• Cjayy

Förkyld/sjuk vid förlossning?

Jag undrar om det är någon som varit riktigt förkyld då förlossningen satt igång?
    Orkar man ändå? Får man verkligen hålla sin lilla bebis när man är sjuk efter förlossningen?

Själv har jag blivit kanon förkyld och börjar bli lite orolig då det inte är länge kvar. Har egentligen 3 v kvar men min BM har sagt hela tiden att den kommer att komma tidigare.
    Har varit sjukskriven för mycket SD och Foglossning sen länge nu.
    Bebisen ligger och trycker långt långt ner..

????

Kram/Cjayy

• Svar på tråden Förkyld/sjuk vid förlossning?
  • Iorlover

Hej! Var riktigt dunderförkyld då jag hade bf dag. Men det drog ut på tiden en vecka tills jag var frisk o min bm sa att det brukar inte starta då man är sjuk. Hoppas det går bra!!!

• bebisetta

Jag funderar oxå på det. är i vecka 40 nu och har snuva och hosta kvar sen en riktig dunderförkylning för 2 veckor sen. Hur ska man orka andas när man är täppt i näsan och hostar när man tar djupa andetag? Har iaf packat nässpray i förlossningsväskan.

• Emmajohanss0n

Jag hade varit jätteförkyld men vara "bara" snorig och jättehostig när jag fick min dotter. Och det var ingen fara jag orkade med förlossningen ändå, hade även bara sovit 4-5 timmar på två dagar. Orken får du, ingen fara :)

• Black Daisy

Hej!

Jag hade feber när jag skrevs in på förlossingen och blev lite förvånad för det hade jag inte märkt när jag låg hemma med värkar. Hade lite annat att tänka på i det läget

Direkt efter förlossningen fick jag en dunderförkylding som var riktigt jobbig. Men under själva förlossningen märkte jag som sagt ingenting. Man orkar ändå, det är ingen fara. Angående att hålla sin bebis så får du självklart det, jag var jätteorolig att jag skulle smitta den lilla men han klarade sig utmärkt. Man är ju dessutom på sjukhuset första dagarna så det är ju iaf tryggt! Amningen ger ju jättemycket skydd om du bestämt dig för att amma vill säga.

Jag sitter själv och är förkyld nu med 10 dagar kvar till BF. Min första kom 14 dagar innan BF så jag förväntar mig (hoppas) att denna kommer lite innan också. Jag känner mig inte så orolig för förkyldningen, det ger sig.

Oroa dig inte, det kommer gå jättebra! Lycka till!

• Cjayy

Jag har också hört att det inte sätter igång när man är sjuk, men har en sån hemksk molande värk i nedre delen av magen som håller i sig hela tiden.
    Är bebisar som nyfödda jätte känsliga om mamman är sjuk så den också blir förkyld då man hållit i den?

*kram*

• Blue

Jag var riktigt förkyld och hade hämtat antibiotika mot bihåleinflammation 3 h innan värkarna satte igång. För min del var det inget roligt att vara sjuk samtidigt som dottern föddes. Det blev en lång och trög förlossning som har gjort mig fruktansvärt rädd inför förlossningen den här gången. Tänkte i 3 år efteråt att detta gör jag ALDRIG om. Har även nu varit förkyld och haft 3 bihåleinflammationer i 14 av de senaste 18 v men nu har det äntligen börjat släppa. Är livrädd för att bli smittad av något nu, är i v.38.
    Däremot fick jag hålla i bebisen efteråt. Tror att amningen skyddade bebisen mot det jag hade...hon blev i alla fall inte dålig.

• QMiss LyckadQ

Jag var jätte sjuk i två veckor före min förlossning (med mitt andra barn). Antagligen hade jag väl influensa eller något annat dödligt
    Jag var i alla fall HELT slutkörd efter förlossningen och var så trött att jag hade svårt att hålla honom för hela kroppen hade slut på energi. Allt gick till förlossningen.
    Men den tyckte jag ändå gick OK. Det var först efter som jag kände av det.

Han kom två veckor efter utsatt tid, medans min första kom lite innan BF, så jag tror att det drog ut lite på tiden med honom eftersom jag var sjuk.

Självklart får du hålla ditt barn fast du är sjuk.
    Barnet får också ta del av dina antikroppar när det ammas, så det får ett litet extra skydd.

• Cjayy

Tusen tack för svaren, nu känner jag mig lite lugnare... =)
    *kram*

Svar på tråden Förkyld/sjuk vid förlossning?