när har en bebis feber?
när har en bebis, en månad gammal, feber?
vart går gränsen? och vad gör man om den har feber?
när har en bebis, en månad gammal, feber?
vart går gränsen? och vad gör man om den har feber?
Tror inte det finns ngon gräns när en bebis kan få feber.. Kan väl få det första dan om så sig vill så illa..
ge febernedsättande om barnet har rätt hög feber... Behövs väl kanske ingte ges om den är låg o barnet e allmännt pigg!
Det är väl gradantalet TS är ute efter ?
Så fattade jag det iallafall, så små kan ha ganska hög feber men det får inte bli över 39 grader, ge flytande alvedon då brukar det gå över ganska snabbt
ahaa..ok..
menade vid vilken grad alltså.. =)
min lilla tror ja brukar ligga på runt 36,3... idag hade hon 37,1
feber?
resten av familjen e döförkylda.. kanske har smittat av sig på lilla Ninni?
Jag tycker att feber är över 38.
Sen om det ligger på 37,7 och över så är det förhöjd temp.
På morgonen så brukar det ligga på lägre och kvällen högre.
Hej ts: Jag tor inte man ska ge febernedsättande till barn som e under 3-4 mån utan läkares utlåtande,, men ha 38 grade som gräns för feber,, Kram!
tusen tack för alla era svar ..
kram
Man ska väl gå efter hur morgontempen är när barnet är friskt, min son har runt 36,6 när han vaknar. O utöver det så har han feber.
Håller med Happy 2,
Ge aldrig medicin till bebis utan att läkare sagt det. Eller sjukvårdsupplysningen.
Har hört av hälsov. att först vid 38,5 "räknas" som feber... eller att först då det far över kan man ge febernedsättande med.
Precis!
Små barn kan ha ganska hög feber innan det blir dåliga, och är man osäker bör man ringa sin BVC-sköterska, men jag gav ca 2ml till min lilla när hon fick feber när hon var ca 2 månader.
Lite sunt förnuft så löser allt sig
Tycker det är onödigt att ge febernedsättande om de inte har hög feber.
Feber får man för att man är sjuk, har ett virus. Febern bekämpar viruset. tar man då bort febern med febernedsättande så tar det längre tid för barnen att bli friska.
Visst när barnet blir utmattat och man märker att de mår dåligt så kan man självklart ge febernedsättande som alvedon.
Själv ger jag inte något förrän dottern har högre än 39,5 för det är då hon börjar må dåligt. Vid 39 graders feber märks det inte på henne att hon har feber.
Må bebisar under 3 mån ska hells tinte ha feber även om det är ett virus som spökar,, Då ska en läkare ge en bedömning så att de inte är virus som rs eller något bakteriellt som har slagit till,, De e så pass små att emunförsvaret har inte så mycket att kämpa med,, så är risken stor att de blir uttorkade då de oftas blir så trötta för att äta,, Man måste oxå se till vad de har för kroppsvikt och vad de har för föda (oftast flytande) så all näring och energi är viktig för dessa må för att kunna bekämpa något virus och orkar de inte äta då är de inte allas bra,, Men jag skulle personligen be en läkare träffa barnet,,
Febernedsättande ger man i syfte för att underlätta för det lilla barnet och att den inte ska ta så mycket energi från barnet då det är mycket påfrestande för en barnkropp att ha hög feber vare sig de märks eller inte,, Barn är lite förrädiska av sig,, spec om deinte kan tala om att de inte mår bra och att barnet kan tyckas leka som vanligt,,
Men oftas så känner man sitt barn bäst och man känner på sig rätt bra när de är dax att göra något..