• AnnanAnna

Hur gör ni ekonomiskt?/kläder

Hos oss har sambons dotters mamma hela barnbidraget plus att de sätter in typ 300 var på ett "kläd-och-aktivitets-konto". Dessa 1600 (eller om det t.o.m. är 1800, alltså 400 var+barnbidrag) disponerar mamman helt, och hon köper också alla kläder och sköter betalningar till saker och ting.
    Från början tyckte jag också att det skulle varit lättare och roligare om vi kunde dela på barnbidrag och klädköp, men det är ju mest för att jag tycker det är roligt att shoppa med henne .
    Det jag tänkte på var ju att om man har delad vårdnad har man ju samma matkostnader, så barnbidraget borde ju då (även om det inte är så enligt någon lag eller rekommendation) gå till den som köper kläder. Om ni skall dela på klädkostnader, alltså köpa egna kläder och hon får barnbidraget för att täcka för hushållskostnader kan man ju tycka att ni skall dela, för ni har ju samma hushållskostnader ni...
    Knivigt det där, men det verkar väldigt vanligt att mamman fortsätter få barnbidraget vid separation, och vanligtvis för att det är hon som köper kläderna...

Svar på tråden Hur gör ni ekonomiskt?/kläder