkat lite som man annars kanske slänger. Ge det till kanin istället så kommer det till nytta
    Kan tänka mig en kostnad på ca en hundring i månaden.. Men observera att det e beroende på vad man ger kaninen...
    Maskrosblad som mludigs skriver. Det e kanon o väldigt omtyckt av alla kaniner Kostar inget heller...

Dvärg kanin e en bra ras som första kanin...
    Annars e vädurar oxå väldigt lugna oftast. och finns många olika blandningar av det.... Dvärg vädur ex det e ju en lite blandning av dvärgkanin o vädur...
    Skillnaden e inte så stor mellan dem... utan mera utseende med hängande eller öron som står upp

• SweetStarAngel

Vi ahr dvärgkanin, lätta att ha att göra med. Även marsvin är lättsamma

Svar på tråden Husdjur, kanin?