• MammaMoon

finskt/svenskt?

Om 24 dagar har vi beräknad bf och just nu är det noll på namnfronten. Vi blir lite smått förvirrade här hemma. Förra gången hade vi visserligen inte bestämt något namn men hade flera förslag. Fast vi såg direkt att det blev en Meri som dottern skulle hetat i mellannamn.
    Men känns jobbigt att inte ha någon koll.
    Nån som har ett förslag som passar ihop med Meri, både pojk och flicknamn, och som både känns svenskt men samtidigt lite finskt.

• Svar på tråden finskt/svenskt?
  • heku

Tycker om namnen Jere på pojk och Milja på flick...

• sötisnos

Jonna+ Milla är fina namn, hade tänkt att min doter skulle heta så. Men blev ej så för hon passa bättre till namnet Minna

• ping

Vår tjej heter Aino (Aina på svenska), det tycker vi är fint! Lillkillen heter Niilo i andra namn (finska motsvarigheten till Nils, om jag inte fattat fel)

• emma enhörning

Vår dotter heter Nea och när, inte om, hon får en bror ska han heta Jere i andranamn. Fina, och finska, namn tycker vi!!! Jag läser igenom alla namnförslag och tar med mig till kommande barn, vare sig det blir en Jere eller ej... Lycka till i namndjungeln! /Emma

• emma enhörning

Kan förresten berätta att när dottern var runt två månader satt jag och sambon och gick igenom både svenska och finska namnboken. Var för sig skrev vi ner de namn vi kunde tänka oss. Nea var det enda som båda hade skrivit (jag hade visserligen strukit över det men det var de närmsta vi kunde komma). Idag tycker vi naturligtvis jättebra om namnet (ännu mer om dottern) men det gör man nog med vilket namn man än väljer. Tänkte bara att det kunde vara ett tips... /Emma

• JaninaH

Janina är ju fint ;) haha det är ju finskt!

Våran högsta önskan är att bli gravida! Låt det bli våran tur! Med gråten i halsen..
  • emma enhörning

Lite sent kanske men Elina tycker jag är jättefint. Om det uttalas som jag vill då elin+a, inte e+lina, är ni med?

• mamsingenX4

Melvin
    Niilo
    Jere
    Jani
    Kimi
    Marko

Mari
    Milla
    Maja
    My
    Suvi
    Anu

• Drutten28

Hej såg på din pres att du hade med Timo som namnförslag så jag känner mig lite tvungen att tala om att det är mkt vanligt bland 40+ och smeknamnet blir Timppa, fast det kanske ni vet ?

• Adrianna love

Kan tipsa om en till sida med namn från Finland . Över namn som är vanliga + att man kan skriva in egna namn och se hur många som heter det & årtal när dom blivit döpt till det . Lycka till med namnsökandet

• Adrianna love

www.vaestorekisterikeskus.fi/

prova denna . Tryck på knappen på svenska uppe i högra hörnet , sedan tjänster för medborgare upp i vänstra hörnet och så namntjänster i kolumnen till vänster . Hoppas det funkar på de viset .

Svar på tråden finskt/svenskt?