HJÄLP! Byta lås på bilen, kostnad?!
Hur gör man om man tappar sin bilnyckel med fjärrlås till bilen? Antar att man måste byta ut hela låset i sådana fall? Vad kostar det på en ny bil, nån som gjort det?
Hur gör man om man tappar sin bilnyckel med fjärrlås till bilen? Antar att man måste byta ut hela låset i sådana fall? Vad kostar det på en ny bil, nån som gjort det?
Nej vi köpte bilen för bara två månader sedan så man vill ju inte riskera att bli av med den och stå där över 100000:- fattigare och inte få ut ett öre på försäkringen..
Så NÅT måste vi ju göra, men lite orolig är jag ju över vad det kommer att kosta.
Om du kollar och hittar nån info om en sån här situation så hör av dig snälla!
När jag köpte min bil i somras så sade de att om jag tappar nyckeln är det enda jag behöver göra att koda om låset så att den blir obrukbar och det är fjärrlås på den. Fjärrlåset bör ju rimligtvis styras av koden också med tanke på att annars skulle man öppna samtliga bilar av samma märke när man varit och handlat på IKEA
Cinzano-
Men eftersom den även fungerar som vanlig nyckel så kan det ju ite räcka med att bara koda om låsen. De kan ju fortfarande stoppa in nyckeln i vårt lås?
när dom kodar om bilen så förändras utseendet på nyckel med det vill säga att den gammla nyckeln blir obrukbar.
pontiacsnuttisen-
Men gäller det alltså också en nyckel som fungerar BÅDE som nyckel och fjärr??
nyatag - Min fungerar utnärkt både i låset och som fjärr. Och det skall räcka med att koda om ändå.
Cinzano-
Ja om det vore så, så måste ju det åtminstone bli mindre dyrt än att byta ut hela låset.
Undrar då vad själva avkodningen/omkodningen kan kosta? Det måste ju bli den utgiften + nya nycklar. För vår extranyckel som vi har kvar nu (utan fjärrlås) borde ju också sluta fungera då?
Nyatag: jepps
Jahapp då har man ringt och kollat hur det är. Om jag kodar om nyckeln så slutar även vår extranyckel fungera, alltså måste vi köpa två nya. Dock kommer man fortfarande kunna öppna bilens lås med nycklarna men bilen går inte att starta.
Kostnad: Fjärrlåsnyckel ca 2000:-
Vanlig nyckel ca 650:-
Fattiga blir vi...
Nyatag: liten sensmoral i det tror jag
"tappa inte nyckeln nästa gång"
Liten sensmoral-
Lämna aldrig ansvaret om dyra mojänger till din pojkvän...
Nyatag: det med kanske själv så har jag gått och hittat mig en märkesmekaniker till min bil sen gick jag och såg till att han blev kär i med sen blev jag på tjocken och nu är han min *hehehe*
fast älskar honom med men min Audi är nog gladast av oss alla
Fy vad orättvist, kunde du inte ha tipsat mig om det innan! Själv skaffade jag mig en kock, men de kunskaperna sitter jag ju inne med själv så det har jag ju lite för.
Aja ett tips till nästa liv
Nyatag: FÖRLÅT jag ber så mycket om ursäkt borde ha vetat bättre och talat om det för dig tidigare