• chillie

Gluten - lösgodis

Finns det gluten i lösgodis? Finns det nån som i så fall vet vilket godis som är glutenfritt?

• Svar på tråden Gluten - lösgodis
  • Challe N

Jag vet inte vilka sorter som innehåller och inte, men jag vet ialalfall att vissa sorter kan man inte äta om man är väldigt allergisk, för även om de inte innehåller gluten så är det mjöl på bandet de "åker" på..

• chillie

Okej, det låter ju inte så bra. Ska ha kalas för ena dottern till helgen och vill ju göra bra godispåsar till alla barnen. 3 av kompisarna är allergiska mot gluten. Får kanske hitta på nåt annat till de tjejerna.

• vårsol

Jag skulle inte våga ge lösgodis åt någon med glutenallergi. Köp hellre lite olika godispåsar och blanda, där är det lättare att kontrollera att innehållet är ok.

• chillie

Ok tack det var ju ett bra tips. Så långt tänkte jag inte ens Går det att lita på innehållsförteckningen när det gäller färdiga påsar då?

• vårsol

Jag skulle göra det iallafall. Men om du känner dig osäker kan du alltid ringa konsumentupplysningen, telefonnumret står på påsarna. Annars kan du gå in på www.allergimat.se och se om du hittar något bra tips där.

• eliin88

Ja det finns gluten i lösgodis. speciellt i lakris, det brukar stå innehållsförteckning på varje sort. Jag är själv glutenintolerans så jag läser jämt.

Svar på tråden Gluten - lösgodis