• sockenos

kan man bli sjukskriven om man är arbetslös ?

Ja frågan lyder somovan. Jag är arbetslös men har lite tim vik här och där. men jag har fått fruktansvärda problem med min rygg och läkaren vill sjuksriva mej. har inte haft något fast arbete innan heller så hur funkar det ? vad skulle jag få som lägst i ersättning då ? eller går det inte.. Hoppas att nån kan svara på mina frågor !

• Svar på tråden kan man bli sjukskriven om man är arbetslös ?
  • Maggis

Jo, det borde ju fungera.
    Som sjukskriven står du då inte till arbetsmarknadens förfogande som du ju gör så länge du inte är sjukskriven. Förstår du?
    Din ersättning borde ju baseras på aktuell inkomst som alla andras. För det har du väl en? Aktuell inkomst, alltså.

//Maggis
  • bebis i mars

ja man kan bli sjukskriven själv blev jag det men sen e det ju upp till Fk om dom godkänner den .Min gjorde dom inte det blev sjuksk..den 17 okt och blev ej godkänd.Lycka till

• S 1987

Jag blev heller inte godkänd!
    De är så knasiga på FK!

• Zgirl

Hej.
    Jag har haft samma problem med FK.
    Jag lider av lågt blodtryck, illamående & huvudvärk och blev sjukskriven i v 8 redan.
    Jag är timanställd som busschaufför.

En månad senare ringer FK & meddelar att jag inte får sjukpenning pga att jag INTE jobbar på fast schema.
    De ansåg att jag skulle gå ner till arbetsförmedlingen och anmäla mig som heltids arbetslös & söka andra jobb.
    Men jag menar...hur många vill anställa en som inte kan stå på benen pga lågt blodtryck etc & ska få barn om ett par månader...?!

Min farsa blev hur förbannad som helst & kontaktade media.
    2 dagar efter att det var med i tidningen så ändrade dem sig och jag har sjukpenning sedan dess.

RÅDET är att be läkaren att skriva "Kan inte arbeta alls" eller "Kan inte söka andra jobb eller arbeta alls" på intyget.
    Det var det dem bl.a hängde upp sig på, på mitt intyg.

Stå på er bara!
    Kram

• Lilja07

Zgirl: bra pappa du har som tog tag i det!! Grattis!

~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • Miss USA

Är man arbetslös bedömer FK din arbetsförmåga mot alla förekommande arbeten på arbetsmarknaden. Vilket innebär att det måste framgå på läkarintyget att man inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande överhuvudtaget.
    FK bedömer alltså inte arbetsförmågan endast mot dom yrken du har vik inom men alla yrken som finns.

Kärlek, familj och yoga - meningen med livet !
  • sockenos

jag är ju föräldraledig nu och har aldrig hunnit ha ett fast jbb så det finns ingen inkomst att grunda det på. men jag stå med på arbetsförmedlingen. Läkaren har sagt att han kan skaffa ett intyg om att jag inte få jobba alls...

• Miss USA
    sockenos skrev 2007-02-16 21:50:30 följande:
    jag är ju föräldraledig nu och har aldrig hunnit ha ett fast jbb så det finns ingen inkomst att grunda det på. men jag stå med på arbetsförmedlingen. Läkaren har sagt att han kan skaffa ett intyg om att jag inte få jobba alls...
    Har du ingen SGI kan du inte få sjukpenning från FK.
    Kärlek, familj och yoga - meningen med livet !
  • GrönDrake

Ring och hör med FK! Jag får min sjukpenning baserad på ett vikariat.

Lycka till!

• suzanna

jag var arbetslös på heltid, men är sjukskriven nu. har varit de ett tag.
    Men min SGI baserade dom på mitt senaste fasta anställning som var 3 el 4 år sedan, Har haft massa vik, säsongsanställningar sedan dess. men de gäller tydligen att ha massa papper på allt...

• Nenne 71

Jag var timanställd inom barnomsorgen när jag blev sjukskriven.

Vet inte vad de beräknade min sjukpenning på, men min föräldrapeng beräknas utifrån en norm som scb har tagit fram.

• Gottegrisen

Precis som "miss USA" skriver så kan man bli sjukskriven som arbetslös men "bara" om man inte kan ta något jobb på arbetsmarknaden så det är extra viktigt att symptomen och hur de hindrar en i vardagen framgår tycligt på sjukintyget som läkaren skriver. Är själv sjukskriven från arbetslöshet pga KRAFTIG foglossning och har fått den godkänd.

• sockenos

Ok, tack för alla svar ! Vill ju verkligen inte behöva bli sjukskriven men läkaren säger att jag inet får jobba och anstränga ryggen eftersom om det skulle hända nåt så kan dom ju inte göra något åt det eftersom jag är gravid.. Men det hade ju vatt skönt att få jobba och tjäna lite pengar.. men vad gör man när man knappt kan gå.. eller sitta..

Svar på tråden kan man bli sjukskriven om man är arbetslös ?