• NovaUnique

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)

Jag har försökt förut - fick tag i några av er - men har tappat bort er!
    Jag försöker igen!

Finns det några andra svenska mammor/pappor eller svenska blivande mammor/pappor heller ja, svenska personer på vift här i Tyskland som vill hålla lite kontakt? Jag vill det! Jag bor f n lite då och då i Bremen och känner mig eeeeensaaaaaam!

Hojta till här i tråden så kan vi väl babbla lite?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 11:51:43:
    Nu är det hög tid för en ny tråd!
    Här har ni länken:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m20507086.html

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)
  • katinka1

NovaUnique: Grattis

Det är "Sperrmüll" du pratar om. Svenskarna aker till soptippen och här rensar de och ställer ut pa gatan 2 ggr om aret och det hämtas av soppgubbarna. Fragan är hur de lyckas hitta sa mycket i hörnen.....

Oui: Man äter nog gröt fran Hipp eller sa. Själv kokar jag havregrynsgröt i micron eftersom jag tycker köpegröt är sa otroligt dyrt och mycket socker i.

Idag i detta otroligt trakiga väder ska jag sätta mig och sortera digikort pa datorn. Har runt 2000 kort fran bröllopet och sakta men säkert är det dags att framkalla ett par och sätta i album. Atminstone innan ettarsdagen.... Dessutom har vi inte framkallat kort pa oss alls sen förra pasken. Man kan ju undra hur det funkar när man har tva barn???

Nan som har gjort nat trevligt i helgen?

• Lottschen

Aaaah, men Spermüll (skrymmande skräp) är ju underbart! Det funkar ju inte bara som soptipp utan även som gratis loppmarknad. Vi har en hel del fina saker därifran som man har plockat med sig hem Saklart finns det massa skräp i form av köksdelar, äckliga heltäckningsmattor m.m, men ibland hittar man guldkorn. En favorit är myran(!!!!!)-stolen som har fatt följa med mig hem en mörk natt

Och angaende gröten. Nu har var lille kille bestämt sig för att han inte gillar gröt längre, men vi brukade shoppa var i nan Bioladen (ekologisk affär da) Där har dom inte öst i socker utan det fanns stort utbud av ren gröt utan massa pulverfrukt och grejer. Och sen tillsatte vi färsk frukt när vi ville det. Vet inte riktigt ifall den blir vattning ifall man följer anvisningarna, men vi körde alltid pa känn, dvs man rör i sa mycket pulver tills gröten har fatt en lagom konsistens. Nuförtiden är det bara välling som gäller, och efter att ha kört slut pa en gigantiskt förpackning fran Sverige sa upptäckte vi att det har ju inte tyskarna heller med nan reda. Men det funkar med grötpulvret. Vi brukar helt enkelt hälla halva flaskan full med mjölk, sen lite grötpulver och sen kokhett vatten pa det. Klart pa ett litet kick med lagom temperatur och allt, Och sonen gillar Sa jag tror att det vällingsurrogatet funkar bra.

Ooooh, sortera och framkalla kort borde man göra nan gang..... du är duktig du Katinka!

Jag tror jag haller där, annars blir det ju hur langt som helst!

• NovaUnique

*skrattar åt den röda fondväggen*
    jo, nog har de dille på röda fondväggar...

brukar kolla på wohn nach wunch ibland och ja.. hmm... sååå snyggt blir det ju inte alla gånger... fattar bl a inte varför de ska ha så fula gardiner jämt?!? och enies "hemmabyggen"... aj aj.. inte min stil direkt. meeeen - smaken är ju som baken, tack och lov...

jaha, så man får rota i den där möbelhögen! jag var framme och kikade lite... men då hade regnet vräkt ner på det redan så det var väl inte sådär jätteintressant längre...

(¯`°?.¸ ღ Michaela 060910 ღ ¸.?°´¯)
  • Anme

Hej,

det här är ju en rolig trad, jag hanger ocksa pa tror jag. Iallafall skrattade jag ocksa när jag läste om det som ni tycker är konstigt här, det känner jag igen. Framförallt den röda fondväggen

Jag bor i Bremen (kommer fran Lund) med min tyske man och var son K. som är 15 manader. Pratar bara svenska med K. fast det känns lite konstigt ibland när man är nagonstans där alla andra är tyskar (Krabbelgruppe tex) och man märker att de tittar lite förundrat. Fast Sverige väcker ofta positiva reaktioner här, folk säger ohh det är ett sa vackert land, jag har varit i Smaland, och sa tänker de pa Astrid Lindgren och drottning Silvia och blir helt saliga för de tror att Sverige är ett paradis...

Naja, ha en trevlig "resthelg"!

• Jx3

Här är en till som inte kan låta bli att le åt den röda fondväggen . Gult och terracotta tycker jag mig förstått är två andra populära färger. (och tydligen rosa hår... )

Och en fråga till alla er andra rutinerade tysklandsbor - hur funkar det med Krabbelgruppe? Går ni dit? Hur hittar man dom?

• FiL81

vill oxå veta mer om Krabbelgruppe!

e det samma sak som Kinderkrippe?

Antar att det finns ställen dit man går barn + förälder, men har även hört att det finns ställen där man tidigt (före tre års ålder kan lämna sina barn - typ som vår svenska förskola) För på Kindergarten måste väl barnen vara över tre år?

//Hon som kanske planerar barn här i Tyskland, men samtidigt vill kunna kombinera detta med arbete...*svårt*

• Katjis

Hej! Jag ansluter mig också till den här tråden. Har bott i Tyskland (Stuttgart) i nästan 6 år. Har tysk man och en son (2 i april). Ja, det finns många saker som man kan störa sig på i det här landet. Att storhandla (mer än tre varor typ) är nästan inte möjligt att göra ensam, man måste helt enkelt vara 2 - en som betalar och en som slänger ner varorna i vagnen. Det finns nämligen inget som heter kundservice i Tyskland. Men man vänjer sig efter ett tag. Vad jag fortfarande tycker är urkasst är att man aldrig kan handla på söndagar och helgdagar - inte ens mat! Jobbigt! Annars måste jag säga att det är ganska gött att bo här nu när våren börjar komma Vi hade 22 grader på balkongen för ett par dagar sedan.

• Milona

Hej!

Fi81: Angaende din fraga om skillnaden mellan "Kinderkrippe" och "Krabbelgruppe"...Det är precis som du anade:
    I en Krabbelgruppe är föräldrana närvarande och man träffas och barnen kan leka med varandra. I en "Kinderkrippe" kan man även lämna barn som är för sma för att börja "Kindergarten", tex som ett svenskt dagis.

Ja, en "krabbelgruppe" kan man hitta genom sk. "Mütter-Kind-verein". Själv startade jag en egen krabbelgruppe tillsammans med nagra mammor som jag lärde känna i samband med kursen jag gick inför förlossningen.

I fredags var vi pa babysim för första gangen med var Linnea. Hon grät lite emellanat, delvis pga att alla andra bebisar ocksa grät. Det var ett riktigt solidariskt grat alltsa. Efter detta var hon helt slut och bara sov...
    Vi ska ga 4 ggr till pa babysimmet och hoppas att hon kommer tycka om det bättre.

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig söndagskväll!
    Kramar -Madelene

• Anme

Hej,

ett annat sätt att hitta Krabbelgruppen är via kyrkan eller stadsförvaltningen. Det är ett ganska bra sätt att lära känna folk, framförallt mammor som har samma problem som en själv.

Vad gäller Kinderkrippen, tänk pa att anmäla er i tid, här i Bremen maste man anmäla sig i januari för att ev. fa en plats i augusti, missar man det far man vänta ett ar, för manga har inskolning endast en gang om aret (i augusti/september). Och det kan vara en stor fördel att kolla upp förälrakooperativ istället för kommunala "Krippen", iallafall i Bremen har de senare ganska daligt rykte...

Dags att ga och handla, för det gör man ju typ varannan dag

• NovaUnique
    Anme: jag bor ju också i Bremen! Var i Bremen bor du? Jag bor i Oberneuland!
    (¯`°?.¸ ღ Michaela 060910 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland ¸.•°´¯)