• twinflower

Husdjur, kanin?

Hej!Är i valet och kvalet att ge vår dotter det hon helst av allt vill ha när hon fyller 6år-en kanin...Någon som har en? Kan den bo ute i lekstugan med värmelampa? Är inte så sugen på at ha den inne hela tiden,många sladdar finns at bita på. Vi har redan en papegoja som är bra på det. Har även akvarium...vad tycker ni i husdjursfrågan praktiskt och allergimässigt?

• Svar på tråden Husdjur, kanin?
  • Flisans

Vår dotter har en hamster som hon mer eller mindre sköter själv. Hon ger den mat o nytt vatten dagligen o så städar vi buren tillsammans varje helg. Det funkar jätte bra. Hamstern är så söt o gullig o vi har tom köpt ett koppel till den, o det är smidigt när vi åker bort, för då kan de som vattnar blommorna även ge den mat o vatten. Är oxå billig i drift...

• MK81

Min dotter (5,5 år) har en kanin (dvärgvädur) som hon i princip sköter själv, byter vatten och ger hö varje dag, kaninblandning har vi köpt på djuraffär och det får kaninen ca 5 msk av per dag. Kaninen är väldigt snäll och tam, dottern borstar honom varje dag och han brukar vara med och kolla på tv:n varje kväll.
    Iallafall, vi är mycket nöjda m valet av husdjur.
    Be personalen i djuraffären att visa kaninen ordentligt innan ni köper, tex klippa klor osv, då är det ju lätt att se hur mycket kaninen är hanterad innan ni köper.....
    Lycka till!!

• Coco33

Vår dotter fyller 6år om några månader och det hon önskar sig mest är en kanin!
    Vi kommer att få ha den ute året om eftersom hennes storasyster är allergisk.

Lycka till med ditt kanin köp

• isisisis

Tycker lite synd om kaninen om den ska sitta själv ute i lekstugan dag ut och dag in.
    Har själv haft flera vädurar och då haft dem lösa inne.
    Vet att kaniner är väldigt sällskapliga av sig och mår dåligt av för lite stimulans.
    En kanin är ofta kul för barnen i en månad,sen glöms den bort!

• Coco33

Har precis varit i kontakt med en uppfödare och ska iväg och titta på hennes kaniner på fredag. Frågade om att ha kaninen utomhus året om och hon tyckte själv att det mest naturliga för kaninen var att få bo utomhus. Kändes himla skönt att höra då äldsta tjejen är allergisk och vi inte har möjlighet att ha kaninen inne.

isisisis, naturligtvis är det väl ingen som låter kaninen glömmas bort i en lekstuga, man får ju trots allt som vuxen ta det största ansvaret.           

• anne h

Vi har två dvärgvädurar som bor ute året om (utan värmelampa ) Vi har haft dem i 3 år nu, de har det mkt gott där ute.
    De får aldrig komma in pga pälsdjursallergi i familjen

Dessa har fri tillgång på hö och vatten, pellets olika mängd beroende på årstid och hur kallt det är, grönsaker såklart, samt bädd med halm över en spånbädd.

En kartong är jätterolig att hoppa in i, välta, försöka ta sig ur igen.. för att inte tala om att rymma, det är en höjdare.. ja, för kaninerna, inte för den som är hemma och upptäcker det

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

tillägger;
    våra kaniner är utställningskaniner.
    Trist nog så gillar de solen på sommaren och blir därmed alldeles vita (sobelsiames) nu är de som vackrast, med rätt täckning, nu när det är dags att fälla och solen kommer åter.. Å andra sidan; klart de får sola, de har väl fått sina poäng på utställningarna och ungarna får vara nöjda med det de fått hittills.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Coco33

Så härligt att höra att det är fler som har sina kaniner utomhus, ska naturligtvis se till att de får mycket sällskap och aktiveras, kartong var ju ett bra tips.

Ska bli mysigt att få se kaninungar på fredag då vi ska tinga en liten unge.
    vi vet inte om vi vill ha hane eller hona, har haft hanar tidigare. Så det kanske blir en hane den här gången med.

• Chelsy

Vi är sugna att köpa ett marsvin. Min dotter på sex år vill jättegärna. Kanske är det bäst att köpa två ? eller. Hur går det med katt och marsvin ? Är det möjligt ? Vi har två gamla katter som inte jagar längre men man vet ju aldrig. Någon med erfarenhet ?

• MK81

Chelsy:
    Det beror nog mycket på katterna, jag har själv haft marsvin och katter när jag var yngre och det var inga problem, katterna gillade inte marsvinet så dom höll sig på behörigt avstånd Hade även en råtta efter att marsvinet gått bort och katterna gillade inte den heller (kanske berodde på att råttisen bet den ena katten i tassen en gång när katten blev FÖR nyfiken)....
    Googla på marsvin så hittar du sidor m bra info.
    Lycka till!!

• Dixie

Jag har haft flera kaniner som har bott utomhus, i en isolerad bur på ben. Bor kaninen ute under sommaren och man sedan låter den vara ute även höst och vinter får de tjockare päls, problemet med mina har ibland varit att det blivit så kallt så maten och vattnet har frysit, då har de fått bo i källaren ett tag.
    Dvärgvädur är oftast lite lugnare än dvärgkaniner, kan kanske passa bättre till en 6-åring. Jag har tidigare haft dvärgkaniner, men nu ska vi köpa en ny till sommaren och denna gången blir det nog en dvärgvädur, som ska heta Mini-Hopp!

• Scraptroll

Chelsy:
    Marsvin måste man ha två och två..såvida det inte är ett djur som absolut inte funkar med andra(detta gäller i stort sett alla gnagare har jag för mig, denna regel kom för några år sedan)

• Kärnhuset

Här kommer en jättebra länk med mycket information direkt från en djurklinik. Läs den och ni lär er massor!
    www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Kom ihåg att kaninen behöver skötas om varje dag, och då menar jag inte mat och vatten utan att bli klappad, det är en ortolig stimulans bara det för en kanin, och få motionera.
    Kaninen behöver släppas lös en eller flera stunder varje dag, sammanlagt ca 1 timma, så den får använda sin muskulatur och motionera.

Enligt vår veterinär kan en kanin leva på enbart hö och vatten. Hö är JÄTTEVIKTIGT och ska finnas av god kvalitet i obegränsad mängd jämt. (Dessutom billig mat).

GE INTE gnagarblandning, alltså fröblandning, mer än i undantagsfall som godis kanske en gång per vecka. Det kan göra kaninen sjuk!
    Var även sparsam med rena pellets! Så länge kaninen är liten behöver den mer (fri tillgång) sedan behöver en dvärgkanin bara 1-2 msk/dag.

Saltsten är inte nödvändigt för kanin med rätt kost.

När det gäller rengöring så kan kaniner bli helt rumsrena och gå på lådan. Använd inte sågspån = inte bra för luftvägarna. Använd gärna papperspellets. Har man en liten låda som den gör sina behov i behöver man inte städa hela buren så ofta utan bara tömma lådan varje dag. Så snabbt och enkelt!! (och inte luktar det heller så mycket då. Urinstank är förståss inte bra för kaninen.

Jag tror inte vi kommer upp till 100 kr/månad i skötsel för vår kanin. Hö är billig mat och på sommarhalvåret plockar vi olika grässorter och maskrosblad mm. Lite sallad och morot kostar inte mycket och man behöver inte ge så mycket sånt. Man kan ge rester av grönsaker som man använder själv t.ex. broccoli och blomkålsstammen, morotsskalet när man skalar morötter, mm. Pellets räcker också länge. De ska som sagt inte ha mer än 1-2 msk per dag och kostar 15-20 kr/kg.
    Om man använder toapellts så behöver man inget spån eller halm i buren. En sån säck kostar ca 70 kr och räcker ...hm... två månader tror jag.

Men det är klart sen tillkommer veterinärskostnader!!
    Ska man ha sin kanin ute bör man vaccinera den mot bl.a. kaninpest som, enligt vår veterinär, finns i gräset ute och sprids lätt.
    Sen kan den behöva steriliseras för att förbli en tam, snäll och gosig kanin och för att behålla sig rumsren.

Oj, det blev mycket men jag hoppas att det gav er massor att tänka på. En dvärgkanin, framförallt dvärgvädur, är nog ändå det enklaste djuret att börja med. Den kan som sagt vara ute om någon visar sig allergisk och klarar sig med hö och vatten.

• Kärnhuset

morotsblast kan man ibland tigga till sig (=gratis) och är nog det bästa kaniner vet...

Svar på tråden Husdjur, kanin?