Här kommer en jättebra länk med mycket information direkt från en djurklinik. Läs den och ni lär er massor!
www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm
Kom ihåg att kaninen behöver skötas om varje dag, och då menar jag inte mat och vatten utan att bli klappad, det är en ortolig stimulans bara det för en kanin, och få motionera.
Kaninen behöver släppas lös en eller flera stunder varje dag, sammanlagt ca 1 timma, så den får använda sin muskulatur och motionera.
Enligt vår veterinär kan en kanin leva på enbart hö och vatten. Hö är JÄTTEVIKTIGT och ska finnas av god kvalitet i obegränsad mängd jämt. (Dessutom billig mat).
GE INTE gnagarblandning, alltså fröblandning, mer än i undantagsfall som godis kanske en gång per vecka. Det kan göra kaninen sjuk!
Var även sparsam med rena pellets! Så länge kaninen är liten behöver den mer (fri tillgång) sedan behöver en dvärgkanin bara 1-2 msk/dag.
Saltsten är inte nödvändigt för kanin med rätt kost.
När det gäller rengöring så kan kaniner bli helt rumsrena och gå på lådan. Använd inte sågspån = inte bra för luftvägarna. Använd gärna papperspellets. Har man en liten låda som den gör sina behov i behöver man inte städa hela buren så ofta utan bara tömma lådan varje dag. Så snabbt och enkelt!! (och inte luktar det heller så mycket då. Urinstank är förståss inte bra för kaninen.
Jag tror inte vi kommer upp till 100 kr/månad i skötsel för vår kanin. Hö är billig mat och på sommarhalvåret plockar vi olika grässorter och maskrosblad mm. Lite sallad och morot kostar inte mycket och man behöver inte ge så mycket sånt. Man kan ge rester av grönsaker som man använder själv t.ex. broccoli och blomkålsstammen, morotsskalet när man skalar morötter, mm. Pellets räcker också länge. De ska som sagt inte ha mer än 1-2 msk per dag och kostar 15-20 kr/kg.
Om man använder toapellts så behöver man inget spån eller halm i buren. En sån säck kostar ca 70 kr och räcker ...hm... två månader tror jag.
Men det är klart sen tillkommer veterinärskostnader!!
Ska man ha sin kanin ute bör man vaccinera den mot bl.a. kaninpest som, enligt vår veterinär, finns i gräset ute och sprids lätt.
Sen kan den behöva steriliseras för att förbli en tam, snäll och gosig kanin och för att behålla sig rumsren.
Oj, det blev mycket men jag hoppas att det gav er massor att tänka på. En dvärgkanin, framförallt dvärgvädur, är nog ändå det enklaste djuret att börja med. Den kan som sagt vara ute om någon visar sig allergisk och klarar sig med hö och vatten.