• flissan

blir man sjukare när man är gravid????

Barnen har varit sjuka i omgångar här och i förrgår blev även jag förlyld. Och det har bara escalerat. Jag har hög feber och det har hänt när jag hostar att jag får fruktansvärda andningssvårigheter. Fy sjutton. Kan inte komma ihåg sist jag var så här sjuk. Har bara legat i sängen hela dagen. Inte ens orkat läsa en bok.... blir man mer sjuk när man är gravid? Slemhinnorna är väl generellt mer känsliga då.

• Svar på tråden blir man sjukare när man är gravid????
  • Vårängeln

Jodå, det stämmer att man har lättare för att bli sjuk när man är gravid. Trodde att jag skulle klara mig, för jag har aldrig mått bättre, men tjiiii - där bedrog jag mig kraftigt! Är nu i vecka 36 och har åkt på en sjujäkla (f'låt) förkylning!!
    Krya på dig (oss)!!

• vadskajaghetadå

ooo ja!!!

immunförsvaret sänks kraftigt så kroppen inte ska stöta ut fostret, var sjuk JÄMT, framförallti i början!

men sen när jag hade fött blev jag väldigt sällan sjuk

• fröken april

Jag har virt dålig hela jauari av och till och blev sämre för 2 veckor sen. har dragit på mig nån envis infektion och går nu penicillin men gå iväg!!! Och be dem testa allt så du kan få rätt behandling i tid. man ska inte vara så himla tapper jämt!!

• Vivs

Jag trodde det var tvärtom - har aldrig varit så frisk i hela mitt liv Är i v38 nu och alla runt omkring mig har varit förkylda och sjuka i omgångar hela vintern men jag har klarat mig än så länge!

• memlis

Jag trodde som Vivs. Det är vad jag har hört. Att immunförsvaret ska vara bättre när man är gravid. Men så fel man kan ha...

• sandra1978

jag har nog aldrig mått så bra som när jag var gravid, frånsett från en magsjuka, jag jobbar på förskola så jag blev ju utsatt för MASSA smitta men klarade mig.
    Jag brukar annars åka på förkylningar o feber titt som tätt.

tror det är olika från person till person.

• Ninde81

Här me jätte förkyld , hög feber å grymm hosta..:( tror huvet ska sprängas me..med min förra graviditet var ja frisk hela tiden..:) men nu har ja haft 2 förkylningar redan..

• flissan

Har varit ovanligt frisk fram till nu. (v.25) Barnen har ofta varit sjuka men jag har klarat mig. Inte denna gång dock...suck...Funderar på hur man skulle klara en förlossning om man var så här sjuk då. Skulle det verkligen vara möjligt att genomföra lyckosamt??? Någon som varit superförkyld och fött barn?

• sandra1978

jag var magsjuk när jag födde barn...man är ju sååå matt när man har det, men jag klarade en maraton förlossning ändå (68 timmar).
    man klara otroligt mycket mer än man tror

• trötter22

jag blir i stort sätt sjuk av att prata i telen med någon som är sjuk, men sedan jag vart gravid har jag klarat mig från sjukdommar.

• MaMMa 87

har också hört att immunförsvaret blir bättre när man är gravid

• Blue

Jag har varit förkyld i 14 veckor och haft 3 bihåleinflammationer under de senaste 18 v så för mig kan jag nog lugnt säga att jag har blivit sjukare när jag är gravid. Enligt min bm så kan det vara svårt att bli av med förkylningar om man väl fått dem när man är gravid, dels pga av att slemhinnorna i näsa/hals är mer svullna än vanligt, dels pga av att immunförsvaret är nedsatt så att kroppen inte skall stöta bort fostret.

När jag väntade dottern var jag dock frisk tills några dagar innan förlossningen, men det är en annan historia.

• flissan

Ja det är nog sant att man klarar mer än man tror. Nu är det ju 15 veckor kvar till min väntade förlossning, så tills dess ska jag väl ha hunnit blir frisk. (om man inte hinner bli sjuk igen då....)

Svar på tråden blir man sjukare när man är gravid????