• Visma

Blind hund, leva eller avlivas?

Om din hund riskerar att bli blind, hur gör du?

Låter du den leva eller tycker du det är rätt att avliva den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-15 10:42:29:
    Måste tillägga, frågan är menad hur ni skulle göra med en blind hund, givetvis inte med en hund som ändå har chansen att förbli seende. Många har förstått men andra inte.

• Svar på tråden Blind hund, leva eller avlivas?
  • Visma

polysperma:

Vi var hos veterinären i somras för vi misstänkte att han såg dåligt redan då. Varför skulle inte det ha med saken att göra?

Vet. sa då att så unga hundar inte får grå starr utan att det förmodligen berodde på nåt medfött o att det inte fanns nåt att göra. Men igår så såg jag att han ser grå ut i ögonen. Har jag förklarat sambandet tillräckligt klart nu?

• Polysperma
    Visma skrev 2007-02-15 09:34:23 följande:
    polysperma:Vi var hos veterinären i somras för vi misstänkte att han såg dåligt redan då. Varför skulle inte det ha med saken att göra?Vet. sa då att så unga hundar inte får grå starr utan att det förmodligen berodde på nåt medfött o att det inte fanns nåt att göra. Men igår så såg jag att han ser grå ut i ögonen. Har jag förklarat sambandet tillräckligt klart nu?
    nja ja jo men samtidigt så kan en hund va jätte frisk och 6 mån senare få nerslag på halva hälsobesiktningen.
    boka en ny tid och gör en riktig undersökning.
    han kan mycke väll haft början på detta i sommras men troligen så syndes det inte på den undersökning vet då gjorde.
  • Visma

Självklart ska vi göra en ny undersökning. Tycker bara det är så konstigt att det gått så fort. O är det grå starr så är bergis operationen svindyr så då är ju inte det ett alternativ för oss, tyvärr...

Man tror ju lixom på vet. när han säger att så unga hundar inte får starr.

• Jan H

En i övrigt frisk hund hade jag inte avlivat. De lär sig leva med sitt handikapp. Behöver kanske lite extra stöd i främmande miljöer. De kan ju inte själva gå åt sidan om de inte ser. Sen måste man vara försiktig med andra hunkompisar, kan lätt hamna i underläge. Dessutom bör man inte möblera om hemma hur som helst, och där hunden normalt går ska det inte finnas något i vägen.

• Visma

Vi skaffade en valp för nån månad sen som nu är snart 5 månader. Främst för att vara stöd o ögon åt vår kille. Det verkar funka bra. Är så konstigt, ibland verkar det som om han ser bättre, ibland sämre. Han rymmer emellanåt men hittar ändå alltid rätt. De är verkligen otroliga våra små vänner.

• Polysperma
    Visma skrev 2007-02-15 09:41:12 följande:
    Självklart ska vi göra en ny undersökning. Tycker bara det är så konstigt att det gått så fort. O är det grå starr så är bergis operationen svindyr så då är ju inte det ett alternativ för oss, tyvärr... Man tror ju lixom på vet. när han säger att så unga hundar inte får starr.
    kolla om det går på försäkringen.
  • Visma

Jo jag ska göra det... Det borde väl ingå?

• Visma

Pratade med dom i somras då jag misstänkte att nåt var fel, men de sa att så länge hunden är under 3 år så ska uppfödarens dolda fel försäkring täcka. Men uppfödaren hade ingen sån.

• piixelslyna
    Visma skrev 2007-02-15 09:41:12 följande:
    Självklart ska vi göra en ny undersökning. Tycker bara det är så konstigt att det gått så fort. O är det grå starr så är bergis operationen svindyr så då är ju inte det ett alternativ för oss, tyvärr... Man tror ju lixom på vet. när han säger att så unga hundar inte får starr.
    Varför är inte operationen något alternativ om den är svindyr? Det går säkerligen på försäkringen och självrisken får man ju ta. Det vet man ju redan när man skaffar ett djur att det kan kosta ganska mycket i veterinärkostnader.
    Visma skrev 2007-02-15 09:51:22 följande:
    Pratade med dom i somras då jag misstänkte att nåt var fel, men de sa att så länge hunden är under 3 år så ska uppfödarens dolda fel försäkring täcka. Men uppfödaren hade ingen sån.
    Det är sådant man ska kolla upp om uppfödaren har innan man köper valpen. Alla seriösa uppfödare har en sådan försäkring.
    Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
  • piixelslyna

Polysperma - då ber jag om ursäkt. Jag trodde att det var mitt inlägg du riktade dig mot eftersom att jag hade skrivit som jag gjort.

Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
Svar på tråden Blind hund, leva eller avlivas?