• Älskarlivet

Min ändtarm sticker ut efter toabesök...OBS lite äckligt.

Har väl alltid haft problem med analen/ändtarmen. Alltid bra i magen men det har ofta kommit blod när jag bajsat.

Men nu den senaste tiden så känner jag att ändtarmen sticker ut precis efter jag bajsat (man känner ju det när man ska torka sig, känns som en ärta typ.).
    Sen åker den in igen efter ett tag...för att sen åka ut igen vid nästa toabesök (eller fis).

Jag har hört att väldigt många har det så här men jag vill fråga här på FL.
    Känns nämligen som jag är helt själv . Inget man pratar om vid fikabordet på jobb .

• Svar på tråden Min ändtarm sticker ut efter toabesök...OBS lite äckligt.
  • Marie Curie

Anonym (me too):

Jag tror det du har är hemorrojder ändå. Det är inte själva hemorrojden som läcker vätska, utan det KAN läcka vätska från tarmen om det inte är helt tätt på grund av hemorrojden.

• Marie Curie

TS:

Försök äta fiberrik mat, för hemorrojder kan man få om man är hård i magen och måste "krysta" mycket när man bajsar.

• Anonym (me too)

okey.. försöker med fiberrikt.. mycke vatten o motion.. gör ändå ont med sprickorna vid toabesök.. vad göra? Hur blir jag av med hemmoröjder då??

• Marie Curie

Anonym (me too):

Har du testat hemorrojdsalva från Apoteket. Jag vet inte hur effektiv den är, men den kanske hjälper dig (samtidigt som du då ser till att avföringen inte är så hård förstås).

• Anonym

Tycker du ska kolla upp det hos en läkare.
    Min mamma hade inte samma problem som du, men hon blödde ur ändtarmen och läkarna trodde först att det var hemmorojder (kan inte stava), men de kollade upp det noggrant och det var en 1,5 dm lång grej (typ godartad tumör) i tarmen så det fick operera bort en bit av tarmen.

• Anonym (me too)

fast det är inte "mjuka ärtan" som gör ont.. utan sprickorna... kan man stoppa in sån där stolpiller även fast man inte är helt säker på att det är hemmorojder??

• Älskarlivet
    Anonym (me too) skrev 2007-02-14 21:07:34 följande:
    fast det är inte "mjuka ärtan" som gör ont.. utan sprickorna... kan man stoppa in sån där stolpiller även fast man inte är helt säker på att det är hemmorojder??
    Precis, en väldigt mjuk ärta är det! Den är jättelen om man rör vid den. Men om jag går känner en timme efter så har den sjunkit in igen (man kollar ju extra noga nu för man vill ha koll liksom).
    Det är precis som du säger inte knölen som gör ont.

En kompis till mig sa att ändtarmen sticker ut på hälften av alla när dom bajsar.....
    Men jag är ändå mfrågande till om det är hemorojder eller ändtarmen.

Nu blev jag lite rädd när någon här skrev att det kan vara en tumör .

Jag tackar ALLA för svaren och måste ta tag i detta nu !
    (Efter förlossningen ).
  • Anonym (info!)

Hej TS!

Jag tycker absolut att du skall gå till doktorn och visa upp. Det finns många olika saker som kan blöda, göra ont eller komma ut när man bajsar. Det vanligaste är som många redan skrivit hemorojder, men det kan även vara en polyp ( som anonyms mamma) eller själva ändtarmen som du skriver (rektalprolaps). Ibland kan ovanstående vara sypmtom på någon tarmsjukdom och inte bara ett fristående problem. Ibland kan det vara cancer, men det är otroligt ovanligt hos unga människor. Däremot finns ibland en risk att polyper utvecklas till mer elakartade tillstånd.

Man kan dessutom få sprickor i själva analöppningen (som anonym (me too) skrev. De är mycket svåra att få att läka själva, utan man behöver oftast en särskild salva som läkaren på vårdcentralen skriver ut. Sprickor som inte läker är ocskå viktiga att visa upp eftersom de ibland är ett symptom på någon inflammatorisk tarmsjukdom.

Jag rekommenderar att du (och ni andra) går till doktorn och får en riktigt diagnos!

Lycka till!

• Fiffis

Ts: Du är gravid va?
    Jag har också exakt likadant som dig, har fått det nu under graviditeten. Tror det är hemorojder är ingen fara gör ju inte ont den är ju inte heller stor.

• Älskarlivet
    Fiffis skrev 2007-02-15 14:36:10 följande:
    Ts: Du är gravid va?Jag har också exakt likadant som dig, har fått det nu under graviditeten. Tror det är hemorojder är ingen fara gör ju inte ont den är ju inte heller stor.
    Ja det är jag, i v 38.

Den där ärtan jag berättade om har kommit nu de senaste 2-3 månaderna.

Jag ska avvakt att söka hjälp tills efter förlossningen och se om det går tillbaka av sig själv.

Skönt att veta att man inte är ensam i varje fall
Svar på tråden Min ändtarm sticker ut efter toabesök...OBS lite äckligt.