HJÄLP! Byta lås på bilen, kostnad?!
Hur gör man om man tappar sin bilnyckel med fjärrlås till bilen? Antar att man måste byta ut hela låset i sådana fall? Vad kostar det på en ny bil, nån som gjort det?
Hur gör man om man tappar sin bilnyckel med fjärrlås till bilen? Antar att man måste byta ut hela låset i sådana fall? Vad kostar det på en ny bil, nån som gjort det?
Ingen?
Är det fjärrlås, så borde det gå att efterbeställa en nyckel. Då går de på bilens serienummer om jag inte minns alldeles galet.
Jag vet att en ny nyckel med fjärrlås kostar ca 2000:-. Problemet är att det står vårt bilmärke på nyckeln, och om nån skulle hitta åt nyckeln och ta bilen så täcker ju inte försäkringen det. Därför antar jag att vi måste byta ut bilens lås.
Finns det verkligen ingen här som behövt göra det??
Står det bilens reg. nummer oxå?
Kan ju inte vara så stor chans att nån hittar just er bil till de nycklarna.
Men varför ringer du inte en låssmed eller en bilhandlare o hör efter? Bilhandlaren borde ju vara att börja med eftersom det rör sig om programmerade nycklar.
För att vi med största sannolikhet har tappat nycklarna i närheten av bilen, det står bilens märke på den, och det finns EN annan bil av det märket på parkeringen...
Bilhandlar´n öppnar imorrn och jag vill veta vad som väntar...
Men du...går det inte på försäkringen då och du betalar enbart självrisken?
är det en relativt ny bil så borde nyckeln vara kodad. Om du då beställer en ny kan de säkert koda om både bil o nyckel så den gamla inte fungerar OM nu någon hittat den och är oärlig.
Ni kan ju kolla med polisen om någon lämnat in en nyckel.
Jag tror absolut att nyckeln går att koda om. Men det är en sån här nyckel som både fungerar som vanlig nyckel (som man stoppar in i låset) och som fjärrlås (trycker på en knapp för att låsa upp). Så även om vi kodar om så är ju nyckeln fortfarande brukbar.
Majsan70:
Ja om det skulle vara så väl att det går på självrisken hade det ju varit underbart, men jag har svårt att tro att den täcker klantighet...?
Klantighet kan väl vara mycket..
Men jag menar beställer du inte nytt får du ju inget om de stjäl bilen heller?
Jag kommer inte ihåg vad det står i mina avtal...vad det skulle kosta eller vad jag skall göra för den delen??? Måste kolla upp det av ren nyfikenhet.
Nej vi köpte bilen för bara två månader sedan så man vill ju inte riskera att bli av med den och stå där över 100000:- fattigare och inte få ut ett öre på försäkringen..
Så NÅT måste vi ju göra, men lite orolig är jag ju över vad det kommer att kosta.