• Karisma

Fläkt + ljudnivå???

Hej och hå,

Sitter här och försöker hitta mig en köksfläkt. Inte det lättaste. Nu undrar jag om det är ngn som vet vilken ljudnivå som den max bör ha. Har hittat en jättefin, den har 71db, vilket känns lite på gränsen. Eller?

Ngn som har nga tips åt mig, vad ska jag max ha för db på fläkten?

Tacksam för hjälp.

Kram Kristina

• Svar på tråden Fläkt + ljudnivå???
  • Marie IE B

Det låter högt i mina öron. Den fläkt som vi precis köpt och ska hämta idag är på 47db och var nog bland de tystaste på marknaden. Det är Electrolux Silent Tech.

• Karisma

Tycker det är så svårt att hitta en fläkt då jag vill ha en som är svart och mellan 70 och 80cm bred. Och ska helst inte kosta mer än 7000:-

47db lät ju väldigt bra.

Ngn annan??

• Marie IE B

Ok, vår fläkt är ju en klassisk fläkt med motorn inbyggd i en plåtlåda som går upp i kryddskåpet ovanför. Den inbyggda motorn tar ju ner ljudet avsevärt.

• Karisma

fler???

ingen som köpt kåpa som kan dela med sig om vad ni tycker om ljudnivån på den??

Kram K.

• lycklig fru

71 db låter väldigt mycket tycker jag.
    Jag har ingen anig om vad det är för ljudnivå på våran, men den är supertyst på grund av att vi har en takfläkt, så ljudet sitter inte i kåpan i köket utan på taket, därför blir det mycket tystare.

~~~ När blir det vår tur?~~~
  • Karisma

fler?

Ska fortsätta försöka hitta på nätet om det står ngt om vad max bör vara.

Kram K.

• Risgrynet
    lycklig fru skrev 2007-02-15 14:51:23 följande:
    71 db låter väldigt mycket tycker jag.Jag har ingen anig om vad det är för ljudnivå på våran, men den är supertyst på grund av att vi har en takfläkt, så ljudet sitter inte i kåpan i köket utan på taket, därför blir det mycket tystare. ~~~ När blir det vår tur?~~~
    Vi har också 'fläkten på taket' men tyvärr så låter det ju i hela huset ständigt pga den och köksfläkten är från -81 så effekten är ju därefter *suck* Dags att renovera! Vi funderar på en superslim fläkt från IKEA, är det dumt att köpa så billigt?
  • Karisma

Har hört att fläktarna från ikea låter jätte mkt. Flera som är missnöjd. Självklart de som är nöjd åxå. Har ingen koll på db dock.

Kika in på www.tretti.se de har mkt till bra pris.

Funderar på att köpa en rostfri fläkt då det är så svårt att hitta en svart som är snygg, har som sagt bara hittat en och den har 71 i db.

Kram K.

• Karisma

ikeas fläktar verkar ligga runt 57db.

Då får jag försöka hitta mig en annan då. Typiskt, den var så jäkla snygg den jag hittade och till lämpligt pris åxå.

• lycklig fru
    Risgrynet skrev 2007-02-15 20:16:37 följande:
    lycklig fru skrev 2007-02-15 14:51:23 följande: 71 db låter väldigt mycket tycker jag.Jag har ingen anig om vad det är för ljudnivå på våran, men den är supertyst på grund av att vi har en takfläkt, så ljudet sitter inte i kåpan i köket utan på taket, därför blir det mycket tystare. ~~~ När blir det vår tur?~~~
    Vi har också 'fläkten på taket' men tyvärr så låter det ju i hela huset ständigt pga den och köksfläkten är från -81 så effekten är ju därefter *suck* Dags att renovera! Vi funderar på en superslim fläkt från IKEA, är det dumt att köpa så billigt?
    Ja, våran är alldeles ny så anledningen till att det låter så mycket från eran kanske har att göra med att den har några år på nacken. Vad vet jag.
    ~~~ När blir det vår tur?~~~
Svar på tråden Fläkt + ljudnivå???