• SusanneJ

hjälp!!!!!!!

ska fritera pommes frites... så kom jag på att jag vet inte hur man gör!!!!!

kan man använda frusna pommes eller måste man göra direkt av potatisen?
    ska man använda frityrolja eller ska man ha ngn annan olja?
    tänkte fritera i en vanlig kastrull, eller måste man ha en fritös?

snälla hjälp mig!!!!!

• Svar på tråden hjälp!!!!!!!
  • mamsen76

Såhär gör min farmor som gör de bästa pommes man kan tänka sig

Hon använder en stekpanna med lite höre kanter och olivolja.

Ta vanlig rå potatis och skica dem som du vill ha dem.

Salta när dem är råa.

Vänta tills att oljan är riktigt het och släng i potatisen. Det ska vara rätt mycket olja, behöver inte riktigt täcka att potatis men mycket ska det va.

Lägg gärna på ett lock och vänd potatisen med jämna mellanrum. Ta ur dem när de har fått lagom med färg.

• mamsen76

Skär dem ska de såklart stå

• mamsen76

Oljan kan du utan problem återanvända, sila bara bort ev potstissmulor

• MRS  X

Behöver man någon frityrsmet ínnan man lägger ned dem i oljan?

• greeneyes

Se till att inte hälla ut oljan i vasken bara!!! Det ska man absolut inte göra, utan häll hellre tillbaka i flaskan o släng när du inte vill återanvända den mer.

BF 31/8 2007
  • mammacatta

Om du har smet på så blir det inte pomfrit, utan friterat. Som räkor å sånt på kina.

• MRS  X

Tack då vet jag.
    Vilket tycker ni är godast matolja eller olivolja?
    Hur lång tid skall man ha i potatisen om den är rå? Eller hur lång tid för pommes. Fler synpunkter vilket som är godast av dessa?

• greeneyes

du ska fritera i frityrolja, inget annat!!! olika oljor har olika brinnpunkter, använder du annan sort kan det borja brinna! (det står på flaskan annars om den lämpar sig för fritering, då kan du använda den!)

BF 31/8 2007
  • MRS  X

Ok Jag som ville ha olivolja som de brukar ha på Burger King. Fast kanske finns nån som klarar fritering. Vad brukar frityrolja kosta annrs?

• greeneyes

kostar väl nån 20-lapp för flera liter i mataffären. tror inte att de brukar ha ren olivolja på burger king!

BF 31/8 2007
  • Pokergirl

Jag tror inte heller dom har olivolja på burger king! Dels lämpar sig inte olivolja för att hettas upp för mycket, dessutom kan den ge en ganska stark bismak. Kör på frityrolja istället. Skär rå potatis i stavar, lägg i en bunke med kallt vattn så stärkelsen försvinner, låt ligga en stund, ta upp och skaka bort vattnet. Ner i het olja, testa gärna med en först så det är tillräckligt varmt. Obs, ha inte fläkten på, när de mjuknat och fått färg är de klara.

Svar på tråden hjälp!!!!!!!