• IddeGirl

suppar..

hur f*n ger man suppar? försökte ge min son en i natt då han hade feber med den åkte bara ut. gjorde jag nått fel? hade fel teknik? nån som har nått bra tips?

Melwin! kärleken mamma känner för dig kommer aldrig kunna beskrivas med ord.
  • Svar på tråden suppar..
  • Sefyria

När jag ger min gosse suppar så får jag hålla kvar fingret tills jag känner att suppen har åkt in ordentligt. Ibland spänner han rumpmusklerna och då ploppar den ut. Så håll kvar fingret en stund vid öppningen när suppen förts in, håll inte hårt utan ha ett lagom tryck på handen.

♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Chaplin

Tänk på att det är den platta änden som ska föras in först.

• Englainnan

Oj jag brukar stoppa in den runda först..är det fel väg?

• Sefyria

Jag för också in den runda delen först. Man kanske kan göra både ock? För mig är det mer logiskt att föra in den runda delen än den platta.

• Chaplin

Det är den platta delen man ska föra in först. Tror till och med att det står på paketet. Den sätter sig väl helt enkelt fast bättre med den platta sidan, än med den runda.

• 2006ängel

Oj jag brukar no oxå göra fel, brukar ta den runda dele först, ...ja ja det har funkat det med ;)

• caffelattis

har lärt mig att det inte spelar någon roll vilket håll man för in först, kommer suppen in ordentligt (förbi rumpmuskeln) så måste barnet krysta ut den igen.. och det gör det i regel inte..

men jag har också fått höra att jag gör fel.. tar också den runda delen först.. får för mig att den platta gör ont..

• 2006ängel

Ja jag tycket att det borde ju vara lättare att få in den åt det hållet... men jag har tydligen fel :)

• caffelattis

men det funkar ju.. bara den kommer in så gör den ju sitt jobb äen om den kommer in med fel sida först.. har provat båda hållen och har faktiskt inte märkt någon skillnad..

• syrra

Anledningen till att det är den platta änden som ska in först är att det är lättare för muskeln att sluta sig när spetsen är nedåt, det är smalare då. Tanken är att den då ska tryckas uppåt i tarmen när muskeln sluter sig.

Mamma till Michael 970113 och Joachim 980612 och Pyret BF 24 maj
  • mludvigs

Japp - det står på paketet att den platta delen ska in först tvärtemot vad man skulle kunna tycka. Men det är för att den inte ska komma ut så enkelt. Om den platta delen kommer in först och barnet kniper till så kniper den ju om den rundade delen och då åker suppen bara längre in istället för ut.

• 2006ängel

syrra:
    Tack för info, ska tänka på det om vi behöver använda det någon mer gång.
    Hoppas att det inte ska behövas ;)

• Englainnan

Jag brukar stoppa in suppen med den runda sidan först och sen hålla emot med fingret så den inte kommer ut igen. Funkar bra!

• Lm71

Såhär står det i fass:

"Suppositorier införes i ändtarmen med den trubbiga änden först"
    Vi har haft många disskussioner om vilken ände som ska in först. När jag gick min undersköterske utb fick vi lära oss att den runda (trubbiga) änden ska in först, & så har jag gjort på alla mina 4 barn....
    Vitsen med rund ände är att det inte ska vara vasst att föra in, i övrigt har det ingen större betydelse.... 

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Sefyria
    Lillamamma71: Så tänker jag också, att den runda änden inte är lika "vass" eller kantig som den platta sidan så därför för jag in suppen så.
  • hewa

Håller med Syrra, så har jag fått lära mig under utbildningen. Däremot gissar jag att vi kanske pratar om Alvedon som ju är en av de vanligare mediciner man ger barn... Och där har jag, från tillverkaren, fått veta att det egentligen inte är så noga vilken ände som förs in först. För suppen smälter så fort (tror det var vid typ 36-37 grader) så kommer den bara innanför ändtarmsmuskeln så smälter den så fort att den inte kommer vare sig ut eller in längre. Den liksom smetar ut på tarmslemhinnan (å vad mysigt det lät då).

Svar på tråden suppar..