• Åsalie

v 34 - klump i halsen! Fler?

Jag har sedan några veckor (månader?) tillbaka haft en klump i halsen hela tiden...

Påminner väldigt mkt om när man ätit för mkt/för snabbt och maten lixom fastnat lite i strupen. Då man dricker ett glas vatten brukar maten dimpa ner,... MEN det går alltså inte nu.

Det är ju ingen matbit som sitter där förstår jag ju... men det känns exakt så!

har fått för mig att det känns så för att det är så trångt i mig... men är det så? Ska till BM idag, och fråga... Men ville höra ifall det finns fler som känner såhär?! Som är höggravida!

• Svar på tråden v 34 - klump i halsen! Fler?
  • de blir en flicka

hejsan låter konstigt o tror inte de har med graviditeten o göra på de viset.
    Jag har kännt lika dant för ett par år sen då jag sen fick konstaterat att jag har sköldkörtelproblem så nu käkar jag piller o mår prima. måste dock ta högre dos nu när jag e gravid för att barnat behöver så mycket hormoner o min kropp kan inte själv "tillverka" detta.
    kolla upp behöver ju inte alls vara så men men....

• Åsalie

Ojdå...

Okey,...jag som var övertygad om att det var gravrelaterat,...

tack för tipset.....ska kolla detta med BM idag, och sen kanske jag måste kolla vidare då....

vad är d för nåt du äter?

• yaz

Åsalie
    Det skall du nog kolla upp, det kan ha med sköldkörteln att göra. Du får gå till VC och få en remiss vidare!

Lycka till!

• Längtar liten

Om du har mkt halsbränna och sura uppstötningar kan det ha med det att göra oxå. Jag har likadant och det har med magkatarren att göra. Min syster hade också lika och hon har brock på magmunnen. Men sök upp en läkare för att få konstaterat vad det beror på.

• Åsalie

Jag har nu tagit blodprov för att utesluta sköldkörteln....

Ska även köpa gaviscvon, lr va d heter...

Men är det alltså inte för att det är så trångt, med magsäck, och alla tarmar å sånt???

Det trodde ju jag......

• Buffa

Jag tycker det låter som halsbränna.

När jag fick så med första barnet så förstod jag inte var det var men bm sa att jag skulle köpa gaviscon och det hjälpte.

Tänk bara på att gaviscon känns som om det växer i munnen och smakar inte så gott, men man vänjer sig.

• Bluescreen

Åsalie; så hade jag när jag väntade min son. Det kändes som om jag hade försökt svälja en golfboll som fastnad i strupen. Det kändes jätteskönt att svälja vatten, just i ögonblicket som vattnet passerade "stället", men sen gjorde det lika ont igen. Jag trodde det var halsbränna men sökte ändå läkare, som konstaterade att det var en kramp. En riktig "klump i halsen" alltså, jag tror han kallade det för Globus-känsla. Det svar jag fick på hur det uppkommer var stress eller ångest (min teori är att det är därför man använder uttrycket "klump i halsen" när man mår dåligt över någonting).

Jag hade min "klump" i en vecka drygt. Lycka till!

• Åsalie

Åh tack för era svar!!!

Globuskänsla....Kanske nåt sånt?? Ska söka på google...

På mig gör det inte ont alls, det bränner inte heller, MEN det känns exakt som att jag svalt för mkt torr mat på en gng, som fastnat i övre strupen, jag dricker vatten för att "få ner" den, men utan att lyckas...

tack !!

• Mercedes

Jag hade så och det beror på magkatarr och reflux( sura uppstötningar)
    Sök på reflux så hittar du mer. Jag hade inte heller nån brännande känsla men det berodde ändå på halsbränna!

• Åsalie

hittade detta nu

Diffus struma: Vanligast. Tonårsdebut eller vid graviditet. Hyperplasi av follikelepitelet som med åren blir fokal. Fokala nekroser ger multinodös utveckling och inte sällan autonomi med hypertyreos.

säger mig inte så mkt dock ;p

Men det kan uppstå vid graviditet!!! Måste ju vara det jag har eller?

nån som har erfarenhet av detta? *ska söka mig vidare*

tack mercedes, ska även söka på reflux!

• idanna

Jag har klagat på att jag har en "hårboll" i halsen o då fått höra av tidigare gravida att det är bebisens hår som växer :S

• choke

jag har också som en klump i halsen. eller det känns mer som att den sitter mellan näsan och halsen nånstans..
    och så får jag upp skumma kocklor då och då:S hårda vitgula knögliga bollar.. det är jätteäckligt! har fått det nu de senaste månaderna. är i vecka 33..
    nån som vet vad det kan bero på?

• nasselina

Åsalie, jag är nästan säker på att det är Globus du har!!
    Det är vanligare än man tror och många förknippar det med halsbränna.
    Men just klumpen i halsen känslan får du inte vid vanlig halsbränna, då det bränner mer.
    Det är ångest relaterat och jag fick medicin mot detta. Det är inget farligt men väldigt obehagligt!
    Tror absolut inte att det är sköldkörteln, men ring till en läkare och kolla. Din BM lär nog bara tro att det är halsbränna.

• Åsalie

Tack alla!!!

en sak jag tänkt på är ....att det nästan till 99 % enbart kommer på kvällen/natten...kan omöjligt ligga på rygg då...

• Lepa

Åsalie, jag har precis samma känsla. Känns som när man svalt fel, det gör inte ont men det är så obehagligt. Jag har trott att det var att allt svullnar upp lite i svalg o så och det här med att man e täppt ofta.

Men frågade min BM men hon vet ju ingenting som inte e relaterat till graviditeten.

Men det här Globus säger ni är ångest relaterat men om man mår bra så e det ju lite konstigt?

• nasselina

Ja jag mådde hur bra som helst just då! men det kan vara något som du grubblar på eller något som ligger djupt inne. Eller bara en omedveten stress som gör att du får den här "krampen", som det är på något vis. Jag hade det mest hela tiden men märkte också mest av det under kvällen, då man kanske inte focuserar på så mycket annat. Sen KAN det ju givetvis vara något annat.
    Kanske ska du testa att inte ligga på rygg då ett tag?
    Bästa är nog att ringa en läkare om det är väldigt besvärande. Globus är i af inte farligt.

• Lepa

var hos läkaren idag o passade på att fråga vad det kunde vara o hon sa att det kan vara som uppstötningar. Allt pressas ju uppåt o trycket är ju stort. Hon sa att man ska prova Garniscon (stavas det så?)

• Åsalie

Lepa - jag ska åxå testa gaviscon, lr va d heter....

min BM visste inte heller va d va, men tog blodprov för att utesluta sköldkörteln,....hon har inte hört av sig så d borde nog inte va d...

globus kan d ju vara, men det känns verkligen fysiskt, och inte det minsta ångestladdat, men men,....sånt har ju hänt förut...

att det mentala ger fysiska utslag.....typ..

ska berätta ifall gav. funkar...! kram

Svar på tråden v 34 - klump i halsen! Fler?