• Julia85

Hur få i barnet kåvepenin?

Min dotter har fått öroninflammation nu. Var hos läkaren och fick utskrivet kåvepening. Hur i hela fridens namn ska man få i henne det? hon spottade och fräste ut allt!
    Försökte muta, men inte ens det gick.

Någon som har ett bra förslag?

• Svar på tråden Hur få i barnet kåvepenin?
  • Majsan70

Sök här på FL så skall du få se att det finns mängder av svar. Otaliga har dessa frågor varit.

• Julia85

Sökte och hittade bara 2 olika.. Men det var typ att de spottade ut allt och om det gjorde något.
    Kan man blanda ut det med något?

• Majsan70

Dåså..jag ger mitt råd om igen.

Ta en doseringsspruta. Ge MYCKET SMÅ mängder i taget in i kinden på barnet. Stimulera svälreflexen genom att stryka på halsen eller kinden. Gör man så här kan de inte spotta ut det igen.

Ge nåt att dricka direkt efter för att få¨bort smaken.

Själv tar jag aldrig emot kåvepenin eftersom det inte är en bra medicin för i allafall mina barn.

• Maria med 3

Man blandar kåvepeninet med obojpulver så det blir lite tjockare än sockerkakssmet och ger på sked. Då är det inte så otroligt äckligt som det egentligen är.

• MammaMu76

Erik är ca 2år och med honom funkar det inte att blanda ut. Vi gjorde det till en tokig lek, där han fick vara en duktig pojke och så fick han belöning efteråt. Tror det  är bäst om man kan få dem att ta det frivilligt...

Mamma till världens goaste Erik
  • Cassan

vi blandar ut det i vällingen, våran dotter älskar välling. då måste man vara säker att barnet får isig all medicin

• MaijaO

Jag lykades när dottern var yngre att ge i spruta men nu när jag skulle försöka var det helt omöjligt. Jag prövade ALLT, t.o.m. att hålla fast henne och spruta försiktigt in i kinden men det funkade inte.
    Så ett par dagar senare fick jag ett annat penicellin.

• Linda1976

Bästa tipset jag läst verkar vara "Kräv Amimox istället"

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Maria med 3

Fast jag är lite emot att byta sort. Amimox är bättre, men ett bredare penicillin och ökar risken för resistenta bakterier. Då jag har kompisar som drabbats av MRSA så är jag iaf väldigt restriktiv med när mina barn får penicillin och att det ska vara rätt sort.
    Dock kan inte min 3:a äta kåvepenin under några som helst omständigeter. Han kräks hur jag än blandar ut den och hur lite jag än ger i taget (inte ens oboyvarianten fungerar på honom, men fungerar på lillebror).

Sen kan det vara dumt att blanda ut det i välling eller såna saker man vill att barnen ska fortsätta äta. En del barn totalvägrar äta sånt man tidigare blandat penicilin i. Man vet ju itne innan vilken typ av barn man har.

• Raseliz

Jag blandar i yogurt eller i risifrutti, det beror på hur stort brnet är. Min son har aldrig kunnat ta någon flytande medicin utn att kräkas och kan inte fortfarande o han är 8 år. Blanda dock inte i för stor mängd, så att du får i barnet allt. Rymdyogurten/desserten är lite tjockare och är lätt att blanda i

• annacarin

Prova att ge lite glass och medicinen omedelbart efter eller om barnet är så stort att det kan suga på en isbit innan. Kylan bedövar smaklökarna en kort stund och detta fungerar på en del barn!
    Lycka till!!

• moondaisy

Bara en liten undran...

Varför får man inte penicillinsuppar, stolpiller, till så här små barn??

De två gånger min dotter fått penicillin har jag frågat efter det, men nej! det går inte. Fast ingen kan riktigt svara på varför man inte ger det! Det vore ju det allra bästa, för i den änden har man ju inga smaklökar...

Nå´n som har en förklaring till varför man inte löser ett sånt uppenbart problem (finns väl ingen som har LÄTT att få i sin lill* penicillin?) på detta, som jag ser det, enkla sätt?

• super morsan

min dotter är 9 månader och när hon får pencelin brukar jag blanda ut det med frukt pure å ge med sked brukar alltid fungera

• norpan74

Kåvepenin finns ju i två olika smaker, det har varit jättesvårt att få i Thea den vanliga medan fruktvarianten gått bättre. Tycker det är konstiga smakkombinationer. Kakao och citron är ju den "vanliga" medan frukt är apelsin och kola om jag inte minns fel.

• Linda1976

moondaisy: Jag läste i en annan tråd att penicillin av detta slag skulle bli för starkt för att stoppa upp i häcken, tyvärr.... Annars vore det perfekt.

Tydligen så har det funnits, men försvunnit av just den anledningen.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Cissela

När Hannah var mindre så gav vi henne medicin i välling och nu ger vi henne den i äpplejuice. Eftersom vår flicka nästan bara dricker vatten eller mjölk så är det så spännande och gott att få dricka juice. Juice är inget man måste ha så egentligen är det nog smartare i så fall att prova blanda det i den.

Hoppas det går bra! Kram/C

• Pixy

Vi fick kåvepenin förra gången och det funkade ju inte alls att ge trots att de sa att man kunde blanda det med glass eller fil så denna gången sa jag att det inte funkade så vi fick spectramox istället. Det smakar frukt och slinker ner utan några större protester
    Ring till dem och hör om det går att byta ut kåvepeninet.

• Mamsis

Att de aldrig lär sig läkarna...
    Det finns ett penicillin som smakar godis.
    Det är dock dubbelt så dyrt som Kåvepennin men det ska tas end 1 gång per dag och som sagt det smakar godis... (Nästan, jag tycker inte det men min dotter tog det utan problem, hon hämtade tom flaskan själv.)
    TYVÄRR minns jag inte vad det hette, men läkarna borde veta vilket jag menar. Jag ska försöka jaga namnet.

• AnnaMia75

Vi försökte få i sonen Kåvepenin när han hade öroninflammation. Testade att blanda i välling, gröt, fruktpuré mm. Det resulterade bara i att han vägrade äta välling ett par veckor och försökte vi spruta in det i munnen på honom så hostade han så han kräktes. Efter ett par dagar fick vi Spektramox (tror det hette så) istället. Gick mycket bättre.

Svar på tråden Hur få i barnet kåvepenin?