• Åsalie

duktiga snickare? HJÄLP! ska göra om innertaket :-) Från gipsplattor till helt slätt tak!

Hej!!

Jag har aldrig någonsin snickrat eller renoverat någonting! Jag behöver tips!

Jag vill ha stuckatur i vårt hus, (nybygge, klart i sommar) Fick nyss reda på att vi får gipsplattor i taket

Nej nej nej!!!

Det går ju inte ihop med vad jag planerat

Så för att kunna sätta upp stuckaturlister så vill jag ha ett slätt tak. Detta skulle Skanska (som bygger) ta 17000 kr för. Spackling, uppsättning av duk, och målning.

Jag tackade nej och hoppas på att det går att lösa själv, lite billigare

hade jag rätt? Någon som vet hur man går till väga????

Kan jag till ex. spackla själv i skarvarna? Slipa detta själv? och sedan låta någon yrkesman/kvinna sätta upp duken?

Åhhhh, nån händig person här inne?!?!?!?

Pojkvännen är den mest underbara, men,...dessvärre inte den händiga typen iaf när det kommer till renovering av tak

Tack!

• Svar på tråden duktiga snickare? HJÄLP! ska göra om innertaket :-) Från gipsplattor till helt slätt tak!
  • Åsalie

:) Puff... please...någon vars kille är händig?? jag e för evigt tacksam.... vill bara veta var jag ska börja nånstans?!?

• Endag

Har du testat att söka på internet om det står hur man kan göra?

Vad är det för slags duk?

Ett, tu tre,,,,,,Hopp!!
  • Åsalie

vet inte alls vad för slags duk de menade...

Det var Skanska som sa det...

men jag har även läst nåt om glasfiberväv??

Det finns säkert olika alternativ, men vi vill ha den absolut mest släta varianten!!

inte struktur eller "randig" eller trådig eller så, utan helst helt och hållet slät..

Det borde väl bli snyggast till stuckaturlister och takrosett??

tack för ditt svar!

• Endag

Min sambo är snickare, kan fråga honom sen när han har vaknat

Ett, tu tre,,,,,,Hopp!!
  • Åsalie

vad gulligt av dig!!!!!!!!!!!!!!!! *glad

• wic gbg

Men passar stuckaturlister och takrosett i nybyggthus tycker du?
    Har ni takhöjd för detta?
    Vad jag hör är det jätte svårt att få snyggt vid spackling.

• KajsaSthlm

Jag skulle nog inte rekommendera att man gör ett sådant jobb själv om man inte är väldigt händig. Det är rent ut sagt skitsvårt att få det snyggt och jämnt om man inte är van.

17000 kr lät mycket, men det kanske är stora ytor vi talar om? Ni kan ju begära in offert från andra målare?

När vårt kökstak gjordes om så reglade snickare och satte upp gipsskivor, sedan spacklade, slipade och målade en målare. Någon duk användes inte. Vi har ett vitt helslätt tak nu.

• Åsalie

wic gbg - Ja vi tycker det är en kanonidé med stuckaturlister i vårt nybyggda hus. Vi har inte högre i tak än standard, just därför åxå, stuckatur kan ge "lyft" åt tak/väggar efter vad jag har hört

kajsaSthlm - Okey, ingen duk sattes upp? Så du menar att han satte upp gipsplattor först ?? Och sen gjorde det slätt?

med andra ord har vi en fördel nu när plattorna redan är på plats eller?

vad tog snickaren för jobbet minns du?

Huset är 106 m2, men vi ska nog inte ha slätt tak/stuckatur i tvättstuga, WC, så säg 80 m2 iallafall....

Vad tog målaren i betalt?

bra idé med offert till olika ställen....

Nä, kanske bra att låta nån expert göra det? Man kanske kunde testa ett rum själv...och se :) ?? Kan väl inte vara så svårt å spackla, måste väl vara värre att slipa helt jämnt?

tack!!

• KajsaSthlm

Tyvärr vet jag inte vad snickaren tog för just taket. Vi gjorde om hela köket och fick ett totalpris på "hela altet" på snickerierna i köket (inklusive regling och uppsättning av gipsskivor i taket). Fakturan från målaren var på ca 16000 tkr, men då inkluderade det spackling, slipning och målning av väggar (där det var strukturtapet tidigare).

Jag har provat att spackla och slipa själv på väggar, men jag får inte till det. Jag är nog ändå hyfsat händig. Jag har kaklat ett köket, lagt in parkett och tapetserat. Men när det gällde spackling och slipning så gick jag bet .

Har ni gipsplattorna på plats så är ju det en fördel. Då slipper ni ju kostnad för snickare. Ni kan ju prova själv och se hur ni tycker att det går. Det brukar synas efter att man målat och när dagsljuset faller på hur väl man lyckats. Tycker ni att det ser ser förskräckligt ut kan ni ju kontakta en målare. Som sagt det är ju inte så komplicerat i teorin, men det krävs en viss teknik för att få det snyggt.  

Svar på tråden duktiga snickare? HJÄLP! ska göra om innertaket :-) Från gipsplattor till helt slätt tak!