• LiLja1980

Min valp äter för fort! + fråga om foder!

Någon som vet hur jag ska bryta detta?

Har haft vår valp i 4 veckor nu, hon verkligen kluffsar i sig maten trots lugn o ro! Det kan väl aldrig vara bra att äta upp all mat på mindre än en minut?

Sen kan jag väl samtidigt passa på att fråga en grej till som handlar om mat. Jag har en blandras mellan Leonberger och Berner Sennen. En stor hund med andra ord. Jag blev rekomenderad av uppfödaren att inte ha valpfoder till henne för de kan växa för snabbt av det. Sen så undrar jag, vad som är lagom mängd foder. Hon väger ca 10 kg och ska bli 5 månader.  

Är det så att visst foder inte kräver lika stor mängd för att det är mer näringsrikt?

Jag följer för tillfället en tabell som jag hittat hos en kennel som föder upp Berner Sennen eftersom det är 75 % Berner Sennen i Ronja. Men jag tycker det är svårt att veta vad som är lagomt när man använder ett foder för vuxna hundar till en valp.

• Svar på tråden Min valp äter för fort! + fråga om foder!
  • Wildstar

Här har jag samma problem med min rottis tik. hon verkligen vräker i sig maten.

Nu har ju jag fler hundar så jag började med att byta rum åt henne så hon äter ensam.
    Sen har jag fått tipset att ha vatten i maten. Och det hjälpte lite. Men inte helt.

Sen har jag fått höra att man kan hälla ut fodret på en brick vilket oxå kan hjälpa.

Sen ska ju fodret gärna var upphöjt i hundens höjd för det hjälper till vid matsmältningen.

Om man inte åtgärdar problemet hetsätning kan hunden få tarmvred har jag hört. Så jag kämpar vidare. hoppas även jag på fler tips här!

Ang foder så kontakte tillverkaren för att få rekomendationer ang mängd. Jag ger valp foder till mina som är annpassat för stora raser. De är alltså tillverkade med tanke på hur en stor hund växer.

//Linda

• Nericia
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m16445515.html

Hej! jag har en tråd för oss som ska få valpar eller har fått hem valpar, där vi talar om allt möjligt foder m m. kika gärna in där.

Wildstar: jag har oxå haft rottistik. och min hund åt oxå mycket. dom har ju lite lätt för att lägga på hullet, ivarje fall hade min det.
  • LiLja1980
    Wildstar skrev 2007-02-15 09:49:49 följande:
    Här har jag samma problem med min rottis tik. hon verkligen vräker i sig maten.Nu har ju jag fler hundar så jag började med att byta rum åt henne så hon äter ensam.Sen har jag fått tipset att ha vatten i maten. Och det hjälpte lite. Men inte helt.Sen har jag fått höra att man kan hälla ut fodret på en brick vilket oxå kan hjälpa.Sen ska ju fodret gärna var upphöjt i hundens höjd för det hjälper till vid matsmältningen.Om man inte åtgärdar problemet hetsätning kan hunden få tarmvred har jag hört. Så jag kämpar vidare. hoppas även jag på fler tips här!Ang foder så kontakte tillverkaren för att få rekomendationer ang mängd. Jag ger valp foder till mina som är annpassat för stora raser. De är alltså tillverkade med tanke på hur en stor hund växer.//Linda
    Vad heter fodret du använder?
  • Wildstar

Vi har haft Royal canin giant puppy.
    Men överväger att byta eftersom hon luktar illa av fodret.
    Både ur munnen och bajset.

Vet att det är fodret som luktar eftersom jag har provat annat på min andra rottisblandis och han luktade bättre med annat.

• Amstaff loco

hehehe finns de ingen tråd där man måste "tvinga" i vovven mat vi kan mötas på halva vägen så blir säkert matbeteendet bra

• LiLja1980
    Amstaff loco skrev 2007-02-15 21:32:15 följande:
    hehehe finns de ingen tråd där man måste "tvinga" i vovven mat vi kan mötas på halva vägen så blir säkert matbeteendet bra
    Hehe...
  • Gnista

Valpfoder för storvuxna raser är anpassade till det faktum att de växer snabbt. Prova Royal Gigant Puppy eller Hills Puppy Large Breed.
    Prova att lägga en del av fodret i en aktiveringskula (kan köpas i tex djuraffärer). Då ramlar bitarna ut i långsam takt. Man bhöver inte ge allt i kulan, men en del. Kolla så bitarna kan ramla ut ur hålen bara, bitarna är ju ganska stora.

• Yla

Åh, NEJ!!!
    Allt detta påhitt med att hundar växer för fort... *suck*
    Hur en hund växer ligger i deras gener.. PRECIS som hos oss människor...
    Så ålltså ingen fara att ge din hund ett bra valpfoder...
    Valpfoder finns av en anledning och det är inte att pryda hyllorna..
    Om du utfodrar din hund med ett vuxenfoder när den e valp så kan det bli allvarliga kosekvenser!! Valpen får inte i sig allt den behöver.. för lite fett oh proteiner.. Och proteinet är kroppens byggstenar.. och en hund som inte får i sig tillräckligt med protein blir en "ranglig" hund med ett outvecklat imunsystem tack vare fel foder...
    Så jag tycker absolut att du ska ge din "lilla" valp ett valpfoder!!!! Mkt viktigt!!!!

När det gäller att få ner din valps hetsätning så föreslår jag att du lägger i en boll (ganska stor) i valpens matskål när det är matdags, på så sätt blir det lite svårare att hetsäta, då bollen kommer att ligga ivägen.

Lyka till!!!

• Familjen Snuffsis

Yla
    Man ska absolut inte ge en storvuxen hundras valpfoder då det är för hög prot halt. Deras höfter pallar inte med det då kroppen blir för tung. (Råd från duktiga st bernhard och mastiff uppfödare)

• Jan H

Familjen Snuffsis,

Jag har fått samma råd till alla mina 5 rottisar jag haft absolut inte valpfoder, det är för kraftigt. Och till vuxna hundar vill jag inte ha för hög proteinhalt, har sluppit fuktexem nu i 7år

Svar på tråden Min valp äter för fort! + fråga om foder!