Du måste logga in för att svara i en tråd.

• grusgång

SÅ ledsen....

Min man och jag har tidigare ett barn. Ett friskt litet yrväder på fem år som är hela vår värld!

När vi
    bestämde oss för att skaffa en till (för tre år sedan) gick det inte så bra som vi tänkt oss....

Vi fick det första året två tidiga missfall (veckan efter pos. prov)

Andra året fick vi missfall i vecka 13. Operation och skrapning då kroppen inte påbörjat missfall men det lilla fostret hade varit dött sedan v 6. Jättejobbig tid!

Sedan blev jag gravid förra året igen. Ville ha tidigt ultra, men barnmorskan på inskrviningen tyckte att vi överreagerade och bad oss vänta...
    Det blev missfall även då. I vecka 10, men kroppen hade inte själv påbörjat missfall utan vi fick göra arbort, medicinskt.

Barnmorskan vi träffade på akuten sa att man vanligtvis gör utredning efter 3 miss. Vi blev tillsagda att vänta på remiss till gyn.

Det kom aldrig någon remiss så min man ringde upp och frågade om det. Oj, oj, sa sköterskan vi talade med. Ni ska ju hit genast och dagen efter såg det remiss till utredning i brevlådan.

I dag skulle vi på utredningen på sjukhuset...

Fick träffa en sur läkare som undrade varför vi var där?! Vi hade ju redan ett friskt barn menade han. Han satt mest och grinade över att vi tog upp hans dyrbara tid och menade att vi nog bara hade otur. Eftersom vi hade ett friskt barn skulle det inte bli tal om någon utredning. Han sa tom:
    "jag skulle bra gärna vilja veta vem som skickat hit er" (citat)
    och
    "Ni ska ju inte tro att ni kan komma hit, få ett dunderpiller, och gå härifrån gravida" (citat)
    "Eftersom ni har ett barn är det uppenbarligen inget fel på er"
    "Vad skulle det tjäna till att ta reda på en orsak då"

Jag som aldrig tidigare i mitt snart 30-åriga liv blivit vansinnig blev fly förbannad. Sa åt honom att det får väl han ta internt. Om vi nu fått en remiss inte han orkar ta hand om tänker inte vi sitta och ta skit av honom för det! Jag kände mig mycket kränkt och rusade därifrån! Det är ju itne så att vi båda tagit ledigt från våra arbeten och åkt fem mil till sjukhus för att vi tycker det är spännande.

VI hade hoppats på iaf en dialog i dag. Kanske lite svar om varför det hela tiden "dör". Om det finns något man kan göra osv.

Har nu blivit rådd att gå till privat mottagning....

Ska man ta vilken skit som helst? Är inte vi värdiga utredning eftersom vi redan har ett barn? Kan det inte vara så att vi har jättesvårt för det här men det barnet vi redan har var rena lyckopillret?

Finns det några mer som blivit illa kränkta och trampade på i denna redan känsliga situation?

Kan man ha så här svårt trots att man redan fått ett barn utan problem?

Jag känner att jag är SÅ ledsen i dag. Har inte fått veta om något är fel eller ej. Hade det varit något fel hade vi beslutat oss för att istället gå vidare och söka adoption... Nu kan vi ju inte göra det heller efftersom det enligt läkaren "inte är nåt fel, bara vi som överreagerar...

Snälla, skriv om ni har liknande problem!

MVH Grusgången
    Vi (min man och jag) hade tidigare varit på Blekingesjukhuset för
    "utredning" som skulle påbörjas efter upprepade missfall. Den läkare vi fick
    träffa undrade varför vi var där... Han utryckte flera gånger att "ni har ju
    redan ett barn som är friskt så vad ska detta tjäna till?"(citat) och
    undrade om vi trodde att "det bara var att komma på utredning, få ett piller
    och så blev allt bra?!"(citat) Vi hade ju blivit kallade till utredning
    efter upprepade missfall så det var inte så att vi hade varit där om vi inte
    behövt!

Den situation vi är i är ganska jobbig (efter tre år med 4 missfall) och man
    känner sig ganska skör. Vi kände oss väldigt kränkta av läkarens uttalande
    och fick genast uppfattningen när vi träffade honom att han inte tyckte att
    vi hade rätt att ta upp hans dyrbara tid. -Både min man och jag kände
    likadant direkt!

Efterråt kände jag mig ganska uppriven och talade med min närmaste väninna
    om saken. HOn hade hört talas om er mottagning och övertalade mig att ringa
    till er. OCH jag är så tacksam att jag gjorde det! Jag fick tala med en
    fantastisk barnmorska som bokade in oss för en tid hos er! Jag ville bara
    passa på att tacka för det vänliga (och mänskliga bemötandet vi fick)!

• Svar på tråden SÅ ledsen....
  • Annizsj

Ville bara säga att jag känner med dig. Sådana människor skulle inte få ha sådana viktiga arbeten...

• Nioli

Förstår att du blir förbannad. Jag har också möt personer som tycker att man bara besvärar, efter mina missfall. De ville inte göra en utredning på mig heller till en början pga min ålder. Trots 4 missfall och svårigheter att bli gravid. Men efter påtryckning och att jag tillslut fick fatt på en underbar läkare (tyvärr jobbade hon bara tillfälligt) så har det gjorts en del prover på oss. Dock har inga fel hittats och jag är inte övertygad om att alla tänkbara prov är utförda heller. Men det vill jag säga stå på dig. Du har rätt till en utredning.

• Cia o krabaten

Vad sur och ledsen jag blir när jag läser din historia TS.

Jag sitter nämligen själv och väntar på kallelse för utredning då jag haft 3 tidiga mf det senaste halvåret när vi försökte få syskon till vår 2 åriga dotter...

Har kontakt med en privatläkare som sa att det förmodligen inte är ngt, MEN det kan ju tex vara sköldkörteln!
    Och då får man ju med. mot det.

GRRRRRR Dumma läkare!

• grusgång

Lycka till på era utredningar!

Jag har fått en tid på privat mott. nu....
    Ringde dit och de var SÅ gulliga. Jag berättade faktiskt som det var och de ville ha läkarens namn... De sa att det är ibland inget fel men man ska ju ändå göra utredning.

Nu när jag har lugnat ner mig och läst lite här och där och kollat runt har jag förstått att sköldkörtel är vanligt fel. Eller att man har blod som lätt koagulerar...

Har även blivit tipsad akupunktur. Någon som testat?!

Thänx föra uppmuntrande mejl...
    Hör gäörnba av er och berätta hur det går för er!

• greta2

Vilken idiot! Jag tycker inte att sådana läkare ska jobba i vården! "Ta upp hans dyrbara tid" - är det inte därför han är där?

Strunta i honom. Sök upp människor som vill och kan hjälpa er! Lycka till!

• cajere

Vet precis hur du känner dig.Har haft 3 missfall under det senaste året.Det första kom ut av sig själv de två andra har varis s ka missed ab. Skrapad dessa gånger. Ingen kan tala om varför utan att det bara kan bli så, trösta dig med att du har lätt för att bli gravid fick vi till svar. Jag har 3 barn sedan tidigare så någon utredning är inte prat på.Både jag och min man känner oss ledsna och vet inte vad vi ska göra.Jobbigt med alla tankar som flyger runt i huvudet.

• Nicolina S

Grusgång,
    Åååå vad arg jag blir när jag läser ditt mail. Värdelöst på gyn att glömma remissen och vilken läkare sedan!!!! Varför är han läkare undrar jag???? Fy, blir så ar att jag mår illa!!

Att först få så många missfall oc sedan bli behandlad på det sättet!! Jag häpnar. Ja, gå till privat klinik. Där tror jag ni får hjälp och trevligt bemötande.

Styrkekramar!

Svar på tråden SÅ ledsen....