Klädsel: kavaj?
Vi har blivit bjudna på bröllop i sommar, i inbjudan står det klädsel: kavaj. Vad innebär det, vad är ok att ha och vad är det inte. Jag har ingen aning...
Vi har blivit bjudna på bröllop i sommar, i inbjudan står det klädsel: kavaj. Vad innebär det, vad är ok att ha och vad är det inte. Jag har ingen aning...
Här kanske du kan bli klokare.
www.mru.se/indexvoe_traditionell.htm
Magdalena Ribbing har en bra frågelåda på www.dn.se
Där finns många detaljerade svar på klädkoder om man söker bland frågorna.
Tack
För mig kommer alltid kavaj betyda mörk kostym på en inbjudan. Vet inte varför det har blivit så luddigt numera med klädkoder.
tahira - fast när man bjuder in tex äldre människor som inte hänger på bröllopstorget el familjeliv så förrutsätter de att kavaj = mörk kostym. Jag har inget emot förändringar men just klädkoderna är ju till för att underlätta för gästerna om man då helt plötsligt börjar förändra något som länge fungerat mer än utmärkt så blir det bara ännu mer förvirrande för gästen. Av den anledningen så tycker jag att det är underligt.
med ovanstående inlägg vill jag säga att då kanske en grupp av gäster kommer i mörk kostym och förväntar sig att resten av gästerna också gör det, och då dyker det helt plötsligt upp ljusklädda människor i lediga kläder. Inget roligt som gäst skulle jag tycka. SOm sagt det är till för att underlätta för gästerna.
Angel80: Men det har också med vilken tid på dagen tillställningen är. Och det är inte något nytt.
Mörkt =sen eftermiddag/ kväll
Ljust = förmiddag/tidig eftermiddag
Tutilure - Kavaj = mörk kostym oavsett tidpunkt. Ju mörkare desto mer formellt. Så har jag fått lära mig iaf.
De "riktiga" klädkoderna är ju egentligen bara fyra.
Kavaj, Smoking, Jackett samt Frack/Högtidsdräkt.