• Anonym (tråkigt)

Män utan sexlust

har läst nu att det finns en hel del här som verkar ha samma problem som jag. (Skönt att man åtminstone inte är ensam)
    Jag börjar snart känna mej som en översexuell kåtbock, min kille verkar däremot inte ha någon lust alls. I början hade vi sex ungefär varannan dag å sen har det gått lite i perioder. Nu är det väll ungefär någon gång i veckan eller varannan vecka. Då har jag iof läst om dom som får stå ut med att bara få sex en gång per halvår också men jag är ju livrädd att det är just dit vi är på väg! Försöker prata om det ibland men han svarar bara enstavigt å sen börjar han prata om andra saker såsom vädret eller räntor eller grannarna eller gud vet vad,allt utom sex! Vi har varit ihop i snart 2 år. Jag har sagt att jag börjar känna mej gammal och förbrukad (25 år) och oattraktiv å då skrattar han bara och säger "så är det väll inte". Jag har frågat om han alls har någon sexlust å han säger att det är inte så viktigt för honom, men att han har det ibland. Jag har prövat att inte alls prata om det eller ta några initiativ också men då blir det absolut ingenting. När vi väl har sex är det för det mesta jätte bra så det är inga fel så, om det bara vore lite oftare... Tidigare pojkvänner har alltid varit tvärtom, nästan översexuella så jag istället har fått backa, så jag är inte så van vid detta... Det börjar nästan gå så långt att jag får prestationsångest å måste göra det så himla bra när vi väl har sex eftersom man kanske får vänta på nästa gång, så då spänner jag mej och det blir ingen orgasm alls istället utan jag kanske till å med måste fejka för att han ska vara nöjd!
    Känns skit tråkigt om man ska ha det så här hela livet...
    Vad gör man?

• Svar på tråden Män utan sexlust
  • Anonym (lessen)

Hej! Läste av nån att man kan söka en androlog...ska ta upp det! Kanske minskad lust har med minskad testosteron halt??? Kan man få medicin för det? Söker man via vårdcentralen???

...och ja, läste att man ska vara tydlig, osv. Men ibland kanske det inte hänger på partnen alls??? Men det verkar som om det är vi som gör något åt det, eftersom det är vi som står vid sidan av som lider, efter år av disskutioner å sura miner....har som sagt provat ALLT.

• Anonym (tjej 30+)

Jag gick till VC med min man som fick en remiss. Det tog lite tid innan han tog beslutet att vi behövde hjälp. Det är nog svårare för män att erkänna att de har svårt med sexlivet än för kvinnor. De verkar inte vara något de pratar om med vänner och så.

• Anonym (tråkigt)

Sen finns det ju recetfria saker man kan prova på hälsokost affärerna, bland annat "Largiplex" som dom gjort reklam för på tv. Men även där ska ju killen tycka det är ett problem som han VILL ändra på och gå med på det hela...

• Anonym (lessen)

...japp. Tiden går ju, och för oss som"inte får nåt" känns ju varje dag som en plåga.

Blir riktigt sur, när det blir kommentarer om att man som -tjej,-ska sluta sura å sätta på sig nåt raffigt, för att piffa upp sexlivet. Eller att göra slut, å träffa någon som vill ha sex. Väldigt bra kommentarer.......om man nu vill ha sin livspartner??? Ibland verkar det som om man bara ska "dra vidare"...*grrrr*....

har oxå sett reklamen för largiplex på tv...kollade i hälsokosten, men de var ju inte billiga....om man kan få på recept, kanske det blir billigare...???

...Men det hjälper verkligen å ta del av er andras upplevelser. Känns lite mer motiverande, när det finns andra som kämpar lika mycket, och att det faktiskt inte är jag som är onormalt kåt å sur....!

Kramen!

• Anonym (tråkigt)

Nä precis "lessen" det är ju inte direkt det man vill höra,och jag tror inte problemet ligger i att man inte har tillräckligt raffiga kläder på sej heller :P

Ingen aning om dom där tabletterna blir billiga av recept men det största problemet är inte att dom kostar känns det som just nu utan att man ska få i dom tabletterna också, har känslan av att han skulle tycka det vore än mer avtändande om man kom med sånna där, men iof man vet ju inte! Man vill ju på nåt sätt att det ska vara "vårat" problem och inte bara mitt, detta med sexbrist! Men jag antar att man ska vara nöjd när det ligger kring någon gång per vecka med tanke på er som inte fått något på ett halvår, men man blir ju rädd att vi också hamnar där!

• plast killen

finns de verkligen män utan sex.lust? stackars dom... och deras tjejer åxå givetvis

• turgut

Jag har skrivit tidigare om det här på ett annat ställe:

www.familjeliv.se/Forum-9-191/m17644287.html

Men jag har funderat på ett par grejer. Varför skulle medel mot erektionstörningar hjälpa mot bristande lust? De allra flesta män är förmögna att få erektion också när de inte är kåta och de flesta män har varit med om att de inte får stånd trots att de är kåta. Varför använda medicin när problemet i de allra flesta fall är själsligt, handlar om relationer.

Jag tror att de flesta män som inte har lust att ligga med sin kvinna vet ungefär vad som är problemet. De kanske inte kan ellet vill prata om det, men de har koll på det. I min relation har vi båda haft bristande lust i omgångar och för det mesta har vi löst det, genom att prata och vara ärliga.

Det handlar sällan om några konstigheter. I vissa förhållanden är det kanske så att han inte älskar henne längre, men annars brukar det inte vara olösligt.

Jag kan tänka mig tusentals olika skäl till att tappa lusten. I mitt fall handlar det dels om att jag har skött vårt sexliv i alla år och har tröttnat på det. Dels om att jag inte känner mig uppskattat och sedd.

Andra orsaker kan vara trötthet, olösta konflikter, bristande respekt. Många kompisar jag har klagar på att de inte tycker att det är särskilt kul med sex längre för att allt sker på kvinnans villkor. Han ska räkna ut vad hon vill ha, lirka och fixa för att hon ska vilja och må bra.

Ibland ser jag par som handlar mat där kvinnan hackar på sin man oavbrutet. Allt han gör är fel. Fel bröd, fel storlek på köttfärspaketet. Och hon sa ju fem liter mjölk! Han går bredvid som en strykrädd hund. Tror fan att han tappar lusten.

I andra relationer har man släppt på sin vuxenrelation. Ungarna somnar inte förrän sent på natten. De ligger mellan mamma och pappa i sängen, avbryter och stör alla försök till samtal och inte ens när föräldrar sitter på muggen får de vara i fred. Inte underligt om lusten försvinner då. Jag vill inte ligga med en morsa, jag vill ligga med en kvinna.

Sex handlar inte bara om den stund vi knullar. Efter de första åren i en relation är det inget man får gratis. Det krävs planering och arbete för att få det att fungera. Det räcker inte att ta av sig kläderna och förvänta sig att maken ska dregla av åtrå.

Det går inte att reparera ett sviktande sexliv med raffiga underkläder, sexdroger eller porrfilm. Det kanske hjälper för stunden, men tomheten blir bara större efteråt. Jag tycker ärligt talat att om två människor har lovat varandra trohet så är båda skyldiga att ställa upp på att försöka lösa såna här problem. Mannen utan lust som bara drar sig undan är feg och egoistisk. Hans partner har rätt att ställa krav på att han berättar vad som är problemet och ställer upp på att hitta en lösning. Precis som när kvinnan i en relation har problem med lusten. Annars dör snart relationen.

Utom när en relation är helt död eller när det gäller människor som helt enkelt har mindre sexlust generellt så är det inte konstigare än att man får se till att fixa det. Det kan vara pinsamt och jobbigt. Han kanske tycker att du har blivit för fet eller vill att du ska klä ut dig till sjuksköterska. Kanske har du sagt något om hans eller någon annan mans snopp? Kanske är han besatt av tanken på att ligga med någon annan och skäms för sina fantasier? Är du för otydlig, för krånglig eller för tråkig? Snacka.

• Anonym (tjej 30+)

Kloka ord turgut. Medel mot potensproblem fungerar bara om killen blir upphetsad och ska bara användas av män med potensproblem. Och du har helt rätt i att de för de flesta par handlar om att "lösa knutarna" genom att prata med varandra.

Självförtroendet är nog inte på topp hos någon i ett par när det sexuella inte fungerar. Den ena parten känner dåligt samvete för att den vill ha sex och mår dåligt när han eller hon inte känner sig uppskattad och sedd av sin partner. Den andra mår dåligt för att det ställs krav som han eller hon inte kan tillmötesgå av olika orsaker.

Du skrev: "Jag tror att de flesta män som inte har lust att ligga med sin kvinna vet ungefär vad som är problemet. De kanske inte kan ellet vill prata om det, men de har koll på det." Och däri ligger problemet många har så svårt att prata om sånt här att det blir som ett högt hinder att bara få igång ett samtal om det.

Jag är nog lycklgt lottad som har en make som faktiskt vill vara med mig och som tycker att det är så viktigt att vi nu har sökt hjälp. Jag kan tilllägga att det tagit tid eftersom det är svårt att erkänna att något så vitalt i ens förhållande inte fungerar.

• Anonym (tråkigt)

Ja du har helt rätt. Jag tror inte heller potensmedel är någon lösning i sånna här fall även om det vore lite komiskt att testa en gång. För mej handlar det egentligen inte om att få gränslöst med sex, det kan till och med vara bra att jag själv får kämpa ibland, utan det handlar om att det bara är jag som tycker det finns problem medan han tycker att det inte finns något som behövs pratas om eller redas ut, fysiskt eller psykiskt.
    Jag för min del tycker att man aldrig kan prata för mycket och man ska kunna prata om allt från känslor och sexuella saker till jobb och boende tex. Medan han då tycker det är hemskt besvärande att prata om känslor och sex. Han är verkligen inte som någon annan kille jag känner, han tex porrsurfar aldrig, han köper inga porrtidningar, han ser inga porrfilmer, han skulle aldrig säga att någon var sexig eller het. Han håller det mesta inom sej helt enkelt och är väldigt "osexuell". Det känns lite tråkigt om han tillhör kategorin som generellt inte är så intresserad av sex helt enkelt. :(

• turgut

En del människor tycker att det är jobbigt att prata om sex och känslor. Man kan också snacka sönder sex. I kåtheten ingår ju en massa hemliga, märkliga grejer som ingen annan har med att göra. Jag menade mer att ta reda på OM det finns något han saknar eller drömmer om.

En del människoe är mindre sexuellt inriktade. Och det går också i vågor. Ibland synkar man bara inte. Men om han vill leva med dig är det väl ändå hans uppgift att ta hand om vissa av dina behov, så länge som de inte innebär att han blir kränkt eller utnyttjad. Jag har inget emot att ställa upp ibland, om hon ger i andra situationer.

En jämförelse. Jag hatar verkligen att bli masserad, det gör mig bara spänd och stressad. Men min fru älskar det och behöver det, hon har verkliga problem ibland. Jag tycker för det mesta inte att det är det minsta kul att knåda henne, men jag gör det för att hon behöver det, för att jag älskar henne och vill henne väl.

Sex är känsligt och innehåller en massa komplicerade känslor, men nog fan tycker jag att du kan ställa krav på någon form av samarbete. Han låter lite småtråkig om jag ska vara ärlig. Lite kniparslad. Finns det inte något som får honom engagerad? Upphetsad?

Min käpphäst är ju att sex tar sin energi från andra saker i livet. De gånger min fru följt med mig för att se på sport, som hon är helt ointresserad av, har jag blivit jättetänd på henne. Jag vet inte om din snubbe funkar på samma sätt, men när hon visar ett ärligt intresse för det jag brinner för så blir jag lycklig. Och den lyckan sprider sig i kroppen!

Svar på tråden Män utan sexlust