• Celindan

vad kostar bygglov???

när man ansöker om bygglov, vad kostar det? om det är olika för olika län o för olika byggnader o storlekar så gäller det

1 familjs friliggande villa om 120 kvm på en tomt som är ca 2000 kvm o ligger i östergötland...

nån som har en aning???????????

• Svar på tråden vad kostar bygglov???
  • Celindan

vet inte vilken kommun. mjölby motala eller linköping beroende på vart vi hittar tomt...

• Celindan

Majken: YESWAY!

Har fått klartecken från VÄRLDENS BÄSTA bank-kvinna att det är helt ok om totala produktionskostnaden stannar på 1,5. Skippar vi garage för tillfället verkar det kunna gå i lås faktiskt... Kostar det mer måste allt diskuteras. Handelsbanken såklart!!! Kunde man gifta sig med en bank så skulle jag nog slå till Blev fantastiskt fint bemött och det kändes SUPERbra efter vårt besök där.

Har kikat på tomter i Mantorp och Flistad, så vi försvinner inte från regionen i vilket fall

Niklas: Givetvis kommer vi göra grundliga efterforskningar innan några beslut alls tas

• Celindan

Majken: Joo, jag vet, 1,5 låter vääääldigt billigt men jag vågar faktiskt tro att det är genomförbart. Tomterna ifråga ligger f.n under taxeringsvärdet (125 i Flistad o 150 i Mantorp i utrop, men har legat uppe länge o enligt mäklaren säljs de troligtvis för de priserna), huset vi tittar på är 120 kvm för under miljonen nyckelfärdigt (endast utvändig målning vi måste göra själva, ledningar då dragna i huset) och vi hoppas resten skall räcka (ca 350) till ledningar o sånt. De administrativa kostnaderna täcker nog vårt sparande så.....

Är fortfarande i ett relativt tidigt skede av planeringsstadiet, men rent spontant ser det ut att finnas en hypotetisk möjlighet att få allt att gå i lås

.....o det är klart jag kommer hålla dig uppdaterad!

• Celindan

menu: vi kommer ju inte "bygga själva" alltså snickra ihop allt. det är en färdig byggsats som bygg-gubbarna kommer o pusslar ihop åt oss....
    finns varken tid eller kunskap för oss att verkligen GÖRA ALLT själva.
    när jag säger "vi ska bygga hus" menar jag ju att vi köper ett hus som gubbarna bygger åt oss, istället för att köpa ett begagnat hus!

• Celindan

menu: hur har ni gjort, har ni krypit på knäna för o gjuta grunden o sen spikat plank o lagt taket själva eller???? fattar inte hur man kan fixa allt för en halv mille bara!!! ni jobbar väl? hur finner ni då tiden? o vart bodde ni när ni byggde??

jag skulle gladeligen betala 500 000 istället för 1,5 milj!!!

• Celindan

Majken: Nä, arbetet med grunden är ju inte inräknat men själva husgrunden i sig är det (de kallar det "krypgrund") - i våtutrymmen skall våtrumstapet användas (kanske fixar det själva efterhand sen så man slipper låna till såna grejer), tapetsering och all målning som behövs invändigt ingår, dock inte den utvändiga målningen...

sen jobbar ju sambon min på Rusta o har 25% pers.rabatt på sånt som faktiskt redan är billigt (tapeter, golv, färg etc)

Svar på tråden vad kostar bygglov???