Inlägg från: Häxan Jia |Visa alla inlägg
  • Häxan Jia

Vilka växter mår katter dålig av att tugga i sig?

Hejsan.

Jag har tre katter i olika åldrar. Iaf mina växter blir ganska så ofta massakerade av dom. Jag försöker odla kattgräs allt som oftast, men ni skall ju inte tro att de håller sig till det bara därför.

Nu undrar jag om någon har koll på vilka växter som kan vara lite giftiga för katter? Det är nämlgen så att mina spyr ganska så ofta och efter att ha maskat av dom otaliga gånger, bytt foder osv så slog tanken mig att de kan vara någon växt de tuggar på som gör att dom spyr. Jag vet inte vilket katt de är som spyr eller om de är alla tre då jag inte lyckats se när det händer utan bara hittar bevisen på att det inträffat

Tacksam för svar är jag iaf...

• Svar på tråden Vilka växter mår katter dålig av att tugga i sig?
  • Häxan Jia

Hmm julstjärnor har jag inga, de blommor som verkar få mest stryk av katterna är gräsliknande blomma, jag har helgröna sånna och en som är vit och grön, den grönvita är mest tuggad på.

Åhh jag blir galen för nu kommer jag inte ihåg vad växten heter, fast att jag egentligen vet det.

• Häxan Jia

Fredskallor har jag heller inga...

• Häxan Jia

Japp, hade sånna förr men mina fick alltid spinn eller vad de nu heter, ser ut som spindelväv iaf.. så jag tröttnade. Har mest gröna växter förutom en flitiga lisa (tror jag den heter) fick den iaf av min mormor när jag fyllde 20 för 7 år sedan och den lever ännu, har håriga blad och vattnas underifrån .-)

• Häxan Jia

tack för länken.... Amperlilja är den blomma de äter som attan av, men det var ju nyttigt enligt länken..

kanske spyr dom bara som rensning eller något då? Så gjorde min hund ofta genom att äta gräs

• Häxan Jia

Majsan70...

Mina, vilken av dom de nu än är spyr ju upp som nästan rent foder i korvar.... skumt som attan...

• Häxan Jia

Majsan jag har bytt foder redan. Började blanda torr och mjuk mat också, men de spelar ingen roll, någon eller alla spyr ändå

Jag har såklart redan maskat av dom x antal gånger sedan de blev innekatter i slutet på juni förra året. Hade nämligen väldiga problem med att få äldsta honan maskfri när kattungen var liten. När de blev innekatter så till och med jag tvingade dom att svälja medicinen bara för att jag skulle veta att de fick i sig rätt dos för respektive katt.

Nu fäller dom visserligen en hel del också, inte den yngsta men de tvä äldre katterna som varit utekatter, jag tror ju det beror på att de fått vinterpäls i vinter trots att de numera är innekatter... Någon som vet om de kan bero på något annat?

• Häxan Jia

Nu får de friskies adult alla tre... Dom gillar inte mjukmat så mkt, Nils bara slickar upp såsen och de andra äter väl med rynkade nosar och inte så överförtjust...

Korvarna som spys upp verkar bestå av enbart mat, alltså foder som är blött...

Alla tre katterna är kastrerade så gravida är ingen av dom..

Jag tycker verkligen detta är skumt och de jobbigaste är att inte veta vem som spyr, de kan ju vara en av dom eller alla tre, jobbigt att inte veta.

• Häxan Jia

Majsan..

Ja kanske skulle man göra det. Men jag kan inte köpa hur dyrt foder som helst eftersom jag inte direkt är någon rik person utan tvärtom riktigt fattig

Något tips på ett bra foder till rimligt pris?

• Häxan Jia

Majsan..

Okej, men hur mkt skall varje katt ha av det dyrare och drygare fodret då?

Som de är nu så ger jah mina katter mat två gånger om dagen, morgon och eftermiddag/kväll

• Häxan Jia

Majsan.

Tyvär fungerar det inte att ha torrfoder framme hela tiden här, då jag inte vill övergöda mina katter. De två äldre Nils och Maja ligger redan på gränsen och skall absolut inte bli tjockare. det vore rent ohälsosamt för dom.

Den yngsta katten väger bra 2,7 kg fast veterinären gissade på ett halvt kg mindre när vi var där och kastrerade henne i november.

Hade katterna varit utekatter så hade jag kanske haft torrfoder ståendes jämt. Men nu är dom ju vana vid att inte ha maten framme jämt. För det har bott en hund i detta hushåll ända sedan innan katterna kom hit, nu är han tyvär död sedan några veckor tillbaka.

Det finns ju inga djuraffärer där jag bor Men jag ska se om jag kan åka med kompisen där hon brukar handlar till sina hundar och hästen och prata med dom där.

• Häxan Jia

Cockie.. tack för listan...

Svar på tråden Vilka växter mår katter dålig av att tugga i sig?