• Anonym (funderar)

Transplantation HJÄLP!

Undrar om det är någon som vet hur det fungerar med transplantation. Säg att min vän är sjuk och behöver transplantera sin lever för att överleva. Kan jag då få hjälpa henne? Om allt stämmer då såklart... Är det överhuvudtaget möjligt att få ge en del av sin lever till sin vän?
    Om det är någon som har någon slags information om det här så vore jag tacksam!!!

• Svar på tråden Transplantation HJÄLP!
  • Essica

man kan inte leva utan levern så den går nog inte att transplantera.. det är ju inte som njurarna att man har två... Måste nog vara från en död människa...

• catorinen

Precis som Essica skriver så är ju just levern ett väldigt dumt organ att ta från en levande människa efterosm det då betyder att donatorn blir utan lever själv.

Jag har en kompis som skulle donera benmärg till en annan kompis som var sjuk i leukemi. Tyvärr så klarade sig den sjuke vännen inte fram till operationen så det blev ingen transplantation men hon var undersökt och godkänd som donator.

• Marija79

Hej TS

Jag är själv hjärttransplanterad så jag kan en hel del om transplantationer.
    Man kan inte ge bort en del av levern, tyvärr. Skulle din lever bli skadad och de måste ta bort en del av den så kan du fungera med "en halv" lever eftersom levern har en otrolig återhämtningsfrmåga, men din vän skulle inte få mycket glädje av en halv lever eftersom den inte ursprungligen är en del av hennes kropp.

För att kunna donera organ (med undantag fr njure och benmärg) så måste man vara hjärndd, vilket betyder att hjärnan inte påvisar någon sorts aktivitet men hjärtat slår fortfarande.
    Vill bara påpeka att det är skilnnadd mellan att vara hjärndöd och att ligga i koma, många förväxlar de här två lägen.

• Flygfotogen

Levern kan man visst ta en bit av. Man tar ju inte hela och den växer faktiskt ut igen till ursprunglig storlek efter en tid så där har ni fel!

• Clavi

Jo man kan donera en bit av sin lever. Det är inte så vanligt men det händer.

BF 070723
  • Marija79

Ja, det händer när man donerar till bebisar men inte till vuxna.
    Min mamma skulle genomgå en levertransplantation men dog i väntan på donator.

• Snirkel

Levern är faktiskt ett organ som man kan få från en levande donator. Man får en halv lever som växer till sig och blir så småningom en fullstor lever. Även donatorns leverhalva växer och han eller hon ska inte ha några problem efteråt.

Naturligtvis får du donera organ till familj och vänner om det visar sig att ni är kompatibla.

• Snirkel

Marsch -> Du var snabbare än jag där...

Marja79 -> Man kan donera lever till vuxna också.

• Anonym (funderar)

Ok, tack för era svar även om ni verkar ha lite olika uppfattning.
    Vore tacksam om bara dom som verkligen _vet_ någonting om det här svarar. Är inte intresserad av oseriösa svar utan något belägg bakom, tack! Min vän är mycket sjuk och kommer dö.
    Jag vet att man kan donera en bit av sin lever, det är nämligen som Snirkel skriver att den växer till sig, både hos mig och den jag vill donera till.
    Min fråga är om det är ok att donera till någon som man inte är släkt med!? Någon som vet snälla?!? Kan inte hitta någon information alls på nätet...

• Marija79

Om du vill ha RIKTIG information så ring till en transplantationkoordinator eller ta kontakt med den läkare som är ansvarig för din vän och som satt upp henne på transplantationslistan. Då får du reda på allt du behöver veta och hur du ska gå till väga om du vill donera till din vän.

• Snirkel

Om ni är kompatibla så är det helt OK. De låter inte någon dö för att donatorn av princip ska vara okänd eller så. Tyvärr är det inte så jättevanligt att man är kompatibel med någon man inte är släkt med men prata med hennes läkare så du får gå och ta de prover som behövs för att ta reda på om hon kan ta emot din lever.

• Anonym (funderar)

Lite svårt det där med att ringa hennes läkare. Jag vill helst inte förklara alla omständigheter.
    Hur får jag tag i en transplantationskoordinator? Kan jag ringa det sjukhus jag vet hon ligger på?

• Marija79

Det beror på vilket sjukhus hon befinner sig på, alla sjukhus utför faktiskt inte transplantationer. Det bästa är att du kontaktar det sjukhus där det är tänkt att transplantationen ska göras, varför skulle du inte kunna kontakta hennes läkare? De har faktiskt tystnadsplikt och får inte avslöja donatorn.

• Anonym (funderar)

Inte meningen att låta otacksam men jag vill inte förklara mer.
    Verkligen, tack för du tar dig tid att svara....

• Änglaplinga

Jag vet lite grann om levertransplantationer pga av privata omständigheter,

Jag tror inte att de godkänner dig som donator för att:
    # om man inte är nära anhörig, dvs familjemedlem, tar läkarna aldrig de risker som finns med en sådan operation på en frisk människa. + att det är väldigt massa som ska till för att matchas.
    # Om vi säger att du skulle få donera, skulle detta vara omöjligt pga att om den som behöver en lever, måste få så att säg en lever i rätt storlek. När det gäller barntransplantationer som jag har erfarenhet av, får donatern växa max ett viss kg jämfört med den som man ska donera till. Då tas endast en bi av levern, ivårt fall tredjedel av levern och den avklippta biten sätts in i den som behöver transplantationen.
    Hos donatern växer levern ut igen, men tyvärr ej fullt fungerande.

Denna utredning tar ett par månader, och som sagt, de utsätter inte friska människor för detta. så tyvärr är det nog inte mkt du kan bidra till med den biten, endast som stöd.

Men ta du kontakt med din vän, får ni tillsammans utreda ev. möjligheter.

• Anonym (funderar)

Ok, tack...
    Vill så gärna hjälpa min vän och hennes barn

• Änglaplinga

Hoppas det går bra för din vän och hennes barn!

Svar på tråden Transplantation HJÄLP!