• Maroschka

Den godaste köttfärssåsen?

Ok i morgon är det alla hjärtans dag och jag tänkte jag skulle laga mat till min älskling.
    När det gäller köttfärssås är det oftast han som gör den vilket blir mest en massa krossade tomater och inte mycket mer.

Kan jag få ert bästa recept. Jag vill att det ska vara grädde i då han aldrig har det annars. Så det blir lite annorlunda

• Svar på tråden Den godaste köttfärssåsen?
  • Nyfiken gul

där här är min mummasås!!

500 g köttfärs
    1 burk krossade tomater
    3 stora vitlöksklyftor
    1 röd paprika
    1 stor gul lök
    1 burk majskorn
    1 burk små hela champinjoner
    1 ask coctailtomater
    1 burk creme fraiche
    3 dl grädde
    Salt o peppar

Skala o hacka löken o fräs i lite olja, i med köttfärsen o fräs tills det blivit genomstekt. I med krossade tomater + en skvätt vatten. Salta o peppra.
    Hacka paprikan i små bitar och häll i, i med majs + champinjoner. Skala vitlöken och bara slå sönder den med kniven och häll i.
    Låt detta puttra i ca 10 minuter.
    Vänd ner creme fraiche o rör om. Låt det inte koka - utan bara småputtra o sjuda lite. Häll ner grädde tills du får önskad såsmängd.
    Smaka av igen med salt o peppar om det behövs. Kasta i coctailtomaterna.
    Låt småputtra igen i ca 5 min tills tomaterna är mjuka.

Servera med tex pastaspiraler, pastahjul eller liknande. Eller bara med en stor grönsallad.

Gott!!

• silwerstar

Min favorit innehåller inte grädde, men den är god ändå, en lite hetare variant!

400 g

köttfärs 1 st

lök 2 st

vitlöksklyftor 0,5 st

köttbuljongtärning 1 msk

tomatpuré 1 tsk

dijonsenap 2 st

tomater 6 st

champinjoner

röd chilifrukt, efter smak

salt

vatten
    Tillagning:

1. Stek köttfärsen, löken, vitlöken och champinjonerna. Tillsätt buljong, salt, chili, dijonsenap, tomater skurna i bitar samt tomatpuré.

2. Späd med vatten till önskad konsistens. Servera med pasta.

Väry gott tycker jag

• silwerstar

Oj, vad konstigt det blev med texten! Hemlis

• Nyfiken gul
    silwerstar skrev 2007-02-13 17:24:38 följande:
    Min favorit innehåller inte grädde, men den är god ändå, en lite hetare variant!      400 g köttfärs 1 st lök 2 st vitlöksklyftor 0,5 st köttbuljongtärning 1 msk tomatpuré 1 tsk dijonsenap 2 st tomater 6 st champinjoner röd chilifrukt, efter smak salt vattenTillagning: 1. Stek köttfärsen, löken, vitlöken och champinjonerna. Tillsätt buljong, salt, chili, dijonsenap, tomater skurna i bitar samt tomatpuré. 2. Späd med vatten till önskad konsistens. Servera med pasta.Väry gott tycker jag
    Åh vad gott det lät! - det receptet snor jag!!
  • silwerstar
    Såhääär ska det stå:

400 g köttfärs
    1 st lök
    2 st vitlöksklyftor
    0,5 st köttbuljongtärning
    1 msk tomatpuré
    1 tsk dijonsenap
    2 st tomater
    6 st champinjoner
    röd chilifrukt efter smak
    salt vatten
  • Carbonara

Min köttfärssås är älskad av alla som smakat den
    Har inga exakta mått...

Stek köttfärs, hackad lök och vitlök till det är färdigt.
    Häll på mjöl, alltså som det är inte redning, ca 1-2msk till 500g köttfärs skulle jag tro.
    Sen häller jag på mjölk tills det är lagom tjockt, använder grädde när det ska vara lite "lyxigare".
    Häll i soja, köttbuljong och ketchup.
    Smaka av med salt och peppar och det är riktigt gott att ha i lite senap.

Om du vill göra den "traditionella" köttfärssåsen med krossade tomater så är det väldigt gott att ha i en skvätt rödvin och att det kokar RIKTIGT länge.

• Yummie

Jag som ständigt är ute efter den ultimata köttfärssåsen sparar tråden i favoriter.

• kela81

köttfärs
    hackad lök
    mjöl
    lite vatten'
    grädde
    salt vitpeppar
    ketchup

stek köttfärs+lök,m häll på mjöl
    lägg till gröädde och lite vatten (el mjölk) om du vill ha lösare.
    i med salt, peppar och lite ketchup för färg

Klart!!!

inte riktigt köttfärsås men supergott ändå:

Kalasröra

400 g köttfärs
    1 strimlad, fräst purjolök
    blandas med :
    2 msk salt
    1 krm svartpeppar
    tillsätt:
    1 msk soja
    2 dl grädde

kokas i högst 10 minuter

tillsätt 125 g ärtor
    2 dl riven os´t

servera med potatismos

kommer att bli fru 4/8 07
  • Arvnor

Mitt bästa recept, utan grädde men jättegod:

Fräs hackad lök och vitlök, finhackad stjälkselleri och bacontärningar i olivolja. Lägg i köttfärs och fräs en stund till. Häll på tomatkross, lite fond och rödvin. Låt koka länge, helst ett par timmar,(en kvart funkar också). Späd med lite vatten eller vin om det verkar torrt. Blanda i hackad basilika och ät med pasta och nyriven parmesan. Och rödvin!

• Lillan54

Jag brukar fräsa lök och vitlök och sedan lägga i köttfärsen med finrivna morötter och champinjoner. När allt fått färg lägger jag i krossade tomater och lite tomatpuré. Jag brukar krydda ganska olika men det jag Alltid använder är svartpeppar och lite kanel. Kanelen gör att det blir suuuupergott.

Mitt ultimata tips är alltså: Kanel

• miniGrynet

Vi brukar ha färska champinjoner och minimajs i, och sen det lite mer vanliga som lök, vitlök, tomatpuré, tomatkross...
    Ibland har vi i basilika för att byta smak lite.

Men vi är nog rätt traditionella.

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • Fenderine

2 rivna morötter
    1 bit riven rotselleri
    1 hackad gul lök
    hackad vitlök
    chilikrydda (ett par tsk!)

Steks tillsammans i lite olja till det fått fin färg, häll sedan på en skvätt rödvin som får koka in ordentligt. När det är inkokt så du kan steka igen lägger du i köttfärsen (ca 4-500 g) och steker allt tillsammans. Sedan har du i

ca 2 msk tomatpuré
    1-2 burkar krossade tomater
    paprika, champinjoner, ja, sånt du gillar!

Krydda efter smak; 1-2 buljongtärningar, salt, svartpeppar, oregano, basilika etc (jag brukar ha i lite curry, inte så att maten smakar curry, men det blir liksom mustigt av det!)

När det har puttrat en stund häller du i en skvätt rödvin igen, creme fraiche/grädde och 1-2 pressad vitlöksklyfta. Efter det ska det inte koka länge, utan bara koka upp en gång för att hålla kvar smakerna av vitlök och vin.

Supergott!!

Svar på tråden Den godaste köttfärssåsen?