• LiLja1980

Min valp äter för fort! + fråga om foder!

Någon som vet hur jag ska bryta detta?

Har haft vår valp i 4 veckor nu, hon verkligen kluffsar i sig maten trots lugn o ro! Det kan väl aldrig vara bra att äta upp all mat på mindre än en minut?

Sen kan jag väl samtidigt passa på att fråga en grej till som handlar om mat. Jag har en blandras mellan Leonberger och Berner Sennen. En stor hund med andra ord. Jag blev rekomenderad av uppfödaren att inte ha valpfoder till henne för de kan växa för snabbt av det. Sen så undrar jag, vad som är lagom mängd foder. Hon väger ca 10 kg och ska bli 5 månader.  

Är det så att visst foder inte kräver lika stor mängd för att det är mer näringsrikt?

Jag följer för tillfället en tabell som jag hittat hos en kennel som föder upp Berner Sennen eftersom det är 75 % Berner Sennen i Ronja. Men jag tycker det är svårt att veta vad som är lagomt när man använder ett foder för vuxna hundar till en valp.

• Svar på tråden Min valp äter för fort! + fråga om foder!
  • Familjen Snuffsis

Har sett skrämmande exempel på folk som gödit sina hundar i tron att de ska bli större än störst snabbt.. slutar med en tjock vovve med c-d höfter och svankig.. De blir ju stoora ändå. Och de ska ju vara skrangliga i unga år

• Teddyn87

Jag tror att hon skrev att man inte ska ge vuxen foder till en valp och inte tvärt om.. hehe

Man kan ju ge i två omgångar mellan stora omgångar som inte går alltför snabbt att äta upp..

• Teddyn87

OOpps fel av mig läste fel haha=)
    var tvungen att läsa inläggen igen innan jag ritktigt fattade..

• Jan H

Mina nuvarande hundar äter också fort och har alltid gjort, skulle uppsöka vetrinär om de skulle slå av på farten. De mår bra, väger normalt och har ytterst sällan problem med avföringen.

Vi ger dem (rottistikar) 3dl foder morgon och kväll och 3dl vatten, fil eller youghurt.

• Längtar liten

Du ska inte ge ett vuxenfoder du ska ge ett valpfoder för storväxta raser. Proteinmängd har inget med tillväxthastighet att göra. Det som kan vara farligt för stora raser är om skelettet utvecklas för fort vilket det gör om mängden kalcium är för hög i fodret eller om kalcium/fosfor-kvoten är för hög. Protein behövs för tillväxt, det är det som bygger musklerna. Billiga foder har ofta en högre andel mineraler än vad som deklareras på påsen så se upp med detta. I fodret för valpar av storvuxna raser har särskilt tagits hänsyn till mineralbalansen. Så gå inte på denna gamla myten som konstigt nog fortfarande lever kvar. Finns absolut inga vetenskapliga studier som visar att den har nåt med saningen att göra däremot vad gäller Ca-nivån.

Inte så att jag är nån besserwisser eller så men jag är husdjursagronom och har läst hundnutrition så jag vet vad jag pratar om. Lycka till

• Familjen Snuffsis

Vet du vad protein är för ngt?

• Baby Angel

hmmm...jag har en blandning mellan leonberger o flatcoat. han är 5 mån och väger 30 kg..

han får just nu 13 dl om dagen/doggy junior.

jag har hört att peddigre valpfoder inte är bra för stora valpar, därför att de växer för snabbt av de. att leder och speciellt bakben växer på tok för fort för att hunden ska hänga med. och att de sen resulterar i att hunden kan få problem när den blir äldre.

jag vet inte om detta stämmer, men det är vad jag har hört

• Baby Angel

familjen snuffsis

man ska INTE ge en storvuxen valp valpfoder?
    isf slutar jag med en gång..:S

• grusch

Diskutera foder kan man göra tills öronen ramlar av!

Men ta gärna del av detta:

Min blandisvalp fick inte valpfoder till en början, för det skulle man ABSOLUT INTE ge. En valp i kullen blev skitdålig p g a det, sas det.
    Plötsligt började min hund halta. Och det fortsatte han med ett bra tag. Och sen haltade han igen. Och igen.
    Det var då jag mötte en gammal man som verkade veta vad han snackade om.
    "Valpar ska ha valpfoder, sa han. Men inte den typen du köper i matvaruaffärer. Det ska vara ett Large Breed om det blir en stor hund av den lille. Var noga med portionerna, läs och mät enl instruktion för just ditt foder. Och kom ihåg: Hunden växer tills den är ca 2 år."
    Så sa han på sin breda stadiga skånska.
    Nu har 11-månadersvalpen fått large breedfoder ett tag och han är pigg, alert och glad. Och utan hälta.
    Numer skulle jag inte få för mig att tveka på vad valpen ska äta- självklart valpfoder av bra kvalité.

• Gnista

Men snälla ni! Ett valpfoder är ANPASSAT till just valpar! Ett valpfoder för storvuxna raser är ANPASSAT så att det ska tillfredsställa valpens behov under tillväxtperioden. Vad skulle dessa foder annars finnas till för? Läs Längtar Litens inlägg igen. Det är fakta.

Svar på tråden Min valp äter för fort! + fråga om foder!