• Mimmi74

Ge mig recept på god fiskpaj, tack!!

Hej!

Jag ska göra en massa paj på en eller flera ugnsplåtar och vill ha ett gott recept på fiskpaj eller någon vegetarisk paj. Pajdegen är fryst, så jag behöver inget pajdegsrecept.

Jag tackar på förhand!

/Mimmi

• Svar på tråden Ge mig recept på god fiskpaj, tack!!
  • Theorese

Något som är gott är att fylla med är rökt lax. Till den fyllning jag brukar göra behöver du:

1 gul paprika
    1 röd paprika
    1 purjolök
    Rökt lax ( 200 gram eller mer)
    2 dl riven stark ost
    3 dl mjölk
    3 ägg

Strimla och fräs paprika och purjo, lägg i pajskalet. Strimla laxen, lägg i pajskalet, på med osten och sedan äggstanningen. Grädda ca 30 min i 200 grader.

• AnnaK

Fiskpaj i portionsform
    1 Portion

1 1/4 dl Tomatjuice; eller grönsaks- -juice
    2 tb Vatten
    1/2 ts Blandade örtkryddor
    120 g Torskfilé; eller kolja, -skuren i bitar Salt Peppar
    125 g Potatis; skalad
    1 ts Vegetabilisk olja
    1/2 Gul lök; finhackad
    1 ts Vetemjöl
    50 g Morot; tunt skivad
    2 ts Lättmjölk
    1 ml Senapspulver
    10 g Lagrad ost; över 17%

Blanda tomat- eller grönsaksjuicen, vattnet och örtkryddorna i en kastrull. Lägg i fisken. Smaksätt med lite salt och peppar och låt det hela sjuda i 5-7 minuter under lock tills fisken är färdig. Koka under tiden potatisen. Ta upp fisken ur kastrullen, spara spadet. Värm oljan i en kastrull, tillsätt löken och stek den hastigt under omrörning i 3-4 minuter. Rör ner mjölet. Späd sedan efter hand med spadet och lägg i morötterna. Koka upp, minska värmen och låt alltsammans sjuda i 6-7 minuter. Rör om då och då så att fisken inte bränner fast. Tillsätt fiskbitarna. Mosa potatisen med mjölken och senapspulvret samt riven ost och smaksätt med salt och peppar. Lägg över fiskblandingen i en varm portionsform, bred över potatismoset och gratinera rätten tills ytan börjar bli brun.

• AnnaK

Fiskpaj
    4 personer
    500 g torskfilé
    5 st stora mjöliga potatisar
    olivolja el. smör
    salt och peppar
    ev. en nypa riven muskot
    2 st ägg
    2 st stora nävar späd spenat
    sås:
    1 st gul lök
    1 st morot, skrapad eller skalad
    olivolja
    salt och peppar
    2,5 dl vispgrädde
    2 nävar riven cheddarost
    2 tsk engelsk senap
    1 stor handfull hackad (slätblads)persilja
    1 st pressad citron

Värm ugnen till 225 grader. Skala och tärna potatisen och koka den i saltat vatten i 10 min. Lägg efter 2 min i 2 ägg som blir klara samtidigt med potatisen. Lägg spenaten i ett durkslag, sätt det på potatiskastrullen och ångkoka i 1 minut. Krama ur spenatvattnet.
    Häll vattnet av potatisen efter 10 min. Kyl av äggen i kallt vatten, skala och klyfta dem. Mosa potatisen lätt, häll i lite olivolja el. smör, salta och peppra.
    Hacka löken och moroten fint. Fräs dem lätt i olivolja. Salta och peppra. När de är mjuka hälls grädden i. Värm till kokpunkten. Stäng av värmen, lägg i osten. Blanda i senapen. Salta och peppra ev. Ta såsen av värmen. Lägg i persiljan och pressa i citron.
    Skär fisken i bitar och lägg den i en ugnsfast form. Fördela spenaten och ägg klyftorna jämnt. Häll på såsen så att den täcker allt.
    Strö sen över det grova potatismoset luftigt. Sätt paj i 225 graders ugn i 25 min, tills potatisskorpan är guldgul.

• AnnaK

Fiskpaj - Ryssland - 4 portioner

1 sats pajdeg:
    4 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt
    1 hg smör eller margarin
    1 ägg
    2 dl gräddfil

Fyllning:
    2 msk smör eller margarin
    5 hg kolja eller torskfilé
    2 msk finklippt persilja
    1 msk finklippt dill
    2 tsk salt
    1 kryddmått nymald vitpeppar
    1 kryddmått mald muskotnöt
    1 1/2 dl gräddfil
    1 1/2 hg rökt lax i tunna skivor

Pajdeg: sikta mjölet tillsammans med bakpulvret och saltet. Arbeta in margarinet till en finkornig massa. Vispa ägget med gräddfilen och blanda in den. Arbeta snabbt samman degen. Låt den vila i 1 timma.
    Skär fiskfiléerna i mindre bitar. Smält smöret och bryn fisken. Ta pannan från värmen och rör ner persilja, dill, salt, peppar, muskot och gräddfil. Värm upp ugnen till 200 grader.
    Kavla ut 2/3 av pajdegen cirka 3 milimeter tunn och kläd en hög, gärna veckad pajform med degen. Lägg ner några skivor rökt lax i botten på formen. Lägg ner fiskblandningen och däröver resten av laxen. Vik över degkanterna och pensla med ägg.
    Kavla ut resten av degen till ett lock och lägg det över formen. Gör några hål i locket med en knivspets eller en gaffel. Grädda pajen i ugn i cirka 3/4 timme. Servera smält smör och gräddfil till pajen.
    Smaklig måltid!

• AnnaK

Charles Fiskpaj

4 port.

PAJDEG:

3 dl vetemjöl
    100 g smör eller margarin
    1 kryddmått salt
    2 msk kallt vatten

FYLLNING:

1 rökt makrillfilé (ca 200 g)
    250 g räkor
    3 ägg
    2 dl mjölk
    2 dl riven ost
    1/2 tsk salt
    1 kryddmått vitpeppar

Blanda samman alla ingredienserna till pajdegen. Låt den stå kallt. Kavla ut degen och klä en pajform (ca 24 cm i diameter). Grädda i ugn, 225°, ca 10 minuter tills pajskalet fått lite färg. Ta bort skinn och ben och dela makrillen i mindre bitar. Skala räkorna. Lägg makrill och räkor i pajskalet. Skilj äggulor och vitor. Vispa samman äggula, mjölk, riven ost, salt och peppar. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i blandningen. Häll denna över makrill och räkor. Grädda i ugn, 200°, ca 20 minuter eller tills äggstanningen stelnat.

• morsgrisen

Räkor (lagom mängd är ungefär en burk räkor i spad)
    En ask chilikeso
    tre ägg
    riven ost

Receptet kan du söka fram på arla.se. Chili-och räkpaj heter den. (Eller tvärtom)

• AnnaK

Fyllning:

1 pkt blockfisk, tex sej eller alaska pollock

5 dl vatten

1 fiskbuljongtärning

2-4 msk italiensk salladskrydda

1 1/2 dl majonäs

1 1/2 dl gräddfil

3 msk chilisås

1 dl finhackad dill

salt

peppar

Garnering:

250g räkor

1 burk stenbitsrom

1 citron, skivad

15 cm gurka, skivad

2 ägg, dela i kvartar

färsk dill

Gör så här:
    1.
    Grädda pajskalet enligt anvisning. Låt svalna.

2. Koka fisken i vattnet med buljongen och salladskryddan. Låt kallna i spadet.

3. Blanda fisken med resten av fyllningen och lägg blandningen i det kalla pajskalet.

4. Garnera inte mer än en timme före servering, servera med en grekisk sallad.

Tips!
    Variera garneringen med kräftor istället för räkor, tomat istället för ägg osv. Även god att göra på lax.

Svar på tråden Ge mig recept på god fiskpaj, tack!!