• Tossi77

Gul gegga i ögonen

Jag är mamma sedan i måndags och undrar lite över en sak. Min lilla dotter har ganska mycket gul gegga i ögonen, nästan så att hon inte får upp dem när hon har sovit i några timmar. Är det någon som vet om jag behöver oroa mig för detta, kan det vara ögoninflammation eller nåt? Jag torkar bort det med blöt bomullsrondell men det kommer tillbaka när hon sovit.

• Svar på tråden Gul gegga i ögonen
  • Mickis74

Låter som ögoninflammation ja....

• Fru Gustavsson

det är jättevanligt! Sonen hade det fram till alldeles nyligen. Se till att vara ren om dina händer, och torka med ljumna bomullstussar, ta gärna rätt mkt vatten så det riktigt tvättas rent, de små kniper såklart gärna ihop när man är där och torkar.
    När sonen hade det som klibbigast torkade jag med renässans näsdroppar, som är koksaltlösning, men det finns även riktig sådan på apoteket. Men testa med vatten först.
    Vi fick veta att det inte behöver vara steriliserat vatten, men tog det ändå, för att vara hundra på att det var riktigt riktigt rent.
    Torka sen med en torr tuss.
    Lycka till

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • Fru Gustavsson

... ett annat tips vi fick av BVC och BB var att försiktigt massera näsryggen intill tårkanalerna som ofta är trånga när de är pyttesmå, men det var lite svårt när de är så små..

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • MamaMuu
    Vissa barn får mycket gegga i ögonen den första tiden. Men det kanske också vara ögoninflamation och då måste hon få antibiotika, en salva som man lägger i ögat. Är ögonen röda?? Har du testat att tvätta med koksalt med en bomulstuss?? Utifrån och in ska man tvätta och alltid bara ett drag, å så tar man en ny tuss. jag skulle nog fråga på bvc om jag var du. För att vara på den säkra sidan.
  • Mamma till Rasmus och Amanda

Vår son har också gul gegga i ögonen, är tydligen vanligt, men för att vara på säkra sidan så be att BVC tar en odling på geggan, så att det inte är ögoninflammation.

• Kliff

Vår lilla tjej hade också det i början. Jag torkade bort det med en fuktig trasa, men jag tyckte aldrig det försvann eller ens blev bättre. Fick då rådet av bvc att köpa Fysilogiskt Ögonvatten på Apoteket, och då försvann det! Grattis till bebben!

• Pilla70

vår son har precis haft ögoninflamation.
    första veckan ger de inte salva eller droppar fick vi veta
    tvätta OFTA med ljummet vatten
    byta sängkläder ofta
    tvätta barnets händer
    byta handdukar ofta.
    noga med sin egen handhygien.

vår son fick droppar då det inte blev bra med det tog om efter ett par bra dar igen och det var visst vanlig och den kunde vara envis att bli av med men vi fick ingen ny behandling utan skulle bara följa tipsen vi fick

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Tossi77

Nu är jag tillbaka, lillan vaknade och jag har ammat. Tack för alla svar! Jag ska ringa BVC på måndag. Har tvättat med ljummet vatten igen och det är redan på väg tillbaka *suck* Ögonen ser inte röda ut ändå och det verkar ju bra.

• Eelle

låter helt klart som ögoninflammation. min lill dotter på 4 månadre har det med nu, hon fick receptbelagd ögonsalva från läkaren. men annars går det över inomen vecka eller något. brukar det göra iaf. (det är typ förkyldning ju).

• februaribebis07

Noviform ögonsalva, receptfritt. Tips från läkare på BVC till vår son som är 5 veckor och haft inflammationen sen han föddes.

Svar på tråden Gul gegga i ögonen