• ping

Hjälp, jag har gett fänkål till lillkillen

Vi har börjat med smakisar till vår kille (han blir 5 månader den 24:e)...
    Hade ingen potatis hemma, så jag kokade fänkålspuré istället, eftersom jag har hört att det är bra för magen (många dricker ju fänkålste för att hjälpa mot gasiga magar).
    Nu läste jag att det är en grönsak man helst ska vänta med tills efter 1 års ålder!
    Han fick i sig ca 2-3 msk puré, och nu är jag livrädd för vad som kan hända!
    Naturligtvis borde jag ha kollat innan om det gick för sig men dum som jag är så gjorde jag inte det...
    Är det nån som vet vad det kan bli för fel?

• Svar på tråden Hjälp, jag har gett fänkål till lillkillen
  • innana

Förmodligen inget...lite ont i magen kanske Det är inget farligt ämne i eller så.

• ping

Har kollat vidare... Tydligen innehåller det ett ämne som bildar nitrit, samma som finns i spenat, som man också ska vänta med tills efter 1 år. Men vad fasen är nitrit, och vad händer i kroppen av det?

• innana

Syretransporten i blodet kan försämras, men då ska det till mycket mycket större mängder! Ett par skedar av ett livsmedel är INGEN fara.

• kaksmulan

kan bekräfta vad innana skriver: Det ska till STORA mängder nitrit för att påverka kroppen! Hade din son ENBART ätit spenat och fänkål i ett par månader så är det mindre bra och rent utav farligt, men absolut inte av bara några matskedar!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • ping

Puh, tack för era svar! Jag kände mig som en potentiell giftmörderska här ett tag, men det verkar ju lungt med andra ord...

• Blå Flygare

Nitrit är farligt för njurarna på samma sätt som salt i maten. Men ett par msk en gång... Äsch, sånt som händer.

Svar på tråden Hjälp, jag har gett fänkål till lillkillen