Gamla ägg? Ok i kladdkaka?
Jag är sååå sugen på kladdkaka, har ägg som hade bästföre 11/2. Vet att efter bäst före är de ju inte oätliga, utan inte lika bra längre. Tror ni det är okey att baka på ägg som gick ut för fyra dagar sedan?
Jag är sååå sugen på kladdkaka, har ägg som hade bästföre 11/2. Vet att efter bäst före är de ju inte oätliga, utan inte lika bra längre. Tror ni det är okey att baka på ägg som gick ut för fyra dagar sedan?
Ja, så länge de ser ok ut ok inte luktar konstigt brukar inte jag tveka att använda ägg efter utsatt datum.
Knäck ett och lukta på det. Luktar det normalt är det ok, luktar det illa ska de slängas. Tydligen ska det inte vara något tvivel om äggen bör slängas eller inte
Självklart! knäck äggen var för sig och lukta på dom först. Men dom brukar hålla lååångt efter BF-datumet.
Jag gjorde panering idag på ägg som gick ut den 31 januari. Det gick finfint!
det är säkert ingen fara men jag skulle aldrig äta något som gått ut bäst före datum på. Men så är jag lite nojjig också...
Just ägg har väldigt kort datum satt.
Jag har för mig att det är ungefär så här: (rätta mig gärna om jag har fel)
EU:s regler säger att det ska vara 3 veckor från packning till bäst före-datum på ägg. Denna tid är satt utifrån den förvaring som är vanligast i EU, d.v.s. i rumstemperatur. I Sverige förvarar vi oftast äggen i kylskåp. Då håller äggen i minst 6 veckor, ofta ännu längre. Alltså kan man lägga på 3 veckor efter bäst före-datum.
Verkligheten: Knäck ägget. Lukta. Luktar det illa? Om inte - ägget är OK.
Tack för era snabba svar! Jag väntar hem dottern snart som hälsar på sin farmor så jag tänkte överraska henne o baka en kladdkaka, som hon älskar!
Hoppas att min spraygrädde inte gått ut än! Jag har aldrig handlat spraygrädde utom nu sist. Smakar inte ALLS lika gott som vanlig grädde, oh well. Kanske kan ta vaniljsås till? Är det gott?