• Tossi77

Gul gegga i ögonen

Jag är mamma sedan i måndags och undrar lite över en sak. Min lilla dotter har ganska mycket gul gegga i ögonen, nästan så att hon inte får upp dem när hon har sovit i några timmar. Är det någon som vet om jag behöver oroa mig för detta, kan det vara ögoninflammation eller nåt? Jag torkar bort det med blöt bomullsrondell men det kommer tillbaka när hon sovit.

• Svar på tråden Gul gegga i ögonen
  • Annapann

Jag tror absolut inte att det är ögoninflammation. Låter som trånga tårkanaler Det har min son haft sedan han föddes och är inte bra än. Han är 2.5 månader. Tvätt bara m ljummet vatten. Det växer bort av sig själv och är inget att oroa sig för.

• Cippi

Tror som Annapann och andra före att det är trånga tårkanaler. Vår son hade också det och vi tvättade med ljummet vatten och använde apotekets bomull. Det försvann över en natt när han var ca 2 månader.

• Annapann

Cippi: Åh! Jag hoppas att det kommer en sån natt för oss också snart... Flört

• sarisraris

vår bvc-sköterska sa att det är trånga tårkanaler och att det försvinner av sig själv. testa att "tvätta" med bröstmjölk, det har hjälpt jättebra för oss!

• Anellia

Min son hade också geggiga ögon! Vi fick rådet att badda med koksaltlösning (koka upp 1 dl vatten + 1 krm salt) och att massera ögonvrån.

• shia755

Jag tror inte det är ögoniflammation.
    Det låter som att tårkanalen inte har öppnat upp sig riktigt.
    Deras tårkanaler är små och trånga. Och om de inte öppnat upp sig riktigt så kommer det var från de.
    Det är inget farligt.
    Badda bara med ljummet kokt vatten så försvinner det av sig själv efter en ca 2 veckor.

• shia755

E hon inte röd i ögonen eller svullen runtomkring så är det inte ögoninflammation.

• Smulan sthlm

Min dotter hade så från den dagen hon föddes fram till sin 3 månaders dag. Massera tårkanalen (vilket inte är det lättaste) och gör rent med koksaltlösning. Det är inte ögoninflamation om hon inte är röd i själva ögonvitan, precis som Shia755 säger.

• Belli

Det hade min dotter oxå.. vi gick i väg och kollade upp det.dom sa att hon hade för trånga tårkanaler och att det ändras med tiden.dom kunde även få det om det blåser i ögonen.

• nikolin

Min pojk hade det med. Det gick över efter tre veckor ungefär!

• stinky79

Min tös hade oxå så för några dagar sedan och jag fick rådet att droppa bröstmjölk i ögat! Hjälpte i princip genast! Två dagar senare var det borta!

Svar på tråden Gul gegga i ögonen