• Vargtass

Om att släppa sin hund lös

Varför tar många det här med att ha sin hund lös alltför lättvindligt? Det är tragiskt att så många hundar ska sätta sitt liv till på vägarna (överkörda) för att deras matte/husse inte haft den kontroll som de brode ha haft när de släppte hunden fri från koppel. Visst är det härligt och underbart att se en hund springa lös! Vilken glädje och fröjd för ögat med en lycklig hund som springer och leker! Absolut!

MEN man bör också veta att man sätter sin hunds liv på spel! Det är nog något av det svåraste vi hundägare kan utsättas för! Vi ska ha kontroll över våran hund utan koppel och dessutom på avstånd!! Man ska klara hålla kontrollen även om diverse retningar kan dyka upp runt hörnet oförberett. Det kan komma hundar, människor, vilt m.m. Det är "universitets nivå" att klara detta! Att det funkar 8 gånger av 10, visst kanon, men en föga tröst om det vill sig illa. Bilar är en stor fara men faran kan också vara andra hundar som inte har en lämplig mentalitet om det kommer en lösspringande hund fram.

Man hör ju ofta om folk som skaffar sin lilla valp som är SÅÅÅ lydig! "Han kommer så fort vi kallar eller går åt andra hållet och är såå duktig!" Det handlar inte om lydnad. Det handlar om en osjälvständig liten valp som är rädd för att bli lämnad ensam! Man ska inte förlita sig på detta beteende och prata om lydnad om det i själva verket handlar om en liten följsam valp!

Var rädd om era hundar!

• Svar på tråden Om att släppa sin hund lös
  • mysan1981

Bra skrvigt!
    här hemma e baloo alltid lös. och om vi e i djupaste skog där inga bilar och förhoppningsvis inte människor e. kommer de vilt å han inte lyssnar så skulle han komma tillbaks när han ledsna e ja säker på.
    Men aldrig på offentliga platser.. skulle inte vilja att han fick en nyck å sprang iväg antingen för att busa me någon som blir kanonrädd lr springa ivägen för en bil.
    ja e mer rädd om han än så.
    + att han e snart 10 mån och otroligt trottsig. hehe. så de han vill göra gör han oftast fast matte protesterar (tyvärr)

• mimi66

Jag bor vid en starkt trafikerad Riksväg.. Har vid flera tillfällen tagit hand om hundar som varit lösa på eller vid vår gård. De flästa gånger har allt funkat bra, ringt polisen och frågat om nån saknar sin hund.. Men vid några tillfällen har jag även mött ilska, skälls ord, mm.. Minns senaste hunden vi släppte in, den var på vår gård, som är inhägnad. Jag ringde polisen, ingen hade efterlyst hunden, den va inte idmärkt.. Dagen efter tog jag den till veterinären för att se om den va Chippad.. Men nej, inte det heller. Vände mig då till lokalradion, som skickade ut en efterlysning. På kvällen ringer en gubbe och frågar om jag har en hund här, ja säger jag, då kommer jag och hämtar den sa han och slängde på luren.. Inte en fråga om hur hunden såg ut, ras, kön, ev ålder.. Gubben kom, hunden kröp ihop då gubben skrek på honom.. Sen skäller han ut mig för att ha tagit in hunden, "alla hundar hittar hem, du ska ge fan i att koppla hundar"... Sen har han mage att fråga mig hur länge jag haft hunden hos mig... Han hade inte alls koll på hur länge hunden varit borta... Skulle den hunden komma hit igen så får gubben åka till polisen och lösa ut sin hund.. Koppla den, ja det tänker jag göra för igen hund är värd att bli på körd av bilar..

• mysan1981

men shit asså vilken skräckhistoria...
    va vad de för fel på den gubben??? usch stackars hund säger ja bara..
    koppla på du som du säger
    ingen hund är värd att bli överkörd.
    (dock derast mattar/hussar ibland va de verkar som om man får va lite hemsk) blää. mena ju inte de men hehe de va en tanke som for upp

• Vargtass

Oj vilken vidrig gubbe! Han borde ju varit tacksam om det hade stått rätt till bakom pannbenet.

• Zimlis

Har plockat upp en löptik som irrade omkring på E4:an.
    Ren tur att hon inte blev påkörd. Där hade iaf ägarna satt upp en lapp i den lokala ica-butiken så vi fick lämna tillbaka en mycket efterlängtad hund.

Min golden smet iväg på "fria-stråk" en gång och det slutade med att vi fick hämta en mycket skärrad hund hos polisen.
    Kan säga att efter det så om vi såg minsta tecken på honom att det fanns löp-tik i närheten så var det koppel på.

• presens konjunktiv

Jag har inte 100 % lydnad på min hund, och jag släpper lös honom ändå. I skogen, alltså. Hur ska han annars lära sig? Det är inga stora vägar i närheten, han är inte aggressiv och han jagar inte.

• Vannis

För ett tag sen fick jag sakta in på motorvägen för att en hund sprang över, det var ju en himla tur att jag såg den i tid, och att det var lite trafik. Jag hade såklart ingen chans att stanna och försöka fånga in hundstackarn på motorvägen, hoppas att det slutade lyckligt.

Jag släpper inte min hund om det finns biltrafik i närheten, eller om det kommer människaor gående som kan vara rädda. Min hund är liten och väger bara 3 kilo, och är inte ett dugg intresserad av djur, men om det kommer an hare så kan det ju slå slint i skallen på henne. Hon älskar att springa lös, och hon får det så ofta som tillfälle ges, men inte om det betyder en onödig risk.

• miab80

Jag släpper min hund i skogen oxå trots att hon inte lyder mig till 100%.. Men hon är ju inte heller aggressiv! Kommer det folk så åker kopplet på en stund

• DalaPetra

I min värld går en hund ALDRIG att lita på till 100 %, kanske 99 % men aldrig 100.Oavsett vad man tror om den.
    Det är en hund inte en robot...

• Vargtass

PetraE: Nej absolut inte! Och dessutom kan de skifta i sitt sätt att vara mer än en bergochdalbana. Vi som har tikar vet nog vad olika våra hundar kan vara från dag till dag med diverse svägningar i hormoner... Så det håller jag absolut med om.

Svar på tråden Om att släppa sin hund lös