• smulan73

Hur gör ni ekonomiskt?/kläder

Hej på er alla! skulle vilja ha hjälp och råd angående barnbidraget och hur ni delar upp det. Min kille har ju en son som bor hos oss varannan vecka, och mamman får barnbidraget. Det har varit väldigt struligt med kläder...
    Hon har inte skickat med ombyte, och jag har köpt kläder åt honom ibland. Dessa kommer ibland inte tillbaka, överhuvudtaget. Själv tvättar jag upp de kläder han kommer i, dan innan byte så han kan ta med tillbaka till mamman. Det tycker jag är självklart.
    Speciellt när hon själv har sagt till om det. Hon har tidigare sagt att han ska inte ha "mamma eller pappa" kläder, men hur göra då? Min kille pratade med henne häromdagen för att få henne att skriva på papper för delat barnbidrag och hon stenvägrade..
    Dels köpte hon mat för pengarna (?) och sen tyckte hon det jämt var så mycket strul med kläder, så hon tyckte jag skulle ringa upp ( för att tala om hur dåligt jag beter mig och övriga fel..)För hon hade tänkt att kontakta familjenämnden. Men det är väl bra i såna fall. Ja, det jag vill ha hjälp med är hur gör ni? och om nu hon ska ha hela barnbidraget för att slippa tjafs hur mycket ska min kille stå för och betala olika saker och fritidsaktiviter? Hon har ringt ibland för att min kille ska hjälpa till med tex en träningströja för 400 (mkt dyrt tycker vi). Genom att vi har ett gemensamt barn och jag handlar till det tycker jag det känns som om pojken blir liksom åsidosatt, vill ju kunna ge honom samma villkor.
    Hur kan familjerätten hjälpa till?
    Kan man också få hjälp där med planering av tiden för pojken?
    Jämt strul vid semester, då hon ska lägga sig i, och det är skitjobbigt. Allt går ut över pojken och det fattar inte hon.
    Har god lust att ringa till henne, men känner att jag vet inte om jag orkar...Eller så kanske jag häver ur mig massa dumt.. Vill ha så lite som möjligt att göra med henne, hon beter så himla dåligt..
    Tacksam för alla råd och tips

• Svar på tråden Hur gör ni ekonomiskt?/kläder
  • Nyfiken gul

Enligt lag är det ni(pappan) som ska stå för kostnader i samband med er vecka. Oavsett om det är kläder, hobby/fritid, aktiviteter, bensin osv...

Saker utöver det tex dyr träningsutrustning, en cykel osv är något som man rekommenderas att dela på.  O det är heller inget krav att man måste betala såna saker.. Så vill ni säga nej till en cykel eller dyra skridskor så är det helt okej - ni måste inte stå för den kostnaden.

Barnbidrag är en social förmån och bidraget är inte avsett för att täcka vissa kostnader för barnet. Därför finns det heller inget skrivet om vad ett barnbidrag ska räcka till. Bidraget skall således, ses som ett generellt stöd till hushållets ekonomi.

• Nyfiken gul

Kan tillägga att vi köper egna kläder till umgängesbarnen för att helt slippa tjafs o bråk om kläder som aldrig kommer tillbaka osv...

kläderna dom kommer hit i tvättas upp o läggs undan tills det är dags att åka hem. Sen har dom sin egen garderob här hos oss med sina egna kläder.

Jag själv tycker det är viktigt att barnen har sina saker här o sina saker hos den andra föräldern. Att hela tiden behöva åka med kappsäck med samma jeans o tröja hos mamma/pappa skulle inte kännas okej för mig, det här är ju deras hem också, jag skulle inte ens komma på tanken att be den andra föräldern att skicka med kläder hit.. Det är inte min grej liksom...

O jag tycker det är värt att köpa en egen jacka för 400 kronor bara för att slippa tjatet o tjafset om vems tur det är att köpa något...

dubbla uppsättningar av kläder = mindre tjat o tjafs...  O vilket då betyder att vi inte kan stå till svars för om en jacka slarvas bort i skolan när mamman/pappan ringer hit o gnäller... Inte vårt problem.. sorry...

Vi gör också så att fritidsaktiviteter som utövas här hos oss betalar vi o det som dom vill göra hos den andra föräldern betalar dom.... (vi har x antal mil mellan oss )

• smulan73

Ok. tack! vart kan man hitta allt sånt du skrev? Finns någon bra sida?
    Tack för ditt inlägg!!
    Är alltid bra att höra hur andra gör!!

• AnnanAnna

Hos oss har sambons dotters mamma hela barnbidraget plus att de sätter in typ 300 var på ett "kläd-och-aktivitets-konto". Dessa 1600 (eller om det t.o.m. är 1800, alltså 400 var+barnbidrag) disponerar mamman helt, och hon köper också alla kläder och sköter betalningar till saker och ting.
    Från början tyckte jag också att det skulle varit lättare och roligare om vi kunde dela på barnbidrag och klädköp, men det är ju mest för att jag tycker det är roligt att shoppa med henne .
    Det jag tänkte på var ju att om man har delad vårdnad har man ju samma matkostnader, så barnbidraget borde ju då (även om det inte är så enligt någon lag eller rekommendation) gå till den som köper kläder. Om ni skall dela på klädkostnader, alltså köpa egna kläder och hon får barnbidraget för att täcka för hushållskostnader kan man ju tycka att ni skall dela, för ni har ju samma hushållskostnader ni...
    Knivigt det där, men det verkar väldigt vanligt att mamman fortsätter få barnbidraget vid separation, och vanligtvis för att det är hon som köper kläderna...

• trolltagen

Vi sätter in pengarna på ett konto som är pojkens (han är 11 år) kontot ser både jag och pappan på internet, vi kan diponera det var för sig och i första hand så tar vi pengar därifrån till de vi kommit överens om att han behöver. Räcker inte pengaran så delar vi på överskottet. Det fungerar bra och vi litar på varandra.

• sådetblev

Jag har två barn som bor växelvis, 10 resp 16 år gamla.
    För tioåringen delar jag och hennes pappa på barnbidraget. Vi köper varsin uppsättning kläder, men har ingen strikt uppdelning på att de kläder jag köper nödvändigtvis måste vara här. Vi delar bara på stora saker, som t.ex skridskor.

Stora barnet får studiemedlet själv, och köper sina egna kläder.

• kottismamma

Har ni vv och ni betalar lika mycket kläder som mamman anser jag att det är självklart att ni ska dela på barnbidraget.
    Dyrare skaer som cykel och hobbies skall man också dela på.
    Alt låt mamman få barnbidraget men då bör ju hon stå för klädinköp. Konstigt att hon anser att hon ska ha det för att handla mat när sonen är hos henne????? Svälter han sig hos er då eller ???Flört

• chicago1

vi har bara min bonus dotter varannan helg så det kläder vi köper skickar vi med för att hon ska hinna använda dom, vi har lite kläder här, men min bonusbarn tar alltid med en väska då hon kommer hit med kläder.
    Mamman får hela barnbidraget, så cyklar och sånt köper mamman för vi köper ju de saker hon har här. Eftersom vi ofta hämtar på dagis går det inte att bara ha en dockvagn och en cyckel som hon alltid ska ta med så hon har såna saker en hos oss en hos mamma.

• ia81

ni kan begära att fk betalar ut halv bb till er och halv till mamman efersom ni har vv.

• smulan73

Hej alla ni och tack för svar!! Går det att begära halva bb? Måste inte mamman godkänna det? För hon vägrade skriva på ett papper som min kille hade dragit ut från internet från FK hemsida.
    Angående mat så var hon så fräck en gång att vi var tvungen att skicka med honom en matlåda när han skulle dit extra på "våran" vecka, då han hade en aktivitet där hon bor (går även skola där hon bor). Helt horribelt.Hon hade ingen mat hemma då...
    Min kille sa åt henne ang. mat, att äter han inget hos oss då? men fick inget svar!

Ja, det är en konstig lag att mamman automatiskt får barnbidraget, och att hon sedan får styra så. Har ju ingen lust att tjafsa om sånt här, men det är ju min killes rättighet tycker jag! ska han inte ha samma ekonomiska möjlighet som hon har? Hon tjänar dessutom mer än vad han gör. Hon bor visserligen själv, men min ekonomi ska ju inte räknas in i detta!
    Ja hur man än vrider och vänder så har man alltid arslet bak:)
    Kom gärna med flera goda råd, eller tips hur han kan gå tillväga, eller om vi helt enkelt droppar detta (IGEN) och vi inte köper kläder till honom (utom kallingar och strumpor å sånt) men det känns så himla tråkigt...Hon skickar ju inte med extra kläder..Nu har han så han klarar sig, men han växer fort..
    Tack igen!!

Svar på tråden Hur gör ni ekonomiskt?/kläder