• majyra

*.

När man står där i pulka-backen EXTREMT välklädd, som en michelingubbe, bland de övriga mycket välklädda föräldrarna.

När ens spännande sysselsättning flera dagar i rad, kan gå ut på att sitta i lekparken och gunga ens barn (fast man tänkte innan man fick barn, "Så där kommer inte jag sitta och "häcka" i lekparken!", som så många föräldrar verkar göra).

När man sjunger "baby-sånger" till leda. Men också får helt klart för sig vad sångerna egentligen handlar om. (Jaha, Var det en hund med i "Mors lilla Olle?")

Roligaste tråden jag sett här på fl !
    En eloge till Tjips, som kom på den!!!

• majyra

När man säger Hej, med en extremt tillgjord röst TILL ANDRA, för att man är "helt inne i "det"(-snacket)" med ens barn!

• majyra

När man kan rabbla hela barnprogramstablån, utantill.

När man börjar göra en rankningslista tillsammans med andra föräldrar, vilka barnprogram som är bäst respektive sämre, och

?när man rusar in med middagsmaten, till vardagsrummet, för ATT MAN SJÄLV, inte vill missa "Anki och Pytte" eller Björnes magasin.

?när man sitter och spolar på ?Pingu-videon?, tillsammans med andra vuxna bekanta, för att se igenom roliga inslag, som varit.

• majyra

När stillsamma måltider är ett minne blott

När man ligger dagarna i ända, under barnstolen vid köksbordet, och torkar inmosad ärtpuré, blandat med kladdiga intorkade spagettis, mosad banan, tomat skiv-kladd, kombinerade med kladdiga fläckar av äppeljuice.

När man blir så fartblind av allt skärande och mosande av mat, så man själv till slut sitter där med oxfilé i sönderskurna småbitar och mosad potatis bredvid.

När man känner sig som en BOV helt plötsligt, BARA för att man äter godis.

När man inser att en helkväll utan en unge ALDRIG är förenat med en LÅNG sovmorron. Man får VÄLJA, "antingen eller" (om man inte fixat barnvakt).

• majyra

När man sticker ner fötterna i skor fulla av legobitar, dockkläder klossar, djurfigurer, skedar och annat uppfinningsrikt, och...

när ens skor bara försvinner spårlöst, så att...

det bästa är att ha dem i en bokhylla...om man inte ska komma allt för sent

När allt i hemmet placeras HÖGT

och det ätbara i köket högre, högre och högre...(då ungen börjar bli förtjust i mat och kex)...

men ju äldre ungen blir, ju mer kan den klättra dit "jag" kan klättra, och...

den verkar alltid, vara "steget före"...

• majyra

Är man trott att barnlivet skulle bli en kontrast till det sena nattlivet på stans krogar, men inser att barnet är en värre nattsuddare än någon man någonsin mött tidigare...

...frampå nattkröken kan det vara "den där lilla", som bättre än den värsta partyhaj stormtrivs i det sena sällskapets kvällsnöje: "Vaddå, små barn ska väl sova då det är sent...Eller??"

När man har en nattsuddare som kan vakna HELT KLARVAKEN mitt i natten, med inställningen: "Nu ska vi leka!!!""Vad är det med dig pappa?""Vad är du för en "tunnis"?""Upp med dig!"...

Vaddå uttrycket: "klockan är ju bara barnet!" (man måste jobba rätt hårt, som förälder) för att barnet ska inse det.

• majyra

När man börjar rangordna vilka barnmatsburkar som är godast, SJÄLV!
    Biffstroganoff med grönsaker och ris (Sempers) och Kycklinggryta med grönsaker och ris (Sempers), samt Aprikos- och Persikopuré (Sempers)röstar jag på.
    Vilka röstar ni på?

(När man lär sig nya ord som: "Semp 1" "Semp2 " "BabyPlus"tex, som man INTE hade en ANING om, vad det betydde, förr) Ytterligare en grej!

• majyra

Det blir faktiskt smutsigt och kladdigt på fönsterrutorna om man trycker mun och sina händer mot dem, Inget kul att titta ut genom immigt kladdiga fönsterrutor, men det är det som existerar nu.

Nu har man ständigt "motståndsmässigt" en sån där McDonaldsflagga, på barnvagnen, när man varit där (på Mc Donalds)...Inget kul att "föra" sån reklam.

Numera låter det ofta "rassel", då man dammsuger (var det en legobit eller pusselbit?...) Hmm, ORKAR inte "bry mig" faktiskt!!

Gamla "skruttiga saker" som man inte "kommit sig för"att slänga, får "NYTÄNDNING" och uppskattas nyfiket (med spänning) av den nya familjemedlemmen.

När man upptäcker att man helt plötsligt fått en underbart bra "pirrakärra". (Tänker INTE sälja bort barnvagnen, då lillan inte behöver den längre!!).

• majyra

Mc Donaldsballong, menade jag! Men flaggor går man ju också omkring med.

• majyra

När man inser att alla de där baby/barn-vantarna, -mössorna, -leksakerna, -napparna etc, som ligger utmed vägar INTE är tappade. Troligtvis så har en mamma missat saken, när den för tionde gången slängs av en vild busé (tror nog att jag trodde att de var tappade barngrejer som låg utmed vägarna, innan jag fick barn!).

• majyra

Då man uppmärksammar gravida överallt, och gör det misstaget (gång på gång)att fråga folk, som INTE är gravida (de har bara en mage/är tjocka) om de är det. Jag fattar inte att jag inte lär mig! -att jag ska "hålla på och bry mig", om sånt. Så var jag inte förut!

När man upptäcker hur effektivt det är med en unge tjoandes (eller skrikandes) i en vagn, då man står i kön i en affär, att få bli expedierad.
    Tänkte på det häromdagen, då jag på Apoteket råkade ut för såna där "såskoppar" till farmaceupter(ni vet såna där som står i EVIGHETER och pratar med kunderna eller kolleger, och allt går i snigelfart).
    Min unge sov då, då märkte jag skillnaden. Det brukar bli lite mer "driv" på expediter då ungen är vaken.

Inte heller kan de ignorera en sådär, i affären, då man har ungen med sig (ni vet när expediter är mycket mer intresserade av att prata om hur det var på semestern, med sin kollega, än att expediera kunden)...

Har man en unge med, så märks man!

• majyra

Att ungen är sådär riktigt "gåbort-fin" då man går ut (på festligheter) "väger upp" ifall man själv inte har lyckats hitta så "festliga"/fina kläder, att ha på sig.

När man blir så populär plötsligt, och alla möjliga ska jämt komma fram och prata med en (då ungen är med), till skillnad vid nästa tillfälle, då ungen INTE är med (på "umgängesträffen", med samma sällskap), då man helt plötsligt inte alls, är lika populär längre.

• majyra

När man snubblar, trampar och slår halvt ihjäl sig på leksaker som ligger utspridda (trots att man städar dagligen).

När man upptäcker hur behändig piasava-kvasten (barnets) att borsta allt möjligt med, samt...

hur perfekt lilla barn te-servisen (små kopparna och faten) är till allt möjligt i köket. (Använder koppparna och faten dagligen till tex,faten- lock till glas, spara tomatskivor på. Kopparna är tex utmärkta för te kulan, "smått" som man sparar).
    (För närvarande får inte lillan ha dem för hon kastade dem mot golvet, och ville ha sönder dem!)

• majyra

När man inser hur mycket saker som kan få plats under soffkuddarna (håligheterna i soffan) och i fåtöljer....

och då man inser hur mycket håligheter det finns överallt (i hemmet), där saker kan stoppas in...

och då man undrar om man någonsin kommer att orka pilla fram allehanda ting som har "pillats in"

• majyra

Fast vaxduk Gäspan.
    För sent inser man att man borde ha klämt fast en kraftig bräda i köksbordet, då en liten ligist har gjort sitt bästa för att banka igenom bordet...

• majyra

Jag fattar inte. Vad sjutton håller jag på med att dra bort kanterna på salamin, åt mig själv för.
    (Något jag aldrig gjort förr. BARA för att jag gör det åt lillan nu, så gör jag det åt mig själv också. I bara farten...)

• majyra

...och allting är så bökigt och tar längre tid...Eller hur AnnaZ!

Svar på tråden *.