• Visma

Blind hund, leva eller avlivas?

Om din hund riskerar att bli blind, hur gör du?

Låter du den leva eller tycker du det är rätt att avliva den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-15 10:42:29:
    Måste tillägga, frågan är menad hur ni skulle göra med en blind hund, givetvis inte med en hund som ändå har chansen att förbli seende. Många har förstått men andra inte.

• Svar på tråden Blind hund, leva eller avlivas?
  • turia

avlivar..
    Skulle nog bli hemskt besvärligt för hunden..

• Visma

turia: Varför besvärligt tror du?

• Mirris

Min gamla hund blev blind, eller nja.. enligt veterniären såg hon "kanske" skillnad på mörkt o ljust, efter hon fick diabetes. Första tiden var det lite jobbigt, hon gick in i saker o snubblade.

Hon anpassade sig kanonbra o rätt fort. Vi flyttade "hem" igen (bodde i centrum med flyttade tillbaka hit) straxt efteråt. Och här hade hon ju vuxit upp o hittade bra utan att se. Helt sjukt hur hon kunde hitta en stig utan att se nåt.

När vi gick i skogen så gick hon efter mig på stigen o när jag sa "försiktigt" så klev hon med höga steg för att lätt komma över stenar o rötter
    Eller så gick hon långsammare för att inte gå in i nåt. På en stig i skogen låg länge ett gammal träd som blåst omkull, och det där visste hon, så just innan hon kom fram så saktade hon farten och så hoppade hon över trädet.

Här "hemma" har vi en STOR gräsmatta där hon hade lekt med andra hundar sen hon var en liten valpis.. och där fick hon sina tokspel när hon blev gammal.. för där visste hon att hon kunde kuta runt utan att snubbla o krocka med nåt.

Enda gången hon hade problem var när det kommit massa snö och ingen hade plogat. Då betedde hon sig som hon var asfull.

På henne kom det plötsligt.
    Vi hade varit ute i skogen o skulle gå hem, då gick hon plötsligt RAKT in i en släpkärra som stod efter vägen. Sen var det kört.

Hon levde med sin synskada o diabetes i ca 4 år utan nåra större problem. Veterinären sa det oxå, att hundar har en OTROLIG förmåga att anpassa sig.

Min goa goa Skrållan som blev 10 år.. nästan på dagen. Snällaste o finaste hunden i världen.

• Visma

Oki, härligt att höra en så glad historia... uppmuntrande...

Usch... hemskt om min kille blir blind, men skönt att höra att de kan leva ett drägligt liv ändå...

Igår sprang han in i vår bil. o när jag kikade på hans ögon så är hela pupillen helt grå. Vi var hos veterinären i somras men dom såg inget konstigt, men jag känner på mig att det är nåt.

• Fastidious

Absolut leva! Skulle aldrig kunna tänka mig att avliva min hund för en sån sak... (Hon är iofs 8 år nu..)

• Fastidious

Hundar har ju sina andra suveräna sinnen också.. luktsinnet och morrhåren mfl.. Det gör nog att de klarar sig bättre än man kan tro!

• piixelslyna

Kan hunden leva ett bra liv i alla fall (Anpassar sig bra osv) så självklart finns det ingen anledning till att avliva hunden. Man avlivar väl inte människor bara för att de blir blinda?

Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
  • Visma

Usch, känns sååå tråkigt... Blind.. förstå att inte kunna se världen...

Svar på tråden Blind hund, leva eller avlivas?