• NennasuS

Enchiladas-sås???

Hej! Jag har någon gång för länge sen ätit enchiladas med någon sås ovanpå, men hittar ej recept på nätet. Är det någon som vet vad jag pratar om??

• Svar på tråden Enchiladas-sås???
  • Finnolga

En enchiladas sås som jag brukar ha är en med gräddfil...ketchup, senap, sambal oelek..lite kryddor... kan det ha varit nå sånt???

Allt har sin tid!
  • NennasuS

mycket möjligt...alltså, man häller den över enchiladas:arna innan man sätter i ugnen??

• Finnolga

Nej, efter att man haft dem i ugnen... som en kall sås...tror jag Fundersam så har vi ätit i alla fall och det har varit skitgott!

Allt har sin tid!
  • Tinkerbelle

Här är ett recept som är riktigt gott! Har ett till om en stund....

Enchiladas med köttfärs

Rulla in en läcker, lättgjord köttfärsröra i tortillasbröd. Toppa med hackade tomater och sås med sting. Gratinera med riven ost.

Det här behövs för ca 4 port:
    ? 8 tortillas, mediumstorlek
    ? 1 gul lök
    ? 400 g köttfärs
    ? 1 tsk salt
    ? 1 krm peppar
    ? 1 dl vatten
    ? 3 tomater
    ? Sås:
    ? 3 dl vatten
    ? 1 köttbuljongtärning
    ? 2 msk tomatpuré
    ? 2 dl crème fraiche
    ? 1-2 vitlöksklyftor
    ? 1/2 tsk oregano
    ? 1 burk grön chili
    ? salt, peppar
    ? Gratinering:
    ? 2 dl riven ost
    ? Ugn: 200°

Gör så här:
    1. Skala löken och hacka den. Fräs den mjuk och glansig i lite matfett. Tillsätt färsen och bryn allt jämnt smuligt. Tillsätt salt, peppar och vatten. Låt det småputtra 8-10 minuter, tills vätskan har kokat in.
    2. Lägg ut tortillabröden och fördela färsröran på mitten. Rulla samman bröden och lägg dem i smord eldfast form med skarven nedåt. Tärna tomaterna och strö dem ovanpå.
    3. Häll vatten, buljongtärning och tomatpuré i en kastrull. Låt det koka upp. Rör ner crème fraiche, pressad vitlök, oregano och grön chili. Låt såsen koka upp på nytt och koka några minuter. Smaka av med salt, peppar och oregano.
    4. Häll såsen över de hackade tomaterna. Riv osten och fördela den över det hela. Strö oliverna ovanpå. Gratinera mitt i ugnen ca 20 minuter.

• Tinkerbelle

Den här såsen är en höjdare, men det går jättebra att ta köttfärs istället.
    (En fuskvariant på sås jag gör ibland är en burk stark eller medium tacosås, en burk eller flaska lätt creme fraiche och så en påse med cheesedipp pulver. Blir jättebra!!! Det är ostpulvret som gör smaken och creme frachen gör krämigheten). Brukar ofta bjuda på enchiladas med sallad, salsa och gräddfil vid sidan. Alltid uppskattat och gott!

Enchiladas med lövbiff

1 förp 8 Soft Tortillas
    Smör eller margarin
    300 g lövbiff strimlad eller minst 400 g nötfärs
    1/2 gul paprika, strimlad
    1/2 röd paprika, strimlad
    1/2 grön paprika, strimlad
    1 rödlök. skivad
    2 dl strimlad purjolök
    2 msk Old El Paso Spice Mix
    for Enchiladas eller vanlig tacokrydda (godare!)
    1 dl vatten
    1-2 dl riven ost, typ cheddar

Enchiladasås: 1/2-1 burk Old El Paso Cheese Salsa, 1 dl Old El Paso Thick´n Chunky Original Salsa,

1. Sätt ugnen på 200°C.
    2. Bryn köttet i lite matfett. Tillsätt paprika, lök och purjolök och låt fräsa.
    3. Tillsätt kryddmix och vatten. Rör om. Låt sjuda på svag värme
    tills vattnet kokat in. Tillsätt Cheese Salsa och salsa och koka upp.
    4. Fördela fyllningen på tortillabröden och strö ost över. Rulla ihop
    tortillas och lägg dem med skarven neråt i en smord ugnssäker form.
    5. Häll enchiladasåsen över bröden och grädda 15-20 min.

• idalin

tinkerbelle: ang. ditt senaste recept så finns inte cheese salsa längre, tror jag. jag har letat och frågat i våra 2 ica-butiker iaf.

jag gör min sås ungefär som tinkerbelles första recept. däremot så byter jag ut grön chili mot grön paprika och har den i köttfärsröran i stället. sen "höftar" jag i riven ost i såsen(annars lät ju cheesedipp-pulver gott). jag har ändå riven ost ovanpå rullarna och tomaterna till slut.

• NennasuS

Tack tjejer, nu blev jag ju hungrig

• Gisney

Recept på såsen vi gör till 8 rullar.

3 dl vatten + en köttbuljongtärning
    3 msk tomatpure eller ketchup
    2 dl creme fraiche
    Salt och peppar
    Paprikapulver
    1 liten burk grön chili

Koka buljongen och de andra ingredienserna på svag värme i en kastrull :)

• Tinkerbelle

idalin - finns på min ica och i Åre, och i Skara... Och på Hemköpsaffärerna eller Willys, det är bara där jag kollat så det finns. Om inte annat så finns ostpulvret för att göra sås.

Svar på tråden Enchiladas-sås???