• Jen 74

Katrinplommon pure?

Hejsan!

Min son har nu haft ont i magen hela dagen och verkligen försökt att bajsa men det kommer inget. När jag väl kom på att jag skulle fråga BVC om jag kan ge honom katrinplommonpuré så hade dom gått hem för dagen så klart!

Är det någon här som fått rådet att ge sin 3 månaders kartinplommonpuré? Jag helammar och jag vet att det sägs att dom inte blir förstoppade men när han frestar på som han gör och skriker och inget kommer så vet jag att det är något fel med magen.

Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Katrinplommon pure?
  • Lilla My77

Lactulos kan man nog ge....fråga på apoteket

• Garageänkan

Katrinplomminpuren funkar jättebra mot förstoppning. lillen har ofta det och då hjälper inget annat än lite plommonpuré
    gav det från att han börja me smakisar så hölls hans mage igång

~Slirar med PV:n och lyssnar på sator!~
  • Eja

jag har fått det rekomenderat av bvc när min son var 3mån

Amanda -04 *** Elias -06
  • Garageänkan

Fast du borde kanske gå till en  läkare me honom om han inte bajsar. man blir nog orolig om ens barn inte bajsar när dom e små för man själv gör de ju dagligen/varannan dag men bebisar som ammar behöver kanske bajsa en gång i veckan eller så. Låter kanske konstigt men min BVC tant sa så när jag va orolig för min son när han inte bajsade.

• Criffegirl

På vårt BVC säger dom att helammande barn kan ha 10-12 dagar mellan bajsningarna....det är väldigt olika vad sköterskorna säger på olika centraler?!

Min son blev "trög" i magen när han va runt 2 mån...det var inte hårt, bara svårt för honom att få ut det själv. Jag hjälpte honom genom att reta lite med en tops med salva på 1-2cm in...det funkade för oss. Och nu sedan jag på eget bevåg börjat ge lite gröt och katrinplommonpuré varje morgon vid frukost så sköter han magen själv och man märker aldrig av magknip så den är nog borta =)

Pontus blir 3 mån den 20 feb och har ätit gröt nu i en vecka drygt...förutom det så helammar han precis som förut.

• idis78

Vi gav katrinplommonpuré från det att sonen var 2,5 månade och han lever ännu.

• Sanna73

Fick råd om katrinplommonpuré när min son var drygt 3 månader.

• Jen 74

Tack för alla svar.

Jag vet att det kan gå långt mellan bajsningarna när man ammar men han har bajsat varannan dag sen han föddes och inte alls varit så här trög och mått dåligt av det som idag. Så nu ska jag springa ner till affären så att min son får sova gott i natt =)

• Lillatroll

Ett litet tips.
    Min son fick också bekymmer med magen när han var i den åldern. Han började bajsa sällan och fick gaser i magen. BVC visade mig magmassage som faktiskt hjälpte. Han fick ut gaserna och magen kom igång.

• Garageänkan

Tips: ge puren till lunch så kommer lasset innan kvällen om man ger de för sent på kvällen kan de bli "kalas"i sängen

• MammanMarie

Vår kille får katrinplommonpuré varje dag men han bajsar ändå bara 1-2 ggr i veckan.

• idis78

MammanMarie: Om man ger katrinplommon varje dag kan tarmen vänja sig vid den o då får man sämre effekt.

• mammaNena

Mia åt oxå katrinplommon pure varje dag. hon fick iof ersättning från början. men hade vi inte katrinplommon så fick hon super ont i magen. vi trappade av när hon blev några månader, sen funkade det bra av sig själv.

• MammanMarie

Fast han har inga bekymmer med att inte bajsa oftare så... Uttryckte mig kanske lite oklart. Men även dom första ggr han fick det så hade det ingen effekt. Nu äter han det mest för att han tycker det är så gott. Är en riktig favorit.

Svar på tråden Katrinplommon pure?