• litenkisse

Klädsel: kavaj?

Vi har blivit bjudna på bröllop i sommar, i inbjudan står det klädsel: kavaj. Vad innebär det, vad är ok att ha och vad är det inte. Jag har ingen aning...

• Svar på tråden Klädsel: kavaj?
  • Pirum

Magdalena Ribbing har en bra frågelåda på www.dn.se
    Där finns många detaljerade svar på klädkoder om man söker bland frågorna.

• tahira
    Från Magdalena Ribbing/ DN:

Han:
    Lite mindre formellt men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott.
    If you can't be good, be careful
  • Angel80

För mig kommer alltid kavaj betyda mörk kostym på en inbjudan. Vet inte varför det har blivit så luddigt numera med klädkoder.

• tahira
    Angel80 skrev 2007-02-14 18:17:47 följande:
    För mig kommer alltid kavaj betyda mörk kostym på en inbjudan. Vet inte varför det har blivit så luddigt numera med klädkoder.
    För att saker och ting förändras helt enkelt. Mörk kostym finns ju kvar som just mörk kostym, och vill man ha det så är det bara att skriva på inbjudan.

Jag tycker att det är bra med ett mellanting, det är ju ofta ganska stor skillnad på Kavaj och Mörk kostym.
  • Angel80

tahira - fast när man bjuder in tex äldre människor som inte hänger på bröllopstorget el familjeliv så förrutsätter de att kavaj = mörk kostym. Jag har inget emot förändringar men just klädkoderna är ju till för att underlätta för gästerna om man då helt plötsligt börjar förändra något som länge fungerat mer än utmärkt så blir det bara ännu mer förvirrande för gästen. Av den anledningen så tycker jag att det är underligt.

• Angel80

med ovanstående inlägg vill jag säga att då kanske en grupp av gäster kommer i mörk kostym och förväntar sig att resten av gästerna också gör det, och då dyker det helt plötsligt upp ljusklädda människor i lediga kläder. Inget roligt som gäst skulle jag tycka. SOm sagt det är till för att underlätta för gästerna.

• Tutilure

Angel80: Men det har också med vilken tid på dagen tillställningen är. Och det är inte något nytt.
    Mörkt =sen eftermiddag/ kväll
    Ljust = förmiddag/tidig eftermiddag

• Angel80

Tutilure - Kavaj = mörk kostym oavsett tidpunkt. Ju mörkare desto mer formellt. Så har jag fått lära mig iaf.

De "riktiga" klädkoderna är ju egentligen bara fyra.

Kavaj, Smoking, Jackett samt Frack/Högtidsdräkt.

• tahira
    Angel80 skrev 2007-02-14 18:57:42 följande:
    Tutilure - Kavaj = mörk kostym oavsett tidpunkt. Ju mörkare desto mer formellt. Så har jag fått lära mig iaf. De "riktiga" klädkoderna är ju egentligen bara fyra. Kavaj, Smoking, Jackett samt Frack/Högtidsdräkt.
    Jo.. men de har man ju inte använt sig av sedan 1920-talet Fundersam. Jackett har ju aldrig varit en officiell klädsel i Sverige.
Svar på tråden Klädsel: kavaj?